Forum modelarskie RC , projektowanie CAD http://forum.aerodesignworks.eu/ |
|
Proton http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=21&t=1285 |
Strona 7 z 8 |
Autor: | mgr [ 28 lip 2016, o 22:48 ] |
Tytuł: | Re: Proton |
Fajnie, coraz lepiej, nabiera kształtów Szpachlowanie jest uciążliwe ale robota warta poświęconego czasu, jak pomalujesz wszystko się zwróci |
Autor: | dexter_ck [ 30 lip 2016, o 20:48 ] |
Tytuł: | Re: Proton |
Lakierowanie i oklejanie. Cóż, mimo godzinnego czyszczenia kadłuba i wingletów po lakierowaniu wyglądają jak skrzyżowanie Pirata i Bociana po samych przygodnych lądowaniach. Czyli istna tragedia. Teraz nie widzę sensu poprawiania tego i lakierowania od nowa skoro i tak czeka mnie oblot itp Przed obroną inżynierki wszystko poprawie żeby nie było wstydu przed komisją (muszę też mieć do tego trochę więcej cierpliwości). Lakier na początku wydawał się wystarczająco szary ( RAL 7035 ), ale po oklejeniu teraz wydaje sie biały Szara folia to Oracover Standard a niebieska Oracover Orastick. Na początku myślałem że ten Orastick będzie lepszy, ale klei się tak uporczywie, że jeden skrawek przykleił się do siebie samego i poszedł do śmieci, drugi natomiast przy próbie przyłożenia do płata przykleił się do folii pod spodem i też nie chciał się od niej odkleić, no i zmarszczka gotowa... A całego materiału wyszło mi na styk. Przy oklejaniu zeszło mi dzisiaj niemal calutki dzień ( pierwszy raz się tym bawiłem ), ale chyba lepszej alternatywy już nie ma. Najważniejsze to dobrze nagrzane żelazko, dobra taktyka przy oklejaniu no i obowiązkowo ostry skalpel, wtedy odcinanie naddatków idzie bez problemów i rozrywania folii. Żelazko oczywiście starej radzieckiej produkcji, ale dalej nowe Załącznik: Samą technikę małych detali muszę jeszcze dopracować, stąd miejscami wolałem folii nie dawać, niż niepotrzebnie generować zmarszczki (małe powierzchnie przy np. lotkach) Załącznik: Załącznik: Załącznik: Załącznik:
|
Autor: | dexter_ck [ 14 sie 2016, o 23:56 ] |
Tytuł: | Re: Proton |
Wklejanie lotek, oczywiście na soudal i z dyskietek Załącznik: Montowanie kabli, serw no i ukrywanie ich folią Załącznik: Dodatkowy radiator na reglu (z odpowiednim przewodnikiem między nim a tą blaszką regla , kable od regla zostały odpowiednio skrócone aby uniknąć zbędnej plątaniny ) Załącznik: Węglowa rurka zamieniła się w węglowy pręt Załącznik: Wycinanie otworu pod regiel (mini szlifierka to złote narzędzie ) Załącznik: Wydrukowane w 3D elementy z PLA (łoże pod usterzenie oraz łoże pod nadajnik AV + przetwornica) Załącznik: Wklejanie wszystkiego na żywicę epoksydową oraz uzupełnianie balsą (niestety, zgubiłem 1÷2° między SW a skrzydłami...) Załącznik: Mocowanie regla do kadłuba polega na przeciągnieciu gumki recepturki od takiego zrobionego na kolanie haczyka po przez 2 dziurki w kadłubie i z powrotem zahaczenie gumki na haczyku Załącznik: Wszystko pasuje idealnie Załącznik: Problem z nie zgubieniem wtyczek i nie pomyleniem przy montażu skrzydeł też chyba rozwiązany. Kable schowają się ładnie w przestrzeni między skrzydłami a kadłubem Załącznik: Problem krytycznego przekroju do mnie wrócił i postanowiłem coś z nim zrobić. Sklejka 2,5mm, oczywiście włókna też odpowiednio ustawione do przewidywanych sił (wklejone na żywice epoksydową) Załącznik: Załącznik: Powstała także podpora pod skrzydła z balsy, tak aby uniknąć dodatkowych ugięć i sił działających na bagnet. Załącznik: Akumulator się ładuje, mocowanie kabinki wymaga poprawy, napędy sterów muszą być jedynie wyregulowane no i... czas chyba w powietrze |
Autor: | dexter_ck [ 16 sie 2016, o 00:14 ] |
Tytuł: | Re: Proton |
Stało się, poleciało Załącznik: Załącznik: Załącznik: Masa do lotu: ok. 2,3kg Załącznik: Załącznik: Serce waliło jak młotem ale na szczęście wszystko było ustawione tak, że w locie ślizgowym wystarczyły 3 ząbki trymera na lotkach i leciał jak po sznurku. Nawet SC w 1/3 cięciwy wydaje się tym odpowiednim Planowo było dziś do wykonania 10 lotów, zostało wykonane 4. Powód? Przy lądowaniu usterzenie działa jak kotwica i niestety się oberwało, przyczyną źle przygotowana powierzchnia klejenia łoża, teraz zostanie zmatowiona i zalaminowana żywicą L285 Przy drugim locie też gdzieś zahaczyłem o jakieś hebdzie na łące i skręciłem cyrkiel, czego efektem było lekkie popękanie osłonki kamery i jej wypadnięcie. Model po odpuszczeniu gazu poprawnie szybuje, ładnie się zachowuje, po wypuszczeniu klap delikatnie zadziera. Klapy mimo jego masy są tak średnio skuteczne bym powiedział, dorzucę chyba jeszcze delikatne wychylenie lotek w górę aby zwiększyć skuteczność całego hamulca. Załącznik:
|
Autor: | pepcio [ 16 sie 2016, o 12:11 ] |
Tytuł: | Re: Proton |
Gratuluję oblotu! Ciekawa konstrukcja. Proponuję wykonać pod statecznikiem płozę z drutu (nawet z lekkim kółeczkiem). Żywica tutaj nie pomoże. Badyle będą niemiłosierne. Z przodu także by się przydała. |
Autor: | molej [ 16 sie 2016, o 14:06 ] |
Tytuł: | Re: Proton |
Gratulacje z udanego oblotu Ze względu na bardzo niskie usytuowanie statecznika poziomego stało się jak napisałeś. Weź pod uwagę, że za statecznik "ciągnie" 2,3 kg "bezwładu". Miałem kiedyś model o masie 1,2 kg do lotu. Balsowa końcówka kadłuba i niskie balsowe usterzenie latało dosyć długo. Po wielu modyfikacjach, model stał się znacznie szybszy (inny profil) i przytył do ≈1,6 kg. Delikatny cyrkiel albo wyższa trawa albo ukręcały kadłub albo łamały połówkę statecznika. Dopiero chyba za trzecim razem wzmocnienie "na grubo" tkaniną całego węzła poprawiło sytuację. Ale nadal przy cyrklu w wysokiej trawie zdarzają się ułamania. Stateczniki masz balsowe. Jak wzmocnisz miejsce łączenia usterzenia z kadłubem może okazać się, że same stateczniki będą za słabe (ale nie koniecznie). Dodanie płozy (podniesienie stateczników) też pomoże. Tak czy inaczej osobiście dobierałbym bardzo restrykcyjnie lądowiska i stanowczo unikał łąk z trawą i kwiatami jak na ostatnim zdjęciu Jeśli chodzi o skuteczność klap - to do ilu stopni je wychylasz? Ja w "Canguro" po wychyleniu klap na ≈25° zauważam bardzo duży spadek prędkości. Powyżej 50° "ciągną" model do ziemi Lądując, ustawiam przełącznik (klapy 30° + korekta SW) i na potencjometrze obrotowym dodaję klap w zależności od potrzeby (łatwiej operować mając klapy na "gazie" ale ja na gazie mam.... gaz ) |
Autor: | mgr [ 16 sie 2016, o 19:05 ] |
Tytuł: | Re: Proton |
Gratulacje Jakiś film już nagrałeś? Czy przy okazji oblotu odbył się też test toru video ? |
Autor: | dexter_ck [ 17 sie 2016, o 11:36 ] |
Tytuł: | Re: Proton |
Dziękuję za wszystkie gratulacje i już śpieszę z odpowiedziami pepcio 11 Płoza na tył się musi znaleźć, na przód myślę że bez sensu, skrzydła i tak już są wystarczająco wysoko Dzisiaj przeklikam ją w SolidWorksie i w przyszłym tygodniu mam nadzieje pójdzie na drukarkę 3D molej Prędzej obstawiałem że połamię te stateczniki niż je wyrwę, jednak na szczęście się myliłem Lądowisko i tak było najlepszym możliwym miejscem do lądowania, wytrzymanie zrobiłem jak najdłuższe a jednak to nie wystarczyło Klapy na max są zaklinowanie ok 35°, ale niestety masa robi swoje, dołożę jeszcze lotki do góry i zobaczymy co z tego wyjdzie. No i taranis ma taki fajny "psztyczek", dzięki czemu mogę płynnie klapy regulować Załącznik: Taranis Slider.jpg [ 133.56 KiB | Przeglądany 16145 razy ] Przy wychyleniu hamulców (skrzydło odwrotnie, zrobion wszystko na szybko : ) Załącznik: mgr Powstrzymałem się od tego W razie niepowodzenia mniejsze straty No i instalacja się dopiero lutuje, a w zasadzie czeka na przetwornicę Wolę się najpierw wlatać w tego klocka, naprawdę samodzielny start to nie lada wyczyn Z dalszych newsów to statecznik po oderwaniu wyglądał tak Załącznik: Wklejony na L285 + H285, a potem tkanina szklana 80 + 160 Wyszło mocno średnio, koniecznie chciałem to zrobić za jednym podejściem i chyba przesadziłem... Załącznik: Dziś mam nadzieję na kolejne 6 lotów, tak aby z czystym sumieniem zabrać się już za montowanie FPV |
Autor: | dexter_ck [ 9 wrz 2016, o 21:56 ] |
Tytuł: | Re: Proton |
FPV już jest. Oblatane, jednak dalej przechodzi swoje choroby wieku dziecięcego. Najpierw upalone OSD i kamera a teraz zaniki RSSI oraz błędy AP w postaci wędrującego horyzontu w cały świat... Mimo wszystko na pierwszy ogień poszła płoza wydrukowana w 3D. Tak prezentuje się w stanie "surowym" Załącznik: Tutaj już zamontowana Załącznik: Zrobiłem także zwykła płytkę dystrybucyjną z kondensatorem i diodą dla 12V. Załącznik: Załącznik: Załącznik: Testy, co zrobić żeby złapać FIXa w domu Przy okazji zrobiłem sobie także podstawkę pod kadłub Załącznik: Statystyki po oblocie. Załącznik: Z 14Ah wylatałem trochę ponad 3Ah. Prędkość przelotowa to ok 70km/h więc potencjał do nabijania kilometrów jest Niestety wyżej wspomniane problemy zmuszają do podjęcia kolejnych kroków. To 100km/h to efekt odpalania się FailSafe po utracie sygnału oraz braku stabilizacji. Model po prostu leciał na łęb na szyję. Dobrze że jednak mam pod ręką dopałkę 1W Wymiana softu nie pomogła, wyważenie silnika też nie, więc strzelam i wymieniam MPU6050. Załącznik: Teraz trzeba przenieść antenę odbiornika. Nie posiadam PPM ekspandera i na razie funduszy na to brak więc aby nie ciągnąć wszystkich kabli stworzyłem coś w rodzaju przedłużacza Załącznik: Załącznik: Aktualnie całość prezentuje się tak Załącznik: Załącznik: Zapomniałem wspomnieć że elektronikę typu serwa itd. zasila osobna przetwornica 5A, widoczna na ściance kadłuba Pierwsze "logi" o ile to tak można nazwać z SkyAssistanta wyglądają tak. Cóż, czujnik temperatury znajduje się w kadłubie, fajnie widać jak silnik robi przeciąg Załącznik:
|
Autor: | dexter_ck [ 15 wrz 2016, o 00:29 ] |
Tytuł: | Re: Proton |
Po wymianie akcelerometru AP zaczęło gadać jak należy. Dodatkowo zmiksowałem Gaz z SW, starty idą teraz gładko. Załącznik: Tutaj z kamerą "opuszczoną" Załącznik: Niestety aby podejść pod wiatr trzeba było zrobić podejście z nad lasu, który był bardzo blisko docelowego lądowiska. Jakby tego było mało to trafił się jakiś badyl między trawami no i... Załącznik: Cóż, zawsze chciałem mieć dużo miejsca i łatwy dostęp. Aczkolwiek teraz to chyba lekka przesada. Załącznik: Załącznik: Załącznik: Cóż, zakładałem milion razy że albo strzelą skrzydła, albo kadłub złamie sie w pół w conajmniej 3 miejscach a tu taki cyrk Co do śrub, no cóż, chciały dobrze. Załącznik: Nie ma co płakać nad rozlanym mlekiem, zakasać rękawy i do dzieła. Tkanina 160g + L285 na oblaminowanie krawędzi. Wcześniej kadłub posklejany wstępnie na żywicę epoksydową. Załącznik: Zostałęm zmuszony do wykonania nowego łoża pod skrzydła, (wklejone też na L285). Tutaj pokusiłem się o dodatkowe stopnie przy zaklinowaniu płata. Załącznik: Załącznik: Załącznik: Cóż, oprócz kadłuba oberwały troche skrzydła, zresztą od pewnego czasu następowała propagacja otworu, mimo iż tamten rejon był dokładnie przelaminowany. Załącznik: Załącznik: Ubytki uzupełnione żywicą epoksydową. Otwór od góry został zaklejony taśmą, w otwór został włożony bowden kilkukrotnie owinięty taśmą bezbarwną oraz dokładanie nasmarowany parafiną, następnie wszystko zostało zalane. Załącznik: Załącznik: Dzięki temu zabiegowi usztywniłem trochę połączenie oraz zmniejszyłem zwiększającą się szparę między płatami. cdn. |
Strona 7 z 8 | Strefa czasowa UTC+2godz. |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |