Forum modelarskie RC , projektowanie CAD http://forum.aerodesignworks.eu/ |
|
Proton http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=21&t=1285 |
Strona 6 z 8 |
Autor: | dexter_ck [ 14 cze 2016, o 16:28 ] |
Tytuł: | Re: Proton |
mgr pisze: Gdyby tylko doba miała 36 godzin, pewnie bym mógł sobie na to pozwolić, a tak to... :-/ Krycie balsą! Rurki na kable serw oczywiście ze słomek, zabezpieczonych na łączeniu taśmą malarską co by soudal tam nie wpenetrował. Na pierwszy ogień poszły centropłaty, resztkę soudalu 66A położyłem punktowo na balsę, a następnie czymś na kształt rakli rozsmarowałem cienko po większości powierzchni. Po wycieczce do Castoramy kupiłem nową butelkę kleju i zająłem się końcówkami. Kolejna przepaść w jakości starego soudalu do nowego. Nowy ma lepszą lejność, mniejszą lepkość, lepiej się rozsmarowywuje, nie wsiąka tak w balsę i o wiele szybciej i chętniej się pieni ( mimo wszystko, to dalej ten sam Soudal 66A!). Zastanawiam się czy czasem na centropłaty nie poszło za mało trochę kleju, ale teraz to i tak po ptakach Tymczasem dwie półki książek przyszły mi z pomocą Załącznik: Załącznik: Żeby nie pogubić który rdzeń do którego negatywu wykonałem takie proste i prymitywne znaczniki. Przy okazji były bardzo przydatne przy oklejaniu balsą Załącznik:
|
Autor: | dexter_ck [ 15 cze 2016, o 15:58 ] |
Tytuł: | Re: Proton |
Negatywy zdjęte. Pierwsze przymiarki Załącznik: Załącznik: Załącznik: Węglowa rurka wchodziła strasznie ciężko, więc za pomocą papieru ściernego p1000 na mokro została lekko zeszlifowana. Pierwsze ważenie. Załącznik: Wynik: 335g (nie ma tragedii) Przy jednym centropłacie szczególnie daje się we znaki, że używałem resztki kleju, mianowicie przestrzeń między dźwigarem a balsą jest hmm pusta. W dalszej części budowy coś z tym zrobię (planuje wepchnąć tam trochę kleju za pomocą strzykawki ). W najbliższym czasie dokleję natarcie i myślę nad wingletami, ale wszystko wyjdzie w praniu |
Autor: | dexter_ck [ 21 cze 2016, o 23:23 ] |
Tytuł: | Re: Proton |
Doklejone listwy natarcia z balsy 6mm. Oczywiście docięte z całej deski na Soudal 66A Załącznik: Załącznik: Zaznaczylem sobie mniej więcej miejsce początku cięciwy profilu, tak aby przy szlifowaniu nie zejść za nisko i za wysoko, ani też nie zgubić linii prostej na natarciu skrzydła ( doświadczenie po poprzednich skrzydłach ) Załącznik: Papier p150 na kostce, około 4 godziny później. Załącznik: W AeroV1 natarcie miałem bardziej zaokrąglone niż ostrołukowe, troche mnie to bolało. Teraz wyszło znośnie Finalnie wyciąłem wnęki na serwa, narazie w surowym stanie Załącznik: Kolejnym etapem będzie wykonanie mocowań serw ( pewnie na wcisk ), docięcie lotek i zeszlifowanie spływu ( tutaj znowu będzie sporo roboty ), a na końcu oblaminowanie natarcia tkaniną 25g (tak, by byle przyhaczenie o grubszy patyk jak w AeroV1 nie kończyło się brzydko wyglądającą wgniotką). Zostały zamówione również ogniwa LiIon Sanyo NCR18650GA, 16 sztuk, o wydajności prądowej 10A i pojemności ok 3500mAh. Mam zamiar zbudować pakiet 4s4p o całkowitej wydajności prądowej ( ciągłej ) ok 40A i pojemności ok. 14000mAh i masy ok. 800g, co myślę że przełoży się na co najmniej 80 minut lotu. |
Autor: | dexter_ck [ 29 cze 2016, o 20:33 ] |
Tytuł: | Re: Proton |
Przyszły ogniwa, podobne do nabojów do dubeltówki Załącznik: W takim układzie idealnie pasuję w otwór którego nie planowałem Załącznik: Następnie postanowiłem uzupełnić braki kleju w miejscach niedostępnych czy też trudno dostępnych ( chodzi mi tu szczególnie o płaty ). Metoda nawet się sprawdza, jedynie trzeba pilnować żeby igła nie spadła bo może narobić bałaganu. Załącznik: Następnie wyciąłem lotki i wykleiłem krawędzie balsą 1mm za pomocą soudalu 66A Załącznik: Załącznik: Załącznik: Załącznik: Następnie zostały wklejone z balsy 4mm żeberka, jako zakończenie płatów (dla centropłatów) Załącznik: Kolejny etap to w końcu łączenie płatów, kąt ok 3*. Tutaj należy pamiętać, aby ułatwić sobie życie i już teraz przepuścić kable lotek przez skrzydła. Załącznik: Uzupełnianie kleju w szczelinie oraz pierwsze złożenie płatów, robi wrażenie Załącznik: Szlifowanie na łączeniu płatów. Załącznik: Docinanie tkaniny 80g, po jednym pasie na łącznie płatów ( na stronę ), oraz jeden węższy oraz jeden szerszy w miejscu przykręcania płatów do kadłuba. Załącznik: Laminwanie żywcią L285 Załącznik: Po szlifowaniu, ustaleniu płatów można było wiercić otwory Takie super śruby poliamidowe kupiłem, że przy przykręcaniu odpadła jedna nakrętka kłowa... (tak mocno trzeba było dociskać, bo inaczej śrubokręt się okręcał) Załącznik: Masa prawie gołego modelu z usterzeniem - 850g Załącznik:
|
Autor: | dexter_ck [ 24 lip 2016, o 16:23 ] |
Tytuł: | Re: Proton |
Podstawówka zakończona, czas trochę wziąć się do roboty. Co do samego szkolenia polecam każdemu, nie ma lepszej rzeczy na świecie niż bycie sam na sam chociażby na głupim kręgu nad lotniskowym. A uczucie kiedy przed pasem rosną drzewa od których tworzy się turbulencja i jesteś zdany tylko na siebie przy wietrze prostopadle do pasa jest nieporównywalne z niczym innym Można nawet "poczuć" różnicę między lataniem jednym typem szybowca a drugim i jakie znaczenie ma właściwe jego zaprojektowanie. Chociaż doszkalanie dopiero w przyszłym roku (brak czasu) :-/ Załącznik: Akumulator zlutowany w 4S4P, dając 14Ah i myślę że co najmniej godzinę lotu. Załącznik: Załącznik: Przyszedł czas na laminowanie. Załącznik: Załącznik: Załącznik: Z cienkich pasków tkaniny 25g/m^2 chciałem oblaminować wszystkie natarcia (stateczników i skrzydeł). Niestety materiał się rwał i skończyło się tylko na nasączeniu żywicą (L285) natarć stateczników. Natarcia skrzydeł umiarkowanie udało się zalaminować. Nadszedł czas rozwiązania kwestii kamery i jej osłonki. Na obrotową głowicę chwilowo nie mam czasu i ochoty, jednak pewien rodzaj pan-tilta postanowiłem stworzyć. Osłonka na kamerę składa się z tkaniny szklanej: 2x25g + 3x80g - twardość ma należytą. Dodatkowo osadzona na ramie z balsy 6mm i mocowana do kadłuba w ułamku sekundy za pomocą haka i dwóch magnesików neodymowych. Cały mechanizm wygląda tak ( mógłby w zasadzie lżejszy, ale już nie chciałem dokładać sobie pracy ). Brakuje tylko jakiś zawleczek żeby węglowa ośka nie wypadała, z biegiem czasu na pewno się znajdą Załącznik: Załącznik: Załącznik: Załącznik: Załącznik: Załącznik: Zabrałem się też już za winglety, chociaż chyba to będzie porażka |
Autor: | slawekmod [ 24 lip 2016, o 17:29 ] |
Tytuł: | Re: Proton |
Laminowałem tkaniną 25g i było ok. Jeżeli chcesz laminować jakieś obłe kształty to kup sobie tkaninę ze splotem atłasowym. |
Autor: | molej [ 26 lip 2016, o 09:51 ] |
Tytuł: | Re: Proton |
dexter_ck pisze: Z cienkich pasków tkaniny 25g/m^2 chciałem oblaminować wszystkie natarcia (stateczników i skrzydeł). Niestety materiał się rwał i skończyło się tylko na nasączeniu żywicą (L285) natarć stateczników. Natarcia skrzydeł umiarkowanie udało się zalaminować. slawekmod pisze: Laminowałem tkaniną 25g i było ok. Jeżeli chcesz laminować jakieś obłe kształty to kup sobie tkaninę ze splotem atłasowym. Ja takie cienkie paski z tkaniny o małej gramaturze tnę ostrym nożykiem za pomocą linijki (np. na gazecie). Jeśli paski rwały Ci się podczas wycinania - spróbuj nożykiem. Aby uzyskać gładką powierzchnię, dociskam tkaninę z żywicą do natarcia za pomocą grubszej folii (≈0,2 mm), którą przyklejam taśmą. Oczywiście jest to sposób na proste odcinki listew. |
Autor: | dexter_ck [ 26 lip 2016, o 12:05 ] |
Tytuł: | Re: Proton |
Ja tnę tkaninę od linijki za pomocą skalpela, idzie jak złoto Z większymi powierzchniami tkaniny 25g też nie miałem problemów. Teraz jedynie przyciąłem paski po 0,5-1cm i przy laminowaniu okrągłych kształtów chciałem ją nieco poprawić (oderwać i położyć na nowo) ale została mi w rękach Winglety się robią, ostatni raz szpachluje tym badziewiem do drewna. Kolejnym razem kupie zwykłą szpachlówkę NOVOLa bo nie mam do tego nerwów... Wszystko robione z balsy 6mm, miało być docelowo z depronu ale akurat nie miałem takiej ilości na stanie Załącznik: Załącznik:
|
Autor: | Stema [ 28 lip 2016, o 09:07 ] |
Tytuł: | Re: Proton |
dexter_ck pisze: Zabrałem się też już za winglety, chociaż chyba to będzie porażka Nie wygląda to na porażkę. Wyszły świetnie. |
Autor: | dexter_ck [ 28 lip 2016, o 22:41 ] |
Tytuł: | Re: Proton |
Przyszpachlowałem większe ubytki. Niestety na szpachlowanie i myzianie całego kadłuba i wingletów za bardzo nie mam ochoty (chociaż wiem, że każda powierzchnia na błysk to plusy), zwyczajnie zjadłby mnie już czas kompletnie. W końcu kupiłem zwykłą szpachlówkę do samochodu za 10zł... Załącznik: Tkanina 80g + L285. Załącznik: Tutaj już po szlifowaniu papierem ściernym ( z Epidianem tego nie zrobisz! ) Wszystkie kąty wydaje mi się, że zostały zachowane Załącznik: Załącznik: Załącznik: W całej okazałości nabiera to wszystko sensu! Załącznik: Załącznik: Po raz pierwszy w życiu oklejałem folią. Długa droga do umiarkowanych umiejętności ale chyba nie jest najgorzej. Dodatkowo SK został powiększony w stosunku do pierwotnych założeń ( podstawówka uczy jak ważne jest usterzenie oraz na zdjęciu ustawiłem je odwrotnie.... ). Aprat dodatkowo trochę przekłamał kolor, ale wszystko zobaczycie potem Załącznik: Teraz w planach wykonanie łoża pod skrzydła no i zadanie im kąta zaklinowania |
Strona 6 z 8 | Strefa czasowa UTC+2godz. |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |