Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 19 kwie 2024, o 13:14

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 36 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4  Następna
Autor Wiadomość
Post: 30 sie 2014, o 20:06 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14 paź 2011, o 14:55
Posty: 25
Lokalizacja: Kraków
Ładnie się prezentuje!
Ciekawe jak będzie latał. Mały wznios i dość krótki kadłub - może nie być łatwy w pilotażu.
Ale piękne modele pięknie latają :)
Powodzenia!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 31 sie 2014, o 06:25 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 26 paź 2011, o 11:07
Posty: 316
Lokalizacja: Radawiec Mały
Podaj więcej szczegółów na temat technologii wykonania kadłuba - jaki papier ,ile warstw , jakiej szpachli używałeś .
Model dopieszczony , teraz kolej na makietę ;)
Gratuluję ukończenia i czekamy na relację z oblotu :)

_________________
Nie ma takiego modelu który wyszedł by cało z każdej kraksy , ale są takie kraksy z których cało nie wyjdzie żaden model ....

Pozdrawiam Tomek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 31 sie 2014, o 08:36 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 mar 2013, o 22:48
Posty: 91
Lokalizacja: Żory
Technologia wykonania kadłuba jest typowo depronowa.
Na poprzednich zdjęciach widać szkielet - tył kratownica, przód z pełnych deseczek. Kratownica z listewek sosnowych 4x4, górne 2 listwy pełnią rolę podłużnic i prowadzą aż do wręgi silnikowej (połączenie klejone w okolicach krawędzi spływu ze względu na konieczność wyprofilowania kształtu w rzucie pionowym). Kratownica z po bokach pokryta jest balsą 2mm. Przednia część kadłuba (wraz z podłogą) zrobiona jest ze sklejki "owocówki" 3mm.
Mając taki szkielet rozpoczynamy prace ze styropianem. Używam styropianu podłogowego (twardy, większa gęstość "kulek") - taki mam w dużych ilościach. Lepszy byłby styrodur ze względu na wielkość ziarna. Wycinam piłą do styropianu klocki dopasowane do kadłuba i bardzo z grubsza nadaje im kształt tą piłą (która jest kawałkiem rozgrzanego druta oporowego naciągnietego na ramkę). To co powstało przyklejam (Soudal 66A - ten poliuretanowy) na górę i dół kadłuba. Wycinam też kabinkę i tymczasowo montuję do modelu. Następnie całość szlifuje papierem 120 na deseczce. Tu pierwsza uwaga - robię to prawie nie naciskając na papier. Dzięki temu powierzchnia jest w miarę równa, bez wyrwanych kulek. Po uzyskaniu odpowiedniego kształtu oklejamy styropian papierem.
Należy przygotować klej wikolowy do drewna, pędzel, wodę i papier drukarkowy A4. Klej mieszamy z wodą w proporcjach 1:4. Z papieru wycinamy elementy jak przy oklejaniu folia. Klejem smarujemy dość obficie styropian i nakładamy papier z zakładkami ok 1cm. Należy uważać na pęcherze powietrza - papier musi wszędzie dolegać do powierzchni. Oczywiście papier się pomarszczy, trochę rozmoczy - i tak ma być. Podczas schnięcia zostanie on naprężony i powierzchnia się wyrówna. Ważne jest żeby po położeniu papieru uwinąć się z jego wyrównaniem, dociskaniem zanim się rozmoczy - wtedy będzie się rwał i już niewiele zdziałamy. Potem dajemy czas na wyschnięcie - 24h. Całość musi schnąć najlepiej na sznurku pod sufitem - chodzi o to, żeby z każdej strony kadłuba był podobny przewiew i czas schnięcia - w przeciwnym razie może nam powyginać konstrukcję. Jak już wyschnie cykl powtarzamy - szlifowanie papieru w celu usunięcia zmarszczek, nierówności, smarowanie klejem, kolejna warstwa, schnięcie. Teraz możemy jeszcze przeszlifować całość, powstałe nierówności wyrównujemy szpachlą uniwersalną do drewna SuperProfi - cena ok 10zł w marketach budowlanych za chyba 800g puszkę. Uprzedzam - strasznie kurzy, praktycznie jak gładź gipsowa, żona może marudzić ;) Proces szlifowania szpachli, ponownego nakładania i szlifowania jest wyjątkowo nudny i długi, ale daje świetny efekt.
Ostatnim etapem jest oklejenie folią. Tu trzeba bardzo uważać - w pierwszej fazie temp. poniżej 100stC nie rusza styro, ale żeby naprężyć folię i zlikwidować zmarszczki trzeba większej temperatury, która topi styro. Grzejemy więc punktowo i krótko.
To tyle, jak coś jest niejasne pytajcie!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 31 sie 2014, o 09:52 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3701
Lokalizacja: Elbląg
No bardzo elegancko wyszło :) .
Mam pytanie. Jak wagowo wyszedł kadłubik i jak jest ze sztywnością

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 31 sie 2014, o 12:56 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 mar 2013, o 22:48
Posty: 91
Lokalizacja: Żory
Sztywność na zginanie i skręcanie bez zarzutu. Obecnie latam adw1 o podobnej konstrukcji i nic złego się nie dzieje. Waga szacowana ok 300g (jest już wkręcone wyposażenie i nie mam jak zważyć samej skorupy). Waga podana z centropłatem bez bagnetu.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 1 wrz 2014, o 16:48 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 kwie 2012, o 19:55
Posty: 489
Lokalizacja: Warszawa
tom_apis pisze:
Zastanawiam się czy na stateczniku poziomym nie zrobić czerwonych końcówek - jak na skrzydłach. Teraz ogon wydaje mi się trochę "łysy".

Lub zrób, proponuję tak, a ładnie "zamkniesz" ogonek.
Załącznik:
MALOWANIE.JPG
MALOWANIE.JPG [ 106.26 KiB | Przeglądany 8596 razy ]

_________________
Pozdrawiam.
Stefan.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 8 wrz 2014, o 23:22 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 mar 2013, o 22:48
Posty: 91
Lokalizacja: Żory
I zakończenie tematu - oblot.
Dziś popołudniu udało się uruchomić model i wykonać pierwszy lot.
Wrażenia? Doskonałe właściwości lotne - natychmiastowa i w pełni przewidywalna reakcja na stery, wysoka doskonałość, pewne wznoszenie i majestatyczne szybowanie. Latałem może z pół godziny, z 5 startów/lądowań - wypaliłem 1100mAh. Pierwsze lądowanie z małym kretem - przeciągnąłem tuż nad ziemią - skrzywiona delikatnie ośka silnika, brak innych strat. Reszta już lepiej wychodziła. Na razie nie widzę wad poza problematycznym planowaniem lądowania. Trzeba mieć duży wybieg i precyzyjnie wykręcić zakręt. Na prostej opadanie jest minimalne, za to nieskoordynowany zakręt potrafi spowodować znaczną utratę wysokości.
Co do samej charakterystyki modelu - lata dość szybko i tej szybkości potrzebuje szczególnie w zakrętach. Zbyt wolno wybrany zakręt powoduje pogłębienie przechyłu i łatwo wpaść w korkociąg.
Jeśli chodzi o ustawienia - macie może pomysł jak hamować model bez klap? Znacznie skróciłoby to podejście do lądowania. Teraz mam lotki w górę o jakieś 5mm, ale efekt praktycznie żaden.
Na pewno będę musiał zmniejszyć różnicowość lotek - teraz jest 100%/60% i to za dużo. Wyważenie trochę bardziej na ogon i myślę będzie OK.
Jeszcze raz dziękuję forumowiczom za dobre rady, wybicie z głowy głupich pomysłów i wszelką pomoc.
Kolejne relacje wkrótce!
A na deser parę zdjęć i filmik z pierwszego startu i drugiego lądowania:


Załączniki:
DSCN2464.JPG
DSCN2464.JPG [ 144.97 KiB | Przeglądany 8539 razy ]
DSCN2465.JPG
DSCN2465.JPG [ 179.83 KiB | Przeglądany 8539 razy ]
DSCN2441.JPG
DSCN2441.JPG [ 111.4 KiB | Przeglądany 8539 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 8 wrz 2014, o 23:33 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3701
Lokalizacja: Elbląg
Gratuluję udanego oblotu :)
W swoich modelach aby skrócić podejście do lądowania, podnoszę lotki o jakieś 30 do 40 st w górę. Spróbuj zwiększyć wychylenia i na większej wysokości przetestuj. O ile dobrze pamiętam masz w płatach S3021 (?), w ADW-1m, też S3021, mam miks "motyl" na ok 45st i bardzo pomaga przy lądowaniu.
Życzę udanych lotów i czekamy na więcej :) .

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 9 wrz 2014, o 07:56 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1703
Lokalizacja: Gdańsk
Gratuluję, piękny model.
W niektórych momentach na filmie widać iż podczas lotu obraca Ci śmigło - a bynajmniej miałem takie wrażenie (przelot od 1:24s).
Masz zaprogramowany hamulec w regulatorze?

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
____________SAM 18-025_____________
https://gliders.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 9 wrz 2014, o 08:11 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 mar 2013, o 22:48
Posty: 91
Lokalizacja: Żory
Milo: czy przy takim ustawieniu lotek (40st w górę) da się nimi jeszcze normalnie sterować i korygować pozycję szybowca?
Mgr: hamulec jest włączony, ale łopatki ciężko się obracają w kołpaku, więc się nie składają i mimo hamulca śmigło się kręci. Już to poprawiłem, powinno być lepiej w kolejnych lotach.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 36 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group