Forum modelarskie RC , projektowanie CAD http://forum.aerodesignworks.eu/ |
|
Moto-Mucha http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=20&t=87 |
Strona 1 z 7 |
Autor: | radvanced [ 16 paź 2011, o 23:15 ] |
Tytuł: | Moto-Mucha |
Zostałem zaproszony do tego forum ponieważ zacząłem pracę nad nowym projektem - Moto Muchą. Nad wyborem zastanawiałem się niedługo - przeważył głos w jednym z tematów "poleciłbym Ci najpiękniejszy szybowiec jaki kiedykolwiek powstał" Wiem, że zaraz napadną mnie puryści twierdząc, że motor w tym modelu to profanacja. Cóż... Założenie główne jest takie, że z gotowych elementów kupuję tylko elektronikę. Mam potrzebę popełnienia kilku błędów a tym samym zdobycia wiedzy i doświadczenia. Podejście do tematu raczej luźne. Nie ma to być makieta stricte (ale płozę raczej założę) Póki co zebrałem info i modeluję kadłub w Cadzie. Jeśli ktoś jest zainteresowany mogę opowiedzieć jak to powstawało. Dobór elektroniki chciałem poddać waszej krytyce: 1. Silnik - Turnigy D3530/14 1100KV 315W 22A 2. Śmigło 10x8 (co powinno dać jakieś 1000g ciągu) 3. regulator Turnigy AE-25A 4. bateria - 2200mAh 3S 25C Li-Pol - do 200g 5. Serwa Turnigy MG90S Metal Gear Servo (przy 6V daje 2.2kg/cm) 6. Kadłub laminat szklany (jak skończę analizy i modeling, robie kopyto i heja!) 7. Płaty - nie dzielone, 52dm2 Profil - to jeszcze analizuję. Biorę pod uwagę SD7037 i HQ3.0/12. Płat konstrukcyjny - na krawędzi natarcia fornir, potem całość w folii. 8. na statecznikach NACA0007 9. Wznios skrzydeł - maksymalny jaki wyjdzie - chcę zastosować bagnet w postaci prostej rury węglowej 10mm i 6mm 10. Masa do startu - 1500-2000g Obciążenie pow 29 - 35 g/dm2 Konstruktywna krytyka mile widziana! ![]() |
Autor: | slawekmod [ 16 paź 2011, o 23:21 ] |
Tytuł: | Re: Moto-Mucha |
Wysłałem Ci pliki na maila i jak byś miał problem z ich otworzeniem to daj znać. Wyślę ponownie. |
Autor: | radvanced [ 17 paź 2011, o 06:59 ] |
Tytuł: | Re: Moto-Mucha |
Dziękuję! Już poszły na A1 i zostały przestudiowane. Z tego co widzę - moja mucha nie jest taka "garbata" w górnej części kabiny i narysowałem inny kształt ogona. Do poprawki chyba bedzie. |
Autor: | ali1983 [ 17 paź 2011, o 09:30 ] |
Tytuł: | Re: Moto-Mucha |
Mucha - ładny szybowiec. silnika bym nie wsadzał (choć w swifcie robię przymiarki), ale to twój szybowiec. jaka rozpiętość? jak chcesz to podaj maila to wyślę Ci plany modelu Muchy 2000mm rozp. Klausa Nietzera. |
Autor: | radvanced [ 18 paź 2011, o 13:35 ] |
Tytuł: | Moto-Mucha - modelowanie kadłuba |
Ponieważ zostałem poproszony o wytłumaczenie procedury modelowania postanowiłem pokazać krok po kroku jak powstaje bryła szybowca na podstawie kadłuba. Zakładam, że czytający znają podstawowe fakty z geometrii, np. to, że 3 niewspółliniowe punkty definiują płaszczyznę. Będzie to bardziej lekcja z geometrii niż z AudoCADa jestem przekonany, że podobnie można postąpić w innych programach CAD. Zaczynajmy: 1. Początek to podłożenie rastra, ustalenie skali i obrysowanie profilu kadłuba w widoku z boku i z góry. ![]() Warto umieścić to jakoś sensownie w układzie odniesienia, narysować osie etc... 2. Przy rysowaniu profili użyłem polilinii, pilnując zasady aby odcinki proste były styczne do łuków (zasada pokazana w lewym górnym rogu obrazka poniżej) Następnie ustalam które przekroje kadłuba będą kluczowe dla końcowego efektu. Im więcej takich profili tym dokładniejsze uzyskamy odwzorowanie. Kilka takich linii przekrojowych zaznaczyłem poniżej. ![]() 3. Przystępujemy do narysowania przekrojów. ![]() Dla ułatwienia przyjąłem że przekroje będą eliptyczne. W widoku z boku widzimy oś wielką elipsy, będącej przekrojem. Ze środków osi wielkiej (punkty A', B') prowadzimy odnoszące na oś kadłuba w widoku z góry. Otrzymujemy punkty A'', B'' etc. Są one odwzorowaniem położenia środków elips w widoku z góry.. Proste prostopadłe do osi kadłuba w widoku z góry, biegnące przez te punkty dadzą nam grubość kadłuba w danym miejscu a zatem osie małe elips będących przekrojami. Znając długość osi małych możemy narysować właściwą wielkość przekrojów. Zrobiłem to na widoku z boku (elipsy w kładzie na płaszczyznę pionową). Na widoku z góry widzimy natomiast elipsy w skrócie. 4. Tutaj jest najtrudniejsza część: ![]() Musimy wykonstruować profil, ten z widoku z góry, na powierzchni kadłuba. Jeśli uświadomimy sobie, że profil ten będzie krzywą łączącą końce osi małych, elips będących przekrojami kadłuba to jesteśmy u celu. Pokazałem to na rysunku, dla zrozumienia dodając kolory. Krzywa koloru niebieskiego w widoku z góry będzie widziana jako odcinek łączący osie małe elips (widziane z boku jako punkty). Analogicznie odcinki czerwony i zielony. itd. Nasza praca w 2D jest zakończona - wychodzimy w trójwymiar. 5. Pozostaje pytanie jak to wykonstruować w przestrzeni. Poniżej pokazuje całą serię kroków. ![]() a) ustawiam odpowiednie krzywe w przestrzeni. Na pierwszym rysunku mamy profil pionowy, profil poziomy "na podłodze" i elipsy będące przekrojami obrócone względem osi wielkiej o 90 stopni w stosunku do tego co miałem na rysunku 2d. b) poleceniem extrude wyciągam profil poziomy w górę. Następnie poleceniem slice tnę powstałą bryłę płaszczyznami moich elips (pozostawiając jako wynik cięcia obie części. c) Następnym krokiem jest pocięcie brył płaszczyznami wyznaczonymi przez osie małe elips. To co otrzymamy w przekroju to nasz profil "poziomy" kadłuba. Wcześniej wspomniałem, że im więcej przekrojów wykonamy tym lepiej odwzorujemy powierzchnię a to dla tego, że przy większej liczbie przekrojów nasz profil "poziomy" będzie przybliżony przez większą liczbę odcinków a co za tym idzie w widoku z boku zamiast łamanej zacznie przypominać krzywą. d) dla każdej takiej sekcji (dwa sąsiednie przekroje) wybieram przekroje i linie profilowe (pionowe i "poziome"). Poleceniem loft wyciągam profile po prowadnicach (ang. guides) [nie po ścieżce, ang. path]. Prowadnicami są w tym przypadku moje linie profilowe. Tutaj mała dygresja - autocad nie lubi niedokładności - jeśli linie profilowe nie będą miały punktu wspólnego z profilami program nie wykona polecenia. Zdarza się to często jeśli nie skupiamy się na dokładności. Można wtedy złapać za wierzchołek takiej prowadnicy i dociągnąć ją do punktu "quadrant" elipsy. W wyniku polecenia loft otrzymujemy bryłę. Wszystkie bryły możemy zsumować poleceniem union, zmienić shademode np na realistic visual style i delektować się rezultatem prac. Tutaj jeszcze jedna dygresja - można pokusić się o wykonanie podobnej bryły ale dla linii profilowych i przekrojów ofsetowanych o zakładaną grubość kadłuba. Taka pomniejszona bryła może zostać odjęta od kadłuba - da nam to skorupę. Po co? Proponuję poeksperymentować z Tools->Inquiry->region/mass properties. Można poznać środek ciężkości, objętość, momenty bezwładności, które na etapie projektowania są niezbędne. Pozdrawiam serdecznie. Idę polatać! |
Autor: | slawekmod [ 18 paź 2011, o 13:38 ] |
Tytuł: | Re: Moto-Mucha |
Dzięki za rzeczowy opis ![]() |
Autor: | Paweł W. [ 18 paź 2011, o 23:08 ] |
Tytuł: | Re: Moto-Mucha |
Ja moją Muszkę robiłem nieco inaczej ![]() ![]() |
Autor: | radvanced [ 19 paź 2011, o 09:50 ] |
Tytuł: | Re: Moto-Mucha |
Jeśli inaczej to napisz jak - inny punkt widzenia będzie pożyteczny. Kaliber - 1:5 czyli 3m rozpiętości. Kadłum bedzie miał 1435mm długości (do końca steru kierunku) |
Autor: | Paweł W. [ 19 paź 2011, o 20:15 ] |
Tytuł: | Re: Moto-Mucha |
Moje Muszydło leży na szafie niedokończone ![]() Załącznik:
|
Autor: | radvanced [ 24 paź 2011, o 18:57 ] |
Tytuł: | Moto-Mucha nie umiera ! |
Hej, jak jest z czasem wolnym, każdy wie. Ja natomiast postanowiłem dać odpór nawałowi pracy ponad ludzkie siły i zająć się czymś przyjemnym, relaksującym - tak dla równowagi i zdrowia psychicznego. Efekty poniżej. W stosunku do poprzednich obrazków a) zmieniłem obrys nad kabiną bo był za mało garbaty. b) dodałem części "stałe" dzięki czemu mam całą bryłę kadłuba i mogę zacząć ciąć wręgi pod kopyto. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() sorry za słabą jakość - nie chcę tracić czasu na renderowanie a komp też zmęczony; od nawału pracy ponad ludzkie siły oczywiście. Pozdrawiam |
Strona 1 z 7 | Strefa czasowa UTC+2godz. |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |