Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 27 kwie 2024, o 13:28

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 70 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł: Moto-Mucha
Post: 16 paź 2011, o 23:15 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 paź 2011, o 22:56
Posty: 36
Lokalizacja: Moskwa
Zostałem zaproszony do tego forum ponieważ zacząłem pracę nad nowym projektem - Moto Muchą.

Nad wyborem zastanawiałem się niedługo - przeważył głos w jednym z tematów "poleciłbym Ci najpiękniejszy szybowiec jaki kiedykolwiek powstał"
Wiem, że zaraz napadną mnie puryści twierdząc, że motor w tym modelu to profanacja. Cóż...

Założenie główne jest takie, że z gotowych elementów kupuję tylko elektronikę. Mam potrzebę popełnienia kilku błędów a tym samym zdobycia wiedzy i doświadczenia.

Podejście do tematu raczej luźne. Nie ma to być makieta stricte (ale płozę raczej założę)
Póki co zebrałem info i modeluję kadłub w Cadzie. Jeśli ktoś jest zainteresowany mogę opowiedzieć jak to powstawało.

Dobór elektroniki chciałem poddać waszej krytyce:
1. Silnik - Turnigy D3530/14 1100KV 315W 22A
2. Śmigło 10x8 (co powinno dać jakieś 1000g ciągu)
3. regulator Turnigy AE-25A
4. bateria - 2200mAh 3S 25C Li-Pol - do 200g
5. Serwa Turnigy MG90S Metal Gear Servo (przy 6V daje 2.2kg/cm)
6. Kadłub laminat szklany (jak skończę analizy i modeling, robie kopyto i heja!)
7. Płaty - nie dzielone, 52dm2 Profil - to jeszcze analizuję. Biorę pod uwagę SD7037 i HQ3.0/12. Płat konstrukcyjny - na krawędzi natarcia fornir, potem całość w folii.
8. na statecznikach NACA0007
9. Wznios skrzydeł - maksymalny jaki wyjdzie - chcę zastosować bagnet w postaci prostej rury węglowej 10mm i 6mm
10. Masa do startu - 1500-2000g Obciążenie pow 29 - 35 g/dm2

Konstruktywna krytyka mile widziana!
Obrazek

_________________
latać! mi się chce


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Moto-Mucha
Post: 16 paź 2011, o 23:21 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 lip 2011, o 22:19
Posty: 2966
Lokalizacja: Warszawa
Wysłałem Ci pliki na maila i jak byś miał problem z ich otworzeniem to daj znać. Wyślę ponownie.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Moto-Mucha
Post: 17 paź 2011, o 06:59 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 paź 2011, o 22:56
Posty: 36
Lokalizacja: Moskwa
Dziękuję!
Już poszły na A1 i zostały przestudiowane.
Z tego co widzę - moja mucha nie jest taka "garbata" w górnej części kabiny i narysowałem inny kształt ogona. Do poprawki chyba bedzie.

_________________
latać! mi się chce


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Moto-Mucha
Post: 17 paź 2011, o 09:30 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 sie 2011, o 20:51
Posty: 559
Lokalizacja: Elbląg
Mucha - ładny szybowiec. silnika bym nie wsadzał (choć w swifcie robię przymiarki), ale to twój szybowiec.
jaka rozpiętość?
jak chcesz to podaj maila to wyślę Ci plany modelu Muchy 2000mm rozp. Klausa Nietzera.

_________________
Fw190 NPN, PZL Dromader NPN, SuperSportster, Dart XL fpv, copterx 450 black angel
Radiomaster tx12multi


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 18 paź 2011, o 13:35 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 paź 2011, o 22:56
Posty: 36
Lokalizacja: Moskwa
Ponieważ zostałem poproszony o wytłumaczenie procedury modelowania postanowiłem pokazać krok po kroku jak powstaje bryła szybowca na podstawie kadłuba.
Zakładam, że czytający znają podstawowe fakty z geometrii, np. to, że 3 niewspółliniowe punkty definiują płaszczyznę.
Będzie to bardziej lekcja z geometrii niż z AudoCADa jestem przekonany, że podobnie można postąpić w innych programach CAD.

Zaczynajmy:

1. Początek to podłożenie rastra, ustalenie skali i obrysowanie profilu kadłuba w widoku z boku i z góry.
Obrazek
Warto umieścić to jakoś sensownie w układzie odniesienia, narysować osie etc...

2. Przy rysowaniu profili użyłem polilinii, pilnując zasady aby odcinki proste były styczne do łuków (zasada pokazana w lewym górnym rogu obrazka poniżej)
Następnie ustalam które przekroje kadłuba będą kluczowe dla końcowego efektu. Im więcej takich profili tym dokładniejsze uzyskamy odwzorowanie.
Kilka takich linii przekrojowych zaznaczyłem poniżej.
Obrazek

3. Przystępujemy do narysowania przekrojów.
Obrazek
Dla ułatwienia przyjąłem że przekroje będą eliptyczne. W widoku z boku widzimy oś wielką elipsy, będącej przekrojem.
Ze środków osi wielkiej (punkty A', B') prowadzimy odnoszące na oś kadłuba w widoku z góry. Otrzymujemy punkty A'', B'' etc. Są one odwzorowaniem położenia środków elips w widoku z góry.. Proste prostopadłe do osi kadłuba w widoku z góry, biegnące przez te punkty dadzą nam grubość kadłuba w danym miejscu a zatem osie małe elips będących przekrojami.
Znając długość osi małych możemy narysować właściwą wielkość przekrojów. Zrobiłem to na widoku z boku (elipsy w kładzie na płaszczyznę pionową). Na widoku z góry widzimy natomiast elipsy w skrócie.

4. Tutaj jest najtrudniejsza część:
Obrazek
Musimy wykonstruować profil, ten z widoku z góry, na powierzchni kadłuba.
Jeśli uświadomimy sobie, że profil ten będzie krzywą łączącą końce osi małych, elips będących przekrojami kadłuba to jesteśmy u celu.
Pokazałem to na rysunku, dla zrozumienia dodając kolory. Krzywa koloru niebieskiego w widoku z góry będzie widziana jako odcinek łączący osie małe elips (widziane z boku jako punkty). Analogicznie odcinki czerwony i zielony. itd.
Nasza praca w 2D jest zakończona - wychodzimy w trójwymiar.

5. Pozostaje pytanie jak to wykonstruować w przestrzeni. Poniżej pokazuje całą serię kroków.
Obrazek
a) ustawiam odpowiednie krzywe w przestrzeni. Na pierwszym rysunku mamy profil pionowy, profil poziomy "na podłodze" i elipsy będące przekrojami obrócone względem osi wielkiej o 90 stopni w stosunku do tego co miałem na rysunku 2d.
b) poleceniem extrude wyciągam profil poziomy w górę. Następnie poleceniem slice tnę powstałą bryłę płaszczyznami moich elips (pozostawiając jako wynik cięcia obie części.
c) Następnym krokiem jest pocięcie brył płaszczyznami wyznaczonymi przez osie małe elips. To co otrzymamy w przekroju to nasz profil "poziomy" kadłuba.
Wcześniej wspomniałem, że im więcej przekrojów wykonamy tym lepiej odwzorujemy powierzchnię a to dla tego, że przy większej liczbie przekrojów nasz profil "poziomy" będzie przybliżony przez większą liczbę odcinków a co za tym idzie w widoku z boku zamiast łamanej zacznie przypominać krzywą.
d) dla każdej takiej sekcji (dwa sąsiednie przekroje) wybieram przekroje i linie profilowe (pionowe i "poziome"). Poleceniem loft wyciągam profile po prowadnicach (ang. guides) [nie po ścieżce, ang. path]. Prowadnicami są w tym przypadku moje linie profilowe.
Tutaj mała dygresja - autocad nie lubi niedokładności - jeśli linie profilowe nie będą miały punktu wspólnego z profilami program nie wykona polecenia. Zdarza się to często jeśli nie skupiamy się na dokładności. Można wtedy złapać za wierzchołek takiej prowadnicy i dociągnąć ją do punktu "quadrant" elipsy.
W wyniku polecenia loft otrzymujemy bryłę. Wszystkie bryły możemy zsumować poleceniem union, zmienić shademode np na realistic visual style i delektować się rezultatem prac.

Tutaj jeszcze jedna dygresja - można pokusić się o wykonanie podobnej bryły ale dla linii profilowych i przekrojów ofsetowanych o zakładaną grubość kadłuba. Taka pomniejszona bryła może zostać odjęta od kadłuba - da nam to skorupę. Po co? Proponuję poeksperymentować z Tools->Inquiry->region/mass properties. Można poznać środek ciężkości, objętość, momenty bezwładności, które na etapie projektowania są niezbędne.

Pozdrawiam serdecznie.
Idę polatać!

_________________
latać! mi się chce


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Moto-Mucha
Post: 18 paź 2011, o 13:38 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 lip 2011, o 22:19
Posty: 2966
Lokalizacja: Warszawa
Dzięki za rzeczowy opis :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Moto-Mucha
Post: 18 paź 2011, o 23:08 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 wrz 2011, o 19:34
Posty: 63
Lokalizacja: Radawiec
Ja moją Muszkę robiłem nieco inaczej :) Pytanie: jaki to ma być kaliber? Bo tego nie znalazłem :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Moto-Mucha
Post: 19 paź 2011, o 09:50 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 paź 2011, o 22:56
Posty: 36
Lokalizacja: Moskwa
Jeśli inaczej to napisz jak - inny punkt widzenia będzie pożyteczny.

Kaliber - 1:5 czyli 3m rozpiętości. Kadłum bedzie miał 1435mm długości (do końca steru kierunku)

_________________
latać! mi się chce


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Moto-Mucha
Post: 19 paź 2011, o 20:15 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 wrz 2011, o 19:34
Posty: 63
Lokalizacja: Radawiec
Moje Muszydło leży na szafie niedokończone :) Rozpiętość 2m.

Załącznik:
mucha1.JPG
mucha1.JPG [ 68.11 KiB | Przeglądany 10254 razy ]


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 24 paź 2011, o 18:57 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 paź 2011, o 22:56
Posty: 36
Lokalizacja: Moskwa
Hej,
jak jest z czasem wolnym, każdy wie. Ja natomiast postanowiłem dać odpór nawałowi pracy ponad ludzkie siły i zająć się czymś przyjemnym, relaksującym - tak dla równowagi i zdrowia psychicznego.
Efekty poniżej.
W stosunku do poprzednich obrazków a) zmieniłem obrys nad kabiną bo był za mało garbaty. b) dodałem części "stałe" dzięki czemu mam całą bryłę kadłuba i mogę zacząć ciąć wręgi pod kopyto.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

sorry za słabą jakość - nie chcę tracić czasu na renderowanie a komp też zmęczony; od nawału pracy ponad ludzkie siły oczywiście.

Pozdrawiam

_________________
latać! mi się chce


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 70 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 10 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group