Forum modelarskie RC , projektowanie CAD http://forum.aerodesignworks.eu/ |
|
Motoszybowiec Zefir. Moje eksperymenty. http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=20&t=865 |
Strona 1 z 2 |
Autor: | tabul [ 22 wrz 2013, o 19:47 ] | |||||||
Tytuł: | Re: Profil do motoszybowca | |||||||
Profil wybrałem (SD7034) i zabrałem się za wykonanie drugiej pary skrzydeł jako eksperyment do posiadanego szybowca o nazwie Zefir 1500, który ma skrzydła nie dzielone, mocowane do kadłuba gumami Teraz będą dzielone, ale bez centropłata z niewielkim wzniosem też mocowane gumami. Rozpiętość wzrośnie do 1680 mm. A oto kilka fotek nie najlepszej jakości, bo aparat mi coś szwankuje i wykonałem je komórka. ![]() Niestety zdjęcia wyszły w odwrotnej kolejności ![]()
|
Autor: | milo [ 22 wrz 2013, o 20:10 ] |
Tytuł: | Re: Profil do motoszybowca |
Zdecydowałeś się na SD7034 ![]() ![]() |
Autor: | tabul [ 24 wrz 2013, o 22:14 ] |
Tytuł: | Motoszybowiec Zefir. Moje eksperymenty. |
Zachęcony reklamą w TV skusiłem się i przez dwa lata kleiłem model Spitfire. Ale niestety zakonserwował się i stoi w kącie z nadzieją, że ktoś się zlituje i odkupi go za marne pieniądze. Nie mam mozliwości bawić sie spalinkami. Ale nie ma złego aby nie było lepiej. Postanowiłem jako "emerytowany" pilot jeszcze polatać. Mając marne doświadczenie w rc wykorzystałem projekt w jednym z forum i zbudowałem depronową deskę Citabria, gdzieś jest jej fotka Nie przypuszczałem, że latanie rc nie jest takie proste. Po paru niekontrolowanych wygibasach i nie wielkich stłuczkach ujarzmiłem tego ptaka, ale wkrótce po wielkim krecie przeniósł się do krainy wiecznych lotów ![]() Model był bardzo niestabilny i miał skłonności do korkociągu. Nie dałem za wygraną i przerobiłem trapezową część skrzydeł (uszy) dając mniejszą zbieżność i zwichrzenie aerodynamiczne. Okazało się to dobrym posunięciem. Model zaczął latać względnie prawidłowo, ale jeszcze nie zadowalająco. Postanowiłem zbudować zupełnie nowe skrzydła. Rozpiętość 1680mm. Wybrałem profil do niskich liczb Re: SD7034. Płaty są dzielone, łączone bagnetami. Obrys skrzydła prawie prostokątny, wznios ok 1,5 st. na końcu winglety zrobione z balsy i styroduru. i są prawie gotowe. Ciekawe jak się zachowają w locie ![]() Skrzydła beda mocowane do istniejącego kadłuba, jak poprzednio gumami. |
Autor: | tabul [ 25 wrz 2013, o 17:48 ] | ||
Tytuł: | Re: Motoszybowiec Zefir. Moje eksperymenty. | ||
Skrzydełka do Zefira są już gotowe do pokrycia folią. ![]()
|
Autor: | tabul [ 1 paź 2013, o 22:34 ] | |||
Tytuł: | Re: Motoszybowiec Zefir. Moje eksperymenty. | |||
Jestem już bliski finału. Zabrakło mi troszeczkę folii na pokrycie skrzydeł.Teraz będę miał "dwa" modele na jednym kadłubie. Mam nadzieję, ze jeszcze oblatam ten eksperyment. Załączam dwie fotki dotyczące dwóch wersji.
|
Autor: | tabul [ 11 paź 2013, o 11:11 ] | ||||||
Tytuł: | Moje eksperymenty. | ||||||
Pomimo tego, ze lotnictwo a szczególnie szybownictwo jest mi znane doskonale, modelarstwa dopiero się uczę. Co prawda jako małolat trochę się tym zajmowałem, ale to za mało. Staram się teraz nadrabiać brak umiejętności eksperymentując. Stwierdziłem, ze nie zawsze to co dobrze lata w skali 1:1 będzie dobre w skali pomniejszonej. Zbudowałem na bazie planu polskiego motoszybowca "Pegaz" model, taką ćwierć makietę balsowo, sosnowo-depronową. Niestety nie chciała latać. Przebudowałem zupełnie skrzydła , zastępując obrys trapezowy (Re ?)...prostokątnym. Model wykonał kilka lotów, ale było coś nie tak. Ponieważ kąta zaklinowania skrzydeł nie można było zmienić (centropłat połączony z kadłubem) postanowiłem całkowicie przerobić stateczniki. Depronową zastąpiłem konstrukcyjną. Statecznik poziomy jest przestawialny w zakresie ok 2 stopni. Krawędź natarcia jest na zawiasach. Mam nadzieję, ze doświadczalnie ustawię właściwy kąt. Stery kierunku są połączone stalowym drutem (fi 1mm) na plastikowych przegubach i wychylają się jednocześnie na sygnał serwa. Mam nadzieję, że ta przeróbka zda egzamin o czym poinformuję po oblocie, może jeszcze w tym sezonie?
|
Autor: | tabul [ 30 paź 2013, o 12:33 ] | |||
Tytuł: | Re: Motoszybowiec Zefir. Moje eksperymenty. | |||
Dotarłem do finału 1. "Zefir" z drugą parą skrzydeł 2. "Pegaz" po zmianie usterzenia Teraz czekają na sprzyjające warunki do latania ![]()
|
Autor: | tabul [ 11 mar 2014, o 23:26 ] |
Tytuł: | Re: Motoszybowiec Zefir. Moje eksperymenty. |
Przez okres "zimy" ![]() ![]() ![]() ![]() |
Autor: | tabul [ 17 mar 2014, o 23:28 ] |
Tytuł: | Re: Motoszybowiec Zefir. Moje eksperymenty. |
Krótki opis: kadłub wykonałem z baksy 5mm, 4 litewek sosnowych 3x3mm. Przód kadłuba z styroduru.Po obróbce i szlifowaniu całość laminowałem jeden raz szkłem, a część kabinową potrójna warstwą. Po wycięciu owiewki wypłukałem styrodur i wnetrze kabiny wzmocniłem listewkami. Podłogę wyłożyłem deseczka balsową i przykleiłem wręgę montażową. Po wycięciu w niej srodka nakleiłem na nia własciwa wregę silnikowa. Po przyklejeniu SK, nałożeniu szpachówki i oszlifowaniu całości pomalowałem cały kadłub. Bowdeny umocowałem wewnatrz kadłuba jeszcze w stadium początkowym gdy kadłub był otwarty.Statecznik poziomy jest przykrecany do tylnej czesci pod sterem kierunkowym. Owiewke kabiny mocuje do kabinki nastyępująco: z przodu jest metalowy pręt fi 1,5 mm x 8mm a z tyłu na neodymek. Skrzydła są mocowane gumami. Model z kompletnym wyposażeniem ma obciażenie 35,4 G/dm2. Serwa jakie zastosowałem do SW i SK to Tower Pro SG 90. |
Strona 1 z 2 | Strefa czasowa UTC+2godz. |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |