Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 27 kwie 2024, o 15:02

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 23 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3  Następna
Autor Wiadomość
Post: 18 lip 2013, o 11:36 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 3 kwie 2013, o 13:14
Posty: 573
Lokalizacja: Warszawa
Hmmmm.... Ciekawe.... Może później odezwie się Marek to rozwieje moje wątpliwości. Ciekawe swoją drogą, czym to jest podyktowane :?: ;)

_________________
Pozdrawiam :)
Paweł
SAM 18-016


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 18 lip 2013, o 13:37 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 paź 2012, o 22:27
Posty: 117
Lokalizacja: Bestwinka
Paweł, ma być tak jak na fotografii powyżej. Ogólna zasada jest taka, że przedłużenie oś silnika powinno przechodzić przez środek parcia płata lub możliwie blisko tego punktu. W przypadku wieżyczki z pierwszego postu jest to po prostu nie wykonalne, bo trzeba by zrobić śmigłowiec :D. Dlatego w takim układzie daje się monstrualne kąty silnika w górę. Podobnie jest z napędem pchającym, umiejscowionym na skrzydle. Napęd pchający przynajmniej pozwala na proste złożenie śmigła, co znacznie zmniejsza opory w locie szybowym. Trzeba zatem uciekać z mocowaniem jak najdalej do tyłu.
Z zamieszczonych rysunków widzę, że Pepcio doskonale zrozumiał ideę mocowania wieżyczki na bagnetach. Właśnie tak to kiedyś wykonywałem.
Co do silników to polecam coś takiego jak Mega czy Axi. Np. MEGA ACn 22/45/3E. Ten z pewnością się nada.Tylko niestety to już jest nieco inny przedział cenowy. Do tego regulator firmy Jeti o prądzie 50A i bez BEC. W takim modelu usilnie polecam zastosować odrębne zasilanie do elektroniki. Osobiście używam silników tej firmy od kilkunastu lat i do tej pory pracują bezawaryjnie. Ze względu na tą bezawaryjność nie jestem na bieżąco z obecną produkcją podobnego sprzętu, głownie z Chin :) . Ale często wystarczy popatrzeć na podane parametry i już widać, że coś tu nie pasuje.

_________________
Pozdrawiam
Marek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 18 lip 2013, o 14:10 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 3 kwie 2013, o 13:14
Posty: 573
Lokalizacja: Warszawa
:lol: :lol: :lol: Masz Marku całkowitą rację. A śmieję się dlatego, że właśnie włączyłem kompa żeby się poprawić w wypowiedzi. Dyskusja to jednak jest to! I przyznam się, że też na tym korzystam - w Fuksie będzie wieżyczka ;) , za którą sam niebawem się zabiorę.

_________________
Pozdrawiam :)
Paweł
SAM 18-016


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 20 lip 2013, o 07:17 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 lut 2013, o 21:44
Posty: 740
Lokalizacja: Elbląg
Dzięki za namiar. Przyjrzałem się tym silnikom ich wyposażeniu i cenowo "letko mnie przytkało".Ale jak się powiedziało A to trzeba powiedzieć B! Przy tych wymiarach napędu zdecydowałem się na ciągnący ze względu na średnicę śmigła. Z tego co zobaczyłem dla tej mocy producent zaleca śmigło stałe 16"X10"E.To jest 400 mm średnicy! Pioruńsko wielkie.
Czy można użyć śmigła składanego z łopatkami 14"X9,5" ? A to jest 350 mm. Od osi silnika do skorupy kadłuba byłoby około 180 mm. Jakoś by ta wieżyczka wyglądała. Nie tak monstrualnie.
Nadal błądzę ale chyba najrozsądniej będzie umieścić silnik nad środkiem ciężkości a efekt pochylania nosa podczas startu trzeba będzie niwelować sterem wysokości.

_________________
Cudowne widoki
...piękna kobieta w tańcu, koń pełnej krwi w galopie , fregata pod pełnymi żaglami i... szybowiec na niebie pod cumulusami.

Pozdrawiam Mirek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 20 lip 2013, o 11:06 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 lut 2013, o 21:44
Posty: 740
Lokalizacja: Elbląg
Szukam także regulatora sugerując się podpowiedzią.
"Do tego regulator firmy Jeti o prądzie 50A i bez BEC."
Tutaj znowu mam pytanie do Marka.
Cytuję:
„BEC (Battery Elimination Circuits) - to układ pozwalający na zasilanie odbiornika, poza układem regulatora, prościej jest to dodatkowy układ podłączony do pakietu głównego, lub dodatkowego w celu uzyskania niezakłóconego procesu zasilania avioniki i regulatora.”

Domyślam się że każdy regulator ma BEC i wtyczkę do odbiornika. Tzn. nie podłączamy jej a wykonujemy osobne zasilanie do odbiornika i serw?

Czy regulator może znajdować się za silnikiem w obudowie wieżyczki bez szkody dla jego pracy i czy musi być chłodzony?

_________________
Cudowne widoki
...piękna kobieta w tańcu, koń pełnej krwi w galopie , fregata pod pełnymi żaglami i... szybowiec na niebie pod cumulusami.

Pozdrawiam Mirek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 20 lip 2013, o 14:25 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 paź 2012, o 22:27
Posty: 117
Lokalizacja: Bestwinka
Cytuj:
Nadal błądzę ale chyba najrozsądniej będzie umieścić silnik nad środkiem ciężkości a efekt pochylania nosa podczas startu trzeba będzie niwelować sterem wysokości.
Jeśli decydujesz się na napęd ciągnący to montuj go tak, aby był jak najbardziej wysunięty do przodu. Przy tej samej wysokości umiejscowienia silnika będzie mniejszy wpływ na pochylanie nosa modelu w dół.

Są regulatory OPTO, które nie mają układu BEC. Połączenie między regulatorem a odbiornikiem oczywiście zawsze musi być, tylko wersja OPTO ma przewód (+) nie podłączony. (jest tylko masa i sygnał). Jeśli kupisz regulator z BEC to po prostu wypinasz z wtyczki do odbiornika przewód (+) lub go ucinasz (regulator zasila wtedy tylko swoją własną elektronikę). Do odbiornika dajesz zasilanie z odrębnego pakietu. Przy takim rozwiązaniu nie musisz się zastanawiać ile serw możesz zasilić i czy możesz jeszcze sobie polatać w termice, jak już masz "wyjechany" pakiet napędowy.

Regulator, szczególnie dobry i w motoszybowcu, może znajdować się gdziekolwiek. On nie jest narażony w takim układzie na przegrzanie.

_________________
Pozdrawiam
Marek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 20 lip 2013, o 19:44 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 lut 2013, o 21:44
Posty: 740
Lokalizacja: Elbląg
Bardzo dziękuję Marku za te cenne informacje (myślę że dla innych także) :) . Czuję się "oświecony". Teraz muszę zamienić to w praktykę. Co do śmigła składanego to chyba ten model będzie OK. ;) (14"X 9,5") 8-)

_________________
Cudowne widoki
...piękna kobieta w tańcu, koń pełnej krwi w galopie , fregata pod pełnymi żaglami i... szybowiec na niebie pod cumulusami.

Pozdrawiam Mirek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 20 lip 2013, o 21:27 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 paź 2012, o 22:27
Posty: 117
Lokalizacja: Bestwinka
Nie wiem, gdzie widziałeś dane, że takie śmigło będzie ok. Według mojej wiedzy to celował bym w 13x6 lub najwyżej w 14x5,5 i wtedy regler 60A. Podaj mi parametry modelu: rozpiętość, powierzchnia nośna, profil, waga bez napędu to spróbuję coś bliższego powiedzieć.

_________________
Pozdrawiam
Marek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 20 lip 2013, o 22:12 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 lut 2013, o 21:44
Posty: 740
Lokalizacja: Elbląg
Strzałkami zaznaczone są gniazda gwintowane do których zamierzam zamocować wieżyczkę.

Załącznik:
PICT0623.JPG
PICT0623.JPG [ 171.25 KiB | Przeglądany 7515 razy ]


Załącznik:
P7150617.JPG
P7150617.JPG [ 170.49 KiB | Przeglądany 7515 razy ]


SZD-15 SROKA
Rozpiętość skrzydeł - 3790 mm
Długość całkowita - 1750 mm
Powierzchnia skrzydeł - 100,8 dm kw.
Profil płata - HQ/OLDY-3/12
Kąt zaklin. płata i statecz. - + 2,5 stopnia
Ciężar całkowity ( do lotu) - 4600 g
Obciążenie powierzchni - 45,6 g/dm kw.

Znalazłem takie śmigiełko.
http://www.nastik.pl/folding-prop-13x7-p-1737.html

_________________
Cudowne widoki
...piękna kobieta w tańcu, koń pełnej krwi w galopie , fregata pod pełnymi żaglami i... szybowiec na niebie pod cumulusami.

Pozdrawiam Mirek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 20 lip 2013, o 23:13 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 paź 2012, o 22:27
Posty: 117
Lokalizacja: Bestwinka
Piękny model. Nie mam w bazie tego profilu więc przyjąłem dane dość typowe dla wolnych profili szybowcowych. Tak to wygląda w Motocalcu:

Załącznik:
sroka.jpg
sroka.jpg [ 209.91 KiB | Przeglądany 7508 razy ]


Dla 4 cel proponuję śmigło 14x6. Da to ciąg statyczny ok. 3,2 kg, co zapewni wznoszenie modelu na poziomie 3,1 m/s. Przy prędkości 11 m/s prąd spadnie do 40A. Jeśli zależy Ci na mniejszym śmigle i większym wznoszeniu, trzeba przejść na 5 cel. Wtedy optymalne jest śmigło 12x6, a więc wieżyczka sporo niższa. Poniżej masz opis uzyskanych parametrów dla śmigła 12x6.

Załącznik:
sroka1.jpg
sroka1.jpg [ 153.64 KiB | Przeglądany 7508 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Marek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 23 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group