Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 28 mar 2024, o 22:40

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 8 ] 
Autor Wiadomość
Post: 11 sty 2018, o 13:20 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 7 lis 2017, o 15:02
Posty: 57
Lokalizacja: Marki
Witam kolegów, korzystając z zimowych wieczorów robię równolegle dwa projekty Black Witchera i Dragon Slayer. Dragonowi moim zdaniem najbliżej do motoszybowca wiec tu zamieszczam topic. Inspiracją był ten model

Projekt będzie zrealizowany w technice styro-depron-xps. Nie jestem jeszcze na tyle wprawnym pilotem, żeby rozbijać balsowe modele ;) A ta technika budowy jest szybka i łatwa w naprawie.

Wykonałem makietę w skali 1:2 żeby sprawdzić jak to będzie latać i z ręki lata bardzo poprawnie i stabilnie. Dlatego przyszedł czas na model pełnowymiarowy.
Profil skrzydła S5010 (samo stabilizujący) cięciwa przy kadłubie 399 mm, rozpiętość wyjdzie 1988 mm. Założenie było takie, że model nie będzie miał steru kierunku, tylko sterowanie lotkami i nieruchome listwy do stabilizacji poprzecznej. Canard na profilu KFM2. Silnik będzie zamontowany z tyłu ze śmigłem pchającym. Silnik będzie osadzony na ruchomej płytce do sterowanie wektorem ciągu w płaszczyźnie pionowej.

Centropłat wykonałem gorącym drutem z XPS'u i wzmocniłem od góry trzema profilami węglowymi 5x5 mm (ale chyba zamotuje je też na dole). Na dolnej części centropłata po dwie węglowe pochewki z rurki węglowej 6x5 mm. W skrzydłach wycięte gorącym drutem w styropianie. Wzmocnienie po dwie rurki węglowe 4,5mm wklejone klejem epoksy i balsowa krawędź spływu, myślę czy by nie dać również balsy na natarcie, żeby zwiększyć sztywność skrzydła? W miejscu styku centropłata i skrzydła wklejone balsowe wręgi.

Na razie tyle ;)

Pozdrawiam!
Michał


Załączniki:
IMG_2540.jpg
IMG_2540.jpg [ 130.82 KiB | Przeglądany 12642 razy ]
IMG_2564.jpg
IMG_2564.jpg [ 106.81 KiB | Przeglądany 12642 razy ]
22.jpg
22.jpg [ 260.06 KiB | Przeglądany 12642 razy ]
IMG_2563.JPG
IMG_2563.JPG [ 1.87 MiB | Przeglądany 12642 razy ]
11.jpg
11.jpg [ 272.38 KiB | Przeglądany 12642 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 12 sty 2018, o 11:21 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
Super, kolejny nieortodoksyjny projekt! Zasiadam w pierwszym rzędzie :D

Czy statecznik poziomy będzie napędzany czy będzie jako powierzchnia ustateczniająca?

tender79 pisze:
...myślę czy by nie dać również balsy na natarcie, żeby zwiększyć sztywność skrzydła?
Większą sztywność uzyskasz, jeśli zastosujesz dwa płaskowniki (np. węglowe) jako dźwigary. Jeśli skrzydło masz wycięte z noskiem, to odpada konieczność szlifowania balsowego natarcia. To mój punkt widzenia ale nie znam szczegółów konstrukcyjnych (np. rodzaj pokrycia).

Ster kierunku jak zauważyłeś nie jest potrzebny. Wystarczą stateczniki poziome które zapewnią stateczność kierunkową. Duży wznios skrzydła (4°) zapewni dużą stabilność poprzeczną.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 12 sty 2018, o 15:28 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 7 lis 2017, o 15:02
Posty: 57
Lokalizacja: Marki
Witaj Molej, stateczniki poziome będą napędzane i będą się poruszały jako jedna powierzchnia. Zamierzam je wykonać z dwóch deseczek balsowych 5 mm osadzonych na rurce węglowej 5 mm. Co do skrzydła to będzie pokryte tkaniną szklaną 25g/m2 klejoną na EZE KOTE. Zastanawiam się czy gramatura tkaniny nie będzie za mała? Czy lepiej użyć 40g lub więcej?


Zmieniłem trochę kształt kadłuba na bardziej opływowy - szkielet kadłuba będzie zrobiony ze skrzynki balsowej 5mm obudowanej pianką XPS i zalaminowany tkaniną szklaną.



(ps. tak DEPRON nie Deprom ;))


Załączniki:
kadłub.jpg
kadłub.jpg [ 181.7 KiB | Przeglądany 12603 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 15 sty 2018, o 14:48 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 7 lis 2017, o 15:02
Posty: 57
Lokalizacja: Marki
Weekend niestety obfitował w obowiązki tatowskie więc dużo zrobić się nie udało ale pewien progres i nowe przemyślenia są. Skleiłem balsową skrzynkę kadłuba, która będzie obudowana pianką.
Dużej zmianie uległa budowa skrzydła. W pierwotnym planie zakładałem podwój wznios i asymetryczną konstrukcję skrzydła - fragment przy kadłubie ze skosem dodatnim przechodzący w płat ze skosem ujemnym. Po przemyśleniu wydaje mi się, że to niepotrzebna komplikacja. Wyciąłem dwie nowe połówki płatów, dodatkowa zaleta jest taka, że dzięki temu zwiększyła się powierzchnia skrzydła. W miejscu styku płatów wkleiłem balsowe wręgi, które po zeszlifowaniu zapewniają właściwy wznios skrzydła. Zdecydowanie uprości to konstrukcję i zmniejszy wagę. Pierwotnie centropłat był wykonany z cięższej pianki XPS a płat ze styropiany. Obecnie cała skrzydło będzie ze styropianu. Planuję dodatkowo krawędź natarcia wzmocnić papierem 80g klejonym na Wikol. Całe skrzydło będzie następnie zalaminowane tkaniną 25g na EZE KOTE.

I na razie tyle;)


Załączniki:
IMG_2676.JPG
IMG_2676.JPG [ 67.21 KiB | Przeglądany 12559 razy ]
IMG_2669.JPG
IMG_2669.JPG [ 68.04 KiB | Przeglądany 12559 razy ]
IMG_2666.JPG
IMG_2666.JPG [ 102.6 KiB | Przeglądany 12559 razy ]
222.jpg
222.jpg [ 253.33 KiB | Przeglądany 12559 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 16 sty 2018, o 13:21 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 7 lis 2017, o 15:02
Posty: 57
Lokalizacja: Marki
Z racji tego, że długość deski balsowej to 1000 mm a długość skrzynki wyszła mi 1020 mm dokleiłem i wypoziomowałem brakujący fragment i zacząłem wklejać wzmocnienia.
Do końca tygodnia kadłub powinien być przygotowany do pokrycia tkaniną.


Załączniki:
IMG_2695.JPG
IMG_2695.JPG [ 94.97 KiB | Przeglądany 12539 razy ]
IMG_2694.JPG
IMG_2694.JPG [ 81.17 KiB | Przeglądany 12539 razy ]
IMG_2693.JPG
IMG_2693.JPG [ 88.88 KiB | Przeglądany 12539 razy ]
IMG_2691.JPG
IMG_2691.JPG [ 85.3 KiB | Przeglądany 12539 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 17 sty 2018, o 12:47 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 7 lis 2017, o 15:02
Posty: 57
Lokalizacja: Marki
Płytki steru wysokości wykonane - podkład pod panele 3mm wzmocniony sosnową listewką 3x5mm. Ośka obrotu z rurki węglowej 4,5mm osadzona w rurce o średnicy wew. 5mm. Wszystko chodzi lekko. Otwory w bokach skrzynki udało się zrobić idealnie symetrycznie i oś ma idealny poziom. Zdecydowałem się dać na canard symetryczny profil KFM4. Dziś dokleję górną i dolną część profilu kfm4 z depronu 6mm.


Załączniki:
IMG_270411.JPG
IMG_270411.JPG [ 735.62 KiB | Przeglądany 12524 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 22 sty 2018, o 15:24 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 7 lis 2017, o 15:02
Posty: 57
Lokalizacja: Marki
Update po weekendzie. Napęd Canarda zrobiony - wymierzyłem kąty żeby nie trzeba było dużo korygować w ustawieniach "end position" w aparaturze na razie +/- 25 stopni góra dół. Przednia część kadłuba ma już nadany docelowy kształt okleiną z pianki XPS - wyszlifowane i zaszpachlowane. Płaszczyzna boków dziobu idealnie pasuje do skrzydełek canarda. Cały mechanizm połączę kiedy prace przy kadłubie będą zakończone. Poszycie reszty kadłuba zrobię ze styropianu, żeby oszczędzić na wadzę. Skrzynka kadłuba ma ponad metr długości dlatego żeby zbić kilka gram zrobię otwory odciążające bokach i podłodze skrzynki.

Zrobione dwie wyjmowane rewizje od góry na dostęp do serwa canarda i aku. z balsy 2mm wzmocnionej kratownicą. Idąc za radą zrobiłem zwichrzenie końcówki skrzydła (+ 3 stopnie - oś obrotu nosek). Zrobiłem to formą negatywową w bloczku styropianu bo tak łatwiej było ustawić kąt zwichrzenia.


Załączniki:
IMG_2745.JPG
IMG_2745.JPG [ 66.67 KiB | Przeglądany 12488 razy ]
IMG_2743.JPG
IMG_2743.JPG [ 89.48 KiB | Przeglądany 12488 razy ]
IMG_2751.JPG
IMG_2751.JPG [ 101.6 KiB | Przeglądany 12488 razy ]
IMG_2752.JPG
IMG_2752.JPG [ 78.05 KiB | Przeglądany 12488 razy ]
IMG_2753.jpg
IMG_2753.jpg [ 899.04 KiB | Przeglądany 12488 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 25 sty 2018, o 07:36 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 lut 2013, o 21:44
Posty: 740
Lokalizacja: Elbląg
Co prawda, ten Twój projekt to nie moja bajka, ale z zaciekawieniem czytam posty. Odważny projekt. Jestem bardzo ciekawy oblotu takiej konstrukcji. Osobiście jestem zaangażowany bardziej w klasyki, gdyż "przecinaki" na niebie nigdy mnie nie fascynowały. Być może ten model będzie latał finezyjnie z takim profilem. Życzę powodzenia w budowie i oblocie.

_________________
Cudowne widoki
...piękna kobieta w tańcu, koń pełnej krwi w galopie , fregata pod pełnymi żaglami i... szybowiec na niebie pod cumulusami.

Pozdrawiam Mirek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 8 ] 

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group