Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 27 kwie 2024, o 13:04

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 45 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5  Następna
Autor Wiadomość
Post: 28 kwie 2013, o 22:41 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 mar 2013, o 22:48
Posty: 91
Lokalizacja: Żory
Oki Panowie, weekend był, zbliża się następny dłuższy. Samolot gotowy do startu, jedynie mam problem z wyważeniem - cięższy ogon wymaga większego balastu z przodu, a tam mało miejsca. Coraz bardziej skłaniam się ku budowie kadłuba we własnym zakresie. Jakoś dałem rade upchać graty, teraz czekam na trochę wolnego i sprzyjające warunki. Coś mi się wydaje ogon ciągle za mały (optycznie), zobaczymy jak będzie śmigać. Mam nadzieje że lądowanie będzie udane.
Oto obiecane foty:

Obrazek
Obrazek

Po oblocie oczywiście dam znać.
pozdrowienia!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 28 kwie 2013, o 22:57 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3709
Lokalizacja: Elbląg
To co rzuciło mi się w oczy to proporcje usterzeń.....Wydłużenie poziomego powinno wynosić min 5, czyli wynik dzielenia rozpietości przez cięciwe powinien wynosić 5. Możesz mieć problem ze statecznością podłużną modelu....podobnie wygląda sprawa w przypadku pionu, powinien być bardziej smukły, ale oblot jak zwykle pokaże wszytko. Podobne problemy miał rav, też statecznik zrobił w ..... kwadracie, model nie bardzo latał, po zmianie było dużo lepiej. Zobacz jego wątek w szybowcach i motoszybowcach.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 28 kwie 2013, o 23:08 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 mar 2013, o 22:48
Posty: 91
Lokalizacja: Żory
Dzięki za uwagi - poziomy ma rozpiętość 4dm, średnia cięciwa 1,2dm, wydłużenie wychodzi w okolicach 3,3. O wydłużeniu słyszałem w kontekście skrzydeł, o statecznikach nie miałem pojęcia. Bałem się o sztywność, dlatego takie krótkie. Jak oblot nie wyjdzie za dobrze, zrobię ogon wg nowych wytycznych, to nie problem.
Raz jeszcze dzięki!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 9 maja 2013, o 09:39 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 mar 2013, o 22:48
Posty: 91
Lokalizacja: Żory
No i jestem po oblocie. Dziś z rana wybrałem się na lotnisko. Model sprawuje się dobrze. Mocniejszy silnik znacznie ułatwia nabranie wysokości a potem już ładnie i powoli szybuje. Co do stateczności - jest OK, chociaż model zachowuje się zupełnie inaczej od mojego poprzedniego trenerka z dużym wzniosem. Po prostu wymaga więcej uwagi w czasie lotu, ale zachowuje się w pełni przewidywalnie. Pętelki wychodzą super, lądowanie trochę mniej, ale to już kwestia wyszkolenia pilota :D
Wyważenie mnie dziwi. Kąt zaklinowania statecznika to 1,8-2,0st. SC wyliczony z magicznego programu PiotraDE wychodzi między 41-62mm od krawędzi natarcia. Jednak w takim ustawieniu model puszczony z ręki muszę ratować przed wbiciem się w ziemię wysokością. Ustawiłem na SC na 70mm i poziomy wyrzut z ręki pozwala na ślizgowy lot pod niewielkim kątem i lądowanie bez większych korekt. Z takim ustawieniem też dziś robiłem oblot i jestem zadowolony. Nie zrobiłem jeszcze dive-testu, może następnym razem.

pozdrawiam!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 20 maja 2013, o 14:25 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 mar 2013, o 22:48
Posty: 91
Lokalizacja: Żory
Małe sprostowanie. Dziś pierwszy raz w życiu byłem na prawdziwym lotnisku - takim sportowym z wydzielonym miejscem dla modelarzy. Inna jakość latania, niż "na dziko", ale trochę stresu jest, bo w powietrzu lata sporo prawdziwych samolotów.
Co do samego szybowca - przesunąłem jednak środek ciężkości do przodu, obecnie jest 63mm od krawędzi natarcia. Samolot jest bardziej stabilny, nie reaguje nerwowo na ster wysokości. Dive-test wychodzi pomyślnie, model puszczony pod kątem 30-40st w dól wyrównuje spokojnie lot w ok. 5s. Jedyna wada (na początek to może i zaleta) jaką dostrzegam to jednak stosunkowo niewielkie prędkości, jakie osiąga model w locie ślizgowym. Przy dzisiejszym wietrze (3-5ms/s) ciężko lata się pod wiatr bez silnika. Za to reakcje na stery są dokładnie takie jakbym się spodziewał. Jak na 1 własnoręcznie zbudowany model jest przyzwoicie.
Podsumowując - w końcu mam model, który lata poprawnie, chyba wezmę się za budowę szybszej wersji (mniejsza o 20% cięciwa płata, skrzydła trapezowe, porządny konstrukcyjny kadłub).

pozdrawiam!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 20 maja 2013, o 19:56 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3709
Lokalizacja: Elbląg
Gratuluję udanego latanka :) . Musisz jednak pamiętać, że to jest szybowiec....nie samolot ;) , one z klucza latają wolniej, majestatyczniej, jaki by tam profil był w płacie, to jednak szybowiec, maszyna powolna. Jeszcze jedno.....dokładne wyregulowanie szybowca w locie trwa....miesiąc, dwa, czasami dłużej, szczególnie własnej budowy i konstrukcji. Często zapominają o tym modelarze-konstruktorzy i spisują model na straty. Także wszystko przed Tobą. Prawdziwym sprawdzianem jest latanie szybowcem....czystym bez napędu :)

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 10 cze 2013, o 09:04 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 mar 2013, o 22:48
Posty: 91
Lokalizacja: Żory
cześć!

Trochę polatałem, środek ciężkości jednak znowu do przodu o parę mm. Zamontowałem też na pokładzie kamerkę i nawet coś się nagrało:


Ale piszę bo mam pytanie. Będę się brał za skrzydła trapezowe. I nie wiem jak je zrobić pod względem grubości profilu. Cięciwa przy kadłubie 20cm, na końcu 15cm. Czy grubość profilu ma być proporcjonalna do cięciwy (np 10% - grubszy przy kadłubie, cieńszy na końcu), czy też na całej długości dać 2cm grubości?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 10 cze 2013, o 09:24 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3709
Lokalizacja: Elbląg
Grubość profilu jest stałą wartością....i tak np profil o grubości 10% będzie miał w Twoim przypadku 20 mm u nasady i 15 mm na końcówce, powiedzmy, że to samo wychodzi. Tak jak piszesz w pierwszej wersji.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 13 cze 2013, o 10:07 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 mar 2013, o 22:48
Posty: 91
Lokalizacja: Żory
Panowie!

Dziś z rana kolejne loty, szybowiec wyregulowany był idealnie - bardzo stateczny w locie, w końcu jest prawdziwa przyjemność z latania. Spokojne stabilne wznoszenie na silniku, potem ładne szybowanie. Niestety przy pętli na większej prędkości szlag trafił skrzydło - poszły dźwigary przy kadłubie. Na szczęście model spadł jak na spadochronie - poza uszkodzonym płatem zero zniszczeń. Teraz już nie mam wyjścia, trzeba wystrugać nowe skrzydła.
I teraz pytanie: jakie dać dźwigary? Czy to się jakoś oblicza? W tym modelu miałem listwy sosnowe 12x7 (główny w 1/3 cięciwy) i 7x7 (pomocniczy w 2/3 cięciwy) przy masie 1200g. Wydawały mi się pancerne...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 13 cze 2013, o 11:15 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3709
Lokalizacja: Elbląg
Prawdopodobnie poszło Ci mocowanie przy kadłubie....no nie wiem , za mało danych. Widzisz , te dźwigary to jedyny element nośny Twoich płatów. W ADW-1 dźwigary sa z listewek 8x2, do tego keson, przekładki międzydźwigarowe....można zywicę wyciskać z sosny w akro :lol: . Styro oklejone taśmą nie ma żadnej wytrzymałości. Jakbyś okleił rdzenie balsą , to pracuje skorupa....ważne jest dobre wyprowadzenie sił z dźwigarów na węzeł kadluba. A płaty w locie zazwyczaj łamią się przy kadłubie. Pooglądaj relacje na forum, jak są rozwiązane technologiczno-wytrzymałościowoskrzydła w szybowcach.
Gratuluje poniekąd udanego oblotu :)

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 45 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group