Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 27 kwie 2024, o 08:59

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 22 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3  Następna
Autor Wiadomość
Post: 15 cze 2013, o 22:40 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 paź 2012, o 22:27
Posty: 117
Lokalizacja: Bestwinka
No, w całości się nie da ;). Znacznie trudniej jest robić formę z kadłuba, który jest jednolitą bryłą. Trzeba wyciąć precyzyjnie obrys kadłuba w jakimś sztywnym materiale, dokładnie umieścić w tym kopyto i wyszpachlować szczeliny między kopytem a obrysem. Jeśli kopyto jest dzielone (dwie połówki połączone np. na kołki i bezwzględnie obrabiane razem), to kładziemy jedną połówkę na równym blacie, oblewamy żelkotem, laminujemy i połowa formy gotowa. Teraz wystarczy tylko ponownie połączyć z drugą połówką (bez wcześniejszego rozformowywania) i powtórzyć operację z żelkotem i laminowaniem. To tak w telegraficznym skrócie. Z mojego doświadczenia wynika, że dla robienia formy na kadłub, druga metoda jest mniej pracochłonna i szybsza. Ale to tylko moja opinia.

_________________
Pozdrawiam
Marek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 15 cze 2013, o 23:40 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 5 paź 2011, o 15:06
Posty: 314
Lokalizacja: Elbląg
Nie chcę się mądrzyć, ale w miarę dokładnie znam technologię i przećwiczyłem obie metody - patrz wątek ADW1-L czas na laminaty. Mam opracowany system ustawiania kopyta w przekładce, wycięcie i uszczelnienie to też nie problem - mam plastelinę specjalną, ale teraz spróbuję szpachlówką. Dla mnie ta metoda jest wygodniejsza - pracuję na rzeczywistej bryle kadłuba a przy dość wąskiej tylnej belce mam wystarczającą sztywność. Poza tym gdybym dał dwie warstwy sklejki 3mm, to mam 6mm grubości na środku, a to przy niewielkiej średnicy belki wymuszałoby dużo szlifowania sklejki. Na pewno pokażę jak to wygląda w dalszym postępie prac.

_________________
Piotrek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 16 cze 2013, o 12:23 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 paź 2012, o 22:27
Posty: 117
Lokalizacja: Bestwinka
Skoro tak Ci wygodniej to nie ma sprawy :D. Będę śledził z uwagą bo relacja ciekawa.

_________________
Pozdrawiam
Marek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 19 cze 2013, o 11:28 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 5 paź 2011, o 15:06
Posty: 314
Lokalizacja: Elbląg
Powoli do przodu. Kopyto oblaminowane, choć jeszcze nieutwardzone. Wyszło tak sobie - sporo poprawek jeszcze będzie. Teraz poczekać, aż żywica zwiąże i szpachlowanie, szlifowanie, szpachlowanie, szlifowanie....
Potem dokleję owiewki podwozia i płozę, następnie przystąpię do budowy formy.


Załączniki:
DSCF2443.JPG
DSCF2443.JPG [ 464.36 KiB | Przeglądany 6850 razy ]
DSCF2442.JPG
DSCF2442.JPG [ 222.17 KiB | Przeglądany 6850 razy ]
DSCF2441.JPG
DSCF2441.JPG [ 189.87 KiB | Przeglądany 6850 razy ]

_________________
Piotrek
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 22 cze 2013, o 20:31 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 5 paź 2011, o 15:06
Posty: 314
Lokalizacja: Elbląg
żeby nie było, że nic się nie dzieje - kadłub po pierwszym szpachlowaniu i wstępnym szlifowaniu. Niestety - masakra - sporo szlifowania :) Dopasowałem też kabinkę - metodą wyciskową - zaklejam taśmą miejsce kabinki na kadłubie, nakładam szpachlę na brzegi kabinki, następnie łączę oba elementy. Po związaniu szpachli zeszlifowuję na równo i oddzielam obie części. Dzięki taśmie odchodzi łatwo, a dzięki szpachli dopasowanie jest idealne.
Zdjęć póki co nie robię, bo są w zasadzie takie same.
Zrobię drugi szlif i dokleję owiewki i płozę to coś cyknę :)

_________________
Piotrek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 23 cze 2013, o 22:42 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 5 paź 2011, o 15:06
Posty: 314
Lokalizacja: Elbląg
Trochę się bałem, że nie zaglądacie do mojej relacji, ale ilość wyświetleń pokazuje co innego :). Robota mało spektakularna i mało widoczna. Cały czas bawię się w dopasowania i poprawki. Mam nadzieję, że jutro położę podkład i będę miał bazę do robienia poprawek, bo na takiej łaciatej krowie, to niewiele widać :) Zadowolony jestem z zakończenia kadłuba, wyszło całkiem fajnie. Nie wiem czy wystarczy mi sił do idealnego wykończenia kopyta. Model powstanie raczej jednostkowy, więc sporo będę mógł sobie poprawić na laminacie - i tak trzeba się będzie nim pobawić przed malowaniem. Ale bez obaw - kichy nie będzie :). Dokleiłem i oblaminowałem płozę i owiewki kół. Przednia owiewka jest za wysoka - powinna być niższa, jednak zdecydowałem się ją zrobić wyższą, będzie łatwiej wylaminować. Na gotowym kadłubie ją po prostu przyszlifuję. Jutro wykończę te elementy i tak jak napisałem zacznie się zabawa w zaprawki. Mam już gotową kabinkę. Teraz przygotuję ją do formowania i może uda mi się jutro wieczorem zrobić formę. Jest to o tyle istotne, że kabinka potrzebna mi jest do zrobienia rantu na kopycie. To na dziś tyle.


Załączniki:
DSCF2462.JPG
DSCF2462.JPG [ 333.85 KiB | Przeglądany 6765 razy ]
DSCF2461.JPG
DSCF2461.JPG [ 317.83 KiB | Przeglądany 6765 razy ]

_________________
Piotrek
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 24 cze 2013, o 08:07 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 cze 2013, o 15:00
Posty: 18
Lokalizacja: Grudziądz
Cześć,

Świetna robota z tym szybowcem. Czekam na dalszy ciąg i mam kilka pytań.

Napisz proszę jak wyklejałeś pomiędzy wręgi ten styrodur i jakim klejem. Powiedz też, jakiej użyłeś żywicy do laminowania - chyba możemy tu podawać nazwy firm ? :)

Dziękuję i pozdrawiam.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 24 cze 2013, o 13:20 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 5 paź 2011, o 15:06
Posty: 314
Lokalizacja: Elbląg
Styrodur wklejałem na soudal poliuretanowy. Starałem się aby odległości między wręgami były na grubość posiadanego styroduru, więc jakoś szło. Trzeba tylko uważać ze smarowaniem klejem - bo się pieni i wypływa. Smarowałem dół i do połowy boki.
Jeśli chodzi o laminowanie - to musi być żywica nierozpuszczająca styroduru - epoksydowa. Ja użyłem tutaj resztek Epidianu52. Na kabinkę L285. Ale to moim zdaniem nie ma większego znaczenia jaka - ważne aby związała :). Tutaj nie ma żadnych wymagań obciążeniowych. Chodzi o związanie wszystkiego w całość i odizolowanie styroduru od warstwy szpachli samochodowej, którą później nakładam.

_________________
Piotrek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 24 cze 2013, o 14:36 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 lut 2013, o 11:19
Posty: 12
Lokalizacja: Augustów
Ładnie to wygląda, ładniej od mojego :)
Też jestem w trakcie budowy PW-5 tylko odrobinę większej bo w skali 1:3,5 czyli koło 4m. Teraz robię formę kadłuba do swojego. Tak wygląda mój poskładany razem, tyle, że jeszcze zamiast kadłuba na zdjęciu jest kopyto :) i brakuję ~30cm końcówek skrzydeł.
Załącznik:
IMG_0901.JPG
IMG_0901.JPG [ 265.01 KiB | Przeglądany 6719 razy ]


Jaki masz profil skrzydła i powierzchnię w swoim modelu?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 24 cze 2013, o 15:03 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 5 paź 2011, o 15:06
Posty: 314
Lokalizacja: Elbląg
Profil S3021, rozpiętość obliczeniowa - 190cm, ale można pokombinować z końcówkami skrzydeł i zwiększyć - póki co obliczane są na 10cm

_________________
Piotrek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 22 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group