Forum modelarskie RC , projektowanie CAD http://forum.aerodesignworks.eu/ |
|
"Spirit 2M"- szybowiec szkolno-trenigowy-rozwojowy http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=20&t=24 |
Strona 1 z 2 |
Autor: | Szczepan [ 5 wrz 2011, o 20:16 ] |
Tytuł: | "Spirit 2M"- szybowiec szkolno-trenigowy-rozwojowy |
Postaram się przedstawić projekt szybowca "Spirit 2M". Jego plany były publikowane na łamach "Modelarza" nr 5/1998, a opracował je Jerzy Gieruszczak na podstawie planów z zestawu amerykańskiej firmy Great Planes Model Manufacturing. Podstawowe dane pierwotnej wersji modelu: Rozpiętość: 1990 mm Długość: 1034 mm Masa: 1020 g Konstrukcja: - kadłub balsowy-skorupowy (balsa 2,5-3 mm) z 6-cioma wręgami sklejkowymi (3 mm), - skrzydła balsowe (żebra 2 mm) z kesonem (1,5-2 mm) i sosnowymi dźwigarami, dzielone w połowie, łączone za pomocą bagnetu, mające podwójny wznios, - ustrzeżenie: klasyczne, rozpórkowe, balsowe (listwy 5x10 mm), Sterowanie: ster kierunku, ster wysokości i ew. hamulec aerodynamiczny (pomysł producenta). Wyposażenie: w latach 90-tych XX w. przewidziano możliwość zastosowania standardowych serwomechanizmów, standardowej wielkości odbiornika i pakietu zasilającego (akumulatory ni-cd lub ni-mh AA). Cel projektu: * Stworzyć zestaw - tzw. puzle do uproszczonego montażu - formatki *.dxf. * Zlikwidować podwójny wznios - pozostawić pojedynczy (nieznaczne zwiększenie rozpiętości > 2 m). * Jako sterowanie zastosować: ster kierunku, ster wysokości, lotki (z możliwością pracy jako klapo-lotki). * Zmniejszenie masy szybowca gotowego do lotu do 850-900 gramów poprzez: - zastosowanie serwomechanizmów mini i mikro, mini-odbiornika, zmniejszenie pakietu zasilającego (akumulatory ni-mh AAA lub li-pole), - pocienienie ścianek kadłuba (2-2,5 mm), zastosowanie wręg ze sklejki lipowo-balsowej zamiast brzozowej (czy nie będą za słabe?), zastosowanie cieńszej balsy na keson (1-1,5 mm), może rowingu ew. płaskownika węglowego i mniejszego przekroju dźwigarów sosnowych, ustrzeżenie z balsy mniejszego przekroju (4x10 mm lub płaska płytka 3 mm). Oczywiście - stworzenie jakiejś miłej dla oka wizualizacji. Mile widziane uwagi, sugestie, konstruktywne propozycje ![]() |
Autor: | milo [ 5 wrz 2011, o 20:49 ] |
Tytuł: | Re: "Spirit 2M"- szybowiec szkolno-trenigowy-rozwojowy |
Jak zapewne zauważyłeś, próbujemy coś podobnego stworzyć. Szybowiec ładny. Latam dużo modelami szybowców, właściwie tylko, sam projektuję i sam buduję. Od wiosny szkolę młodych chłopaków w pilotażu modeli. Mam pewne swoje własne doświadczenia i obserwacje. Ale z chęcią mogę rozpocząć współpracę, tylko nie wiem jak będzie z czasem. |
Autor: | Szczepan [ 5 wrz 2011, o 21:48 ] |
Tytuł: | Re: "Spirit 2M"- szybowiec szkolno-trenigowy-rozwojowy |
Tak - zauważyłem i szczerze pisząc od początku istnienia forum myślałem o wątku dotyczącego modeli szybowców. To najstarsza forma obiektów latających cięższych od powietrza. Do rzeczy - zestaw rozpiętości 2m jest jak najbardziej wskazany - widoczny w czasie lotu, a przy takiej rozpiętości można się zastanowić nad zastosowaniem tegoż szybowca: zboczowy - prędki, termiczny - wolny, a może w przyszłości motoszybowiec? |
Autor: | Szczepan [ 6 wrz 2011, o 23:13 ] |
Tytuł: | Re: "Spirit 2M"- szybowiec szkolno-trenigowy-rozwojowy |
Na początek rysunek - plan, który "obrysowuję". Załącznik:
|
Autor: | milo [ 6 wrz 2011, o 23:19 ] |
Tytuł: | Re: "Spirit 2M"- szybowiec szkolno-trenigowy-rozwojowy |
Ładny kurcze jest. Coś bliżej, profil - czyżby ClarkY - jakie dźwigarki itp. Masz kibica w mojej osobie. |
Autor: | Szczepan [ 7 wrz 2011, o 00:05 ] |
Tytuł: | Re: "Spirit 2M"- szybowiec szkolno-trenigowy-rozwojowy |
Jeśli chodzi o profil - to bardzo dobre pytanie. Na pierwszy rzut oka faktycznie wygląda jak Clark Y. Według tego co znalazłem na stronie producenta zestawu to: * Selig 3010 - wg: http://www.greatplanes.com/discontinued/gpma1045.html (jako ARF) lub http://www.greatplanes.com/airplanes/gpma0530.html (jako KIT); * SA7035 przechodzący w SA7036 - wg: http://www.greatplanes.com/airplanes/gpma0535.html. I się zastanawiam - który wybrać... |
Autor: | Stan [ 23 wrz 2011, o 23:29 ] |
Tytuł: | Re: "Spirit 2M"- szybowiec szkolno-trenigowy-rozwojowy |
Bardzo mile wspominam ten szybowiec, Spirit jest jednym z najlepszych w swojej klasie. Były w Australii zawody w klasie 2metry 2 kanałowych szybowców, gdzie Spirit radził sobie b.dobrze wygrywając wiele razy - 6 minut lot i lądowanie na cel. |
Autor: | Stan [ 24 wrz 2011, o 10:17 ] |
Tytuł: | Re: "Spirit 2M"- szybowiec szkolno-trenigowy-rozwojowy |
Szczepan pisze: Jeśli chodzi o profil - to bardzo dobre pytanie. Na pierwszy rzut oka faktycznie wygląda jak Clark Y. Według tego co znalazłem na stronie producenta zestawu to: * Selig 3010 - wg: http://www.greatplanes.com/discontinued/gpma1045.html (jako ARF) lub http://www.greatplanes.com/airplanes/gpma0530.html (jako KIT); * SA7035 przechodzący w SA7036 - wg: http://www.greatplanes.com/airplanes/gpma0535.html. I się zastanawiam - który wybrać... Male wyjasnienie. Selig 3010 jest w szybowcu Spirit 2m ktory pokazales powyzej (2 kanaly) SA7035 przechodzący w SA7036 jest w szybowcu Spirit Elite (4-6 kanaly) i ostatnio z kadlubem laminatowym. Zeby sprawe wyboru bardziej skomplikowac pragne polecic SD7037, sa one bardzo podobne do siebie, ale na SD7037 latam obecnie na zawodach w klasie 2m (Millenium Cup) i pierwsze 5 miejsc to szybowce z SD7037. Profil na kazda pogode. |
Autor: | Szczepan [ 24 wrz 2011, o 11:05 ] |
Tytuł: | Re: "Spirit 2M"- szybowiec szkolno-trenigowy-rozwojowy |
Dzięki Stan! ![]() Ja zdecydowałem się jakiś czas temu na S3010. Po prostu - po wygenerowaniu w Profili, małemu przeskalowaniu (dla każdej długości cięciwy o 5% -po to by nie mieć krawędzi spływu jak żyletki) profil wpasował mi się idealnie w podkład planu. SA7035 przechodzący w SA7036 - znalazłem w internecie w postaci plików *.dat, ale jakoś nie mogło mi ich przełknąć Profili (nie wiem za pomocą jakiego programu mam to zrobić). Twoja propozycja - SD7037 - jak najbardziej kusząca - zwłaszcza, że jest on w bazie Profili i właśnie zacząłem generować profile dla poszczególnych długości cięciw. Ale to dla drugiego skrzydła ![]() |
Autor: | ali1983 [ 24 wrz 2011, o 17:53 ] |
Tytuł: | Re: "Spirit 2M"- szybowiec szkolno-trenigowy-rozwojowy |
Plan Spirita był drukowany w modelarzu 5/98. Milo nie wykazywałeś zainteresowania tym modelem, a tyle razy Ci o nim wspominałem. A o tym filmiku Ci wspominałem przy ostatnich lotach: |
Strona 1 z 2 | Strefa czasowa UTC+2godz. |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |