Forum modelarskie RC , projektowanie CAD
http://forum.aerodesignworks.eu/

"Spirit 2M"- szybowiec szkolno-trenigowy-rozwojowy
http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=20&t=24
Strona 1 z 2

Autor:  Szczepan [ 5 wrz 2011, o 20:16 ]
Tytuł:  "Spirit 2M"- szybowiec szkolno-trenigowy-rozwojowy

Postaram się przedstawić projekt szybowca "Spirit 2M". Jego plany były publikowane na łamach "Modelarza" nr 5/1998, a opracował je Jerzy Gieruszczak na podstawie planów z zestawu amerykańskiej firmy Great Planes Model Manufacturing.

Podstawowe dane pierwotnej wersji modelu:
Rozpiętość: 1990 mm
Długość: 1034 mm
Masa: 1020 g
Konstrukcja:
- kadłub balsowy-skorupowy (balsa 2,5-3 mm) z 6-cioma wręgami sklejkowymi (3 mm),
- skrzydła balsowe (żebra 2 mm) z kesonem (1,5-2 mm) i sosnowymi dźwigarami, dzielone w połowie, łączone za pomocą bagnetu, mające podwójny wznios,
- ustrzeżenie: klasyczne, rozpórkowe, balsowe (listwy 5x10 mm),
Sterowanie: ster kierunku, ster wysokości i ew. hamulec aerodynamiczny (pomysł producenta).
Wyposażenie: w latach 90-tych XX w. przewidziano możliwość zastosowania standardowych serwomechanizmów, standardowej wielkości odbiornika i pakietu zasilającego (akumulatory ni-cd lub ni-mh AA).

Cel projektu:
* Stworzyć zestaw - tzw. puzle do uproszczonego montażu - formatki *.dxf.
* Zlikwidować podwójny wznios - pozostawić pojedynczy (nieznaczne zwiększenie rozpiętości > 2 m).
* Jako sterowanie zastosować: ster kierunku, ster wysokości, lotki (z możliwością pracy jako klapo-lotki).
* Zmniejszenie masy szybowca gotowego do lotu do 850-900 gramów poprzez:
- zastosowanie serwomechanizmów mini i mikro, mini-odbiornika, zmniejszenie pakietu zasilającego (akumulatory ni-mh AAA lub li-pole),
- pocienienie ścianek kadłuba (2-2,5 mm), zastosowanie wręg ze sklejki lipowo-balsowej zamiast brzozowej (czy nie będą za słabe?), zastosowanie cieńszej balsy na keson (1-1,5 mm), może rowingu ew. płaskownika węglowego i mniejszego przekroju dźwigarów sosnowych, ustrzeżenie z balsy mniejszego przekroju (4x10 mm lub płaska płytka 3 mm).
Oczywiście - stworzenie jakiejś miłej dla oka wizualizacji.

Mile widziane uwagi, sugestie, konstruktywne propozycje :).

Autor:  milo [ 5 wrz 2011, o 20:49 ]
Tytuł:  Re: "Spirit 2M"- szybowiec szkolno-trenigowy-rozwojowy

Jak zapewne zauważyłeś, próbujemy coś podobnego stworzyć. Szybowiec ładny. Latam dużo modelami szybowców, właściwie tylko, sam projektuję i sam buduję. Od wiosny szkolę młodych chłopaków w pilotażu modeli. Mam pewne swoje własne doświadczenia i obserwacje. Ale z chęcią mogę rozpocząć współpracę, tylko nie wiem jak będzie z czasem.

Autor:  Szczepan [ 5 wrz 2011, o 21:48 ]
Tytuł:  Re: "Spirit 2M"- szybowiec szkolno-trenigowy-rozwojowy

Tak - zauważyłem i szczerze pisząc od początku istnienia forum myślałem o wątku dotyczącego modeli szybowców. To najstarsza forma obiektów latających cięższych od powietrza.
Do rzeczy - zestaw rozpiętości 2m jest jak najbardziej wskazany - widoczny w czasie lotu, a
przy takiej rozpiętości można się zastanowić nad zastosowaniem tegoż szybowca: zboczowy - prędki, termiczny - wolny, a może w przyszłości motoszybowiec?

Autor:  Szczepan [ 6 wrz 2011, o 23:13 ]
Tytuł:  Re: "Spirit 2M"- szybowiec szkolno-trenigowy-rozwojowy

Na początek rysunek - plan, który "obrysowuję".
Załącznik:
spiritawd.jpg
spiritawd.jpg [ 64.81 KiB | Przeglądany 13399 razy ]

Autor:  milo [ 6 wrz 2011, o 23:19 ]
Tytuł:  Re: "Spirit 2M"- szybowiec szkolno-trenigowy-rozwojowy

Ładny kurcze jest. Coś bliżej, profil - czyżby ClarkY - jakie dźwigarki itp. Masz kibica w mojej osobie.

Autor:  Szczepan [ 7 wrz 2011, o 00:05 ]
Tytuł:  Re: "Spirit 2M"- szybowiec szkolno-trenigowy-rozwojowy

Jeśli chodzi o profil - to bardzo dobre pytanie. Na pierwszy rzut oka faktycznie wygląda jak Clark Y.
Według tego co znalazłem na stronie producenta zestawu to:
* Selig 3010 - wg: http://www.greatplanes.com/discontinued/gpma1045.html (jako ARF) lub http://www.greatplanes.com/airplanes/gpma0530.html (jako KIT);
* SA7035 przechodzący w SA7036 - wg: http://www.greatplanes.com/airplanes/gpma0535.html.
I się zastanawiam - który wybrać...

Autor:  Stan [ 23 wrz 2011, o 23:29 ]
Tytuł:  Re: "Spirit 2M"- szybowiec szkolno-trenigowy-rozwojowy

Bardzo mile wspominam ten szybowiec, Spirit jest jednym z najlepszych w swojej klasie. Były w Australii zawody w klasie 2metry 2 kanałowych szybowców, gdzie Spirit radził sobie b.dobrze wygrywając wiele razy - 6 minut lot i lądowanie na cel.

Autor:  Stan [ 24 wrz 2011, o 10:17 ]
Tytuł:  Re: "Spirit 2M"- szybowiec szkolno-trenigowy-rozwojowy

Szczepan pisze:
Jeśli chodzi o profil - to bardzo dobre pytanie. Na pierwszy rzut oka faktycznie wygląda jak Clark Y.
Według tego co znalazłem na stronie producenta zestawu to:
* Selig 3010 - wg: http://www.greatplanes.com/discontinued/gpma1045.html (jako ARF) lub http://www.greatplanes.com/airplanes/gpma0530.html (jako KIT);
* SA7035 przechodzący w SA7036 - wg: http://www.greatplanes.com/airplanes/gpma0535.html.
I się zastanawiam - który wybrać...

Male wyjasnienie.
Selig 3010 jest w szybowcu Spirit 2m ktory pokazales powyzej (2 kanaly)
SA7035 przechodzący w SA7036 jest w szybowcu Spirit Elite (4-6 kanaly) i ostatnio z kadlubem laminatowym.
Zeby sprawe wyboru bardziej skomplikowac pragne polecic SD7037, sa one bardzo podobne do siebie, ale na SD7037 latam obecnie na zawodach w klasie 2m (Millenium Cup) i pierwsze 5 miejsc to
szybowce z SD7037. Profil na kazda pogode.

Autor:  Szczepan [ 24 wrz 2011, o 11:05 ]
Tytuł:  Re: "Spirit 2M"- szybowiec szkolno-trenigowy-rozwojowy

Dzięki Stan! ;)
Ja zdecydowałem się jakiś czas temu na S3010.
Po prostu - po wygenerowaniu w Profili, małemu przeskalowaniu (dla każdej długości cięciwy o 5% -po to by nie mieć krawędzi spływu jak żyletki) profil wpasował mi się idealnie w podkład planu.
SA7035 przechodzący w SA7036 - znalazłem w internecie w postaci plików *.dat, ale jakoś nie mogło mi ich przełknąć Profili (nie wiem za pomocą jakiego programu mam to zrobić).
Twoja propozycja - SD7037 - jak najbardziej kusząca - zwłaszcza, że jest on w bazie Profili i właśnie zacząłem generować profile dla poszczególnych długości cięciw.
Ale to dla drugiego skrzydła :D.

Autor:  ali1983 [ 24 wrz 2011, o 17:53 ]
Tytuł:  Re: "Spirit 2M"- szybowiec szkolno-trenigowy-rozwojowy

Plan Spirita był drukowany w modelarzu 5/98.
Milo nie wykazywałeś zainteresowania tym modelem, a tyle razy Ci o nim wspominałem.
A o tym filmiku Ci wspominałem przy ostatnich lotach:


Strona 1 z 2 Strefa czasowa UTC+2godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/