Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 26 kwie 2024, o 04:59

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 17 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
Post: 5 wrz 2011, o 20:16 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 sie 2011, o 23:32
Posty: 40
Lokalizacja: Warszawa/Bieliny
Postaram się przedstawić projekt szybowca "Spirit 2M". Jego plany były publikowane na łamach "Modelarza" nr 5/1998, a opracował je Jerzy Gieruszczak na podstawie planów z zestawu amerykańskiej firmy Great Planes Model Manufacturing.

Podstawowe dane pierwotnej wersji modelu:
Rozpiętość: 1990 mm
Długość: 1034 mm
Masa: 1020 g
Konstrukcja:
- kadłub balsowy-skorupowy (balsa 2,5-3 mm) z 6-cioma wręgami sklejkowymi (3 mm),
- skrzydła balsowe (żebra 2 mm) z kesonem (1,5-2 mm) i sosnowymi dźwigarami, dzielone w połowie, łączone za pomocą bagnetu, mające podwójny wznios,
- ustrzeżenie: klasyczne, rozpórkowe, balsowe (listwy 5x10 mm),
Sterowanie: ster kierunku, ster wysokości i ew. hamulec aerodynamiczny (pomysł producenta).
Wyposażenie: w latach 90-tych XX w. przewidziano możliwość zastosowania standardowych serwomechanizmów, standardowej wielkości odbiornika i pakietu zasilającego (akumulatory ni-cd lub ni-mh AA).

Cel projektu:
* Stworzyć zestaw - tzw. puzle do uproszczonego montażu - formatki *.dxf.
* Zlikwidować podwójny wznios - pozostawić pojedynczy (nieznaczne zwiększenie rozpiętości > 2 m).
* Jako sterowanie zastosować: ster kierunku, ster wysokości, lotki (z możliwością pracy jako klapo-lotki).
* Zmniejszenie masy szybowca gotowego do lotu do 850-900 gramów poprzez:
- zastosowanie serwomechanizmów mini i mikro, mini-odbiornika, zmniejszenie pakietu zasilającego (akumulatory ni-mh AAA lub li-pole),
- pocienienie ścianek kadłuba (2-2,5 mm), zastosowanie wręg ze sklejki lipowo-balsowej zamiast brzozowej (czy nie będą za słabe?), zastosowanie cieńszej balsy na keson (1-1,5 mm), może rowingu ew. płaskownika węglowego i mniejszego przekroju dźwigarów sosnowych, ustrzeżenie z balsy mniejszego przekroju (4x10 mm lub płaska płytka 3 mm).
Oczywiście - stworzenie jakiejś miłej dla oka wizualizacji.

Mile widziane uwagi, sugestie, konstruktywne propozycje :).

_________________
Szczepan


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 5 wrz 2011, o 20:49 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3709
Lokalizacja: Elbląg
Jak zapewne zauważyłeś, próbujemy coś podobnego stworzyć. Szybowiec ładny. Latam dużo modelami szybowców, właściwie tylko, sam projektuję i sam buduję. Od wiosny szkolę młodych chłopaków w pilotażu modeli. Mam pewne swoje własne doświadczenia i obserwacje. Ale z chęcią mogę rozpocząć współpracę, tylko nie wiem jak będzie z czasem.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 5 wrz 2011, o 21:48 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 sie 2011, o 23:32
Posty: 40
Lokalizacja: Warszawa/Bieliny
Tak - zauważyłem i szczerze pisząc od początku istnienia forum myślałem o wątku dotyczącego modeli szybowców. To najstarsza forma obiektów latających cięższych od powietrza.
Do rzeczy - zestaw rozpiętości 2m jest jak najbardziej wskazany - widoczny w czasie lotu, a
przy takiej rozpiętości można się zastanowić nad zastosowaniem tegoż szybowca: zboczowy - prędki, termiczny - wolny, a może w przyszłości motoszybowiec?

_________________
Szczepan


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 6 wrz 2011, o 23:13 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 sie 2011, o 23:32
Posty: 40
Lokalizacja: Warszawa/Bieliny
Na początek rysunek - plan, który "obrysowuję".
Załącznik:
spiritawd.jpg
spiritawd.jpg [ 64.81 KiB | Przeglądany 11150 razy ]

_________________
Szczepan


Ostatnio zmieniony 7 sie 2014, o 09:21 przez molej, łącznie zmieniany 1 raz
Zdjęcia przeniesiono na serwer


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 6 wrz 2011, o 23:19 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3709
Lokalizacja: Elbląg
Ładny kurcze jest. Coś bliżej, profil - czyżby ClarkY - jakie dźwigarki itp. Masz kibica w mojej osobie.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 7 wrz 2011, o 00:05 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 sie 2011, o 23:32
Posty: 40
Lokalizacja: Warszawa/Bieliny
Jeśli chodzi o profil - to bardzo dobre pytanie. Na pierwszy rzut oka faktycznie wygląda jak Clark Y.
Według tego co znalazłem na stronie producenta zestawu to:
* Selig 3010 - wg: http://www.greatplanes.com/discontinued/gpma1045.html (jako ARF) lub http://www.greatplanes.com/airplanes/gpma0530.html (jako KIT);
* SA7035 przechodzący w SA7036 - wg: http://www.greatplanes.com/airplanes/gpma0535.html.
I się zastanawiam - który wybrać...

_________________
Szczepan


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 23 wrz 2011, o 23:29 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 wrz 2011, o 22:29
Posty: 191
Lokalizacja: Australia-Canberra
Bardzo mile wspominam ten szybowiec, Spirit jest jednym z najlepszych w swojej klasie. Były w Australii zawody w klasie 2metry 2 kanałowych szybowców, gdzie Spirit radził sobie b.dobrze wygrywając wiele razy - 6 minut lot i lądowanie na cel.

_________________
Pozdrawiam Stan

'Szybowiec ciezki na nos sam “zwali” sie na skrzydlo, a moze i w korkociag -- a prawidlowo wywazony szybowiec tez sie “wali” poniewaz PILOT chce go zwalic'.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 24 wrz 2011, o 10:17 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 wrz 2011, o 22:29
Posty: 191
Lokalizacja: Australia-Canberra
Szczepan pisze:
Jeśli chodzi o profil - to bardzo dobre pytanie. Na pierwszy rzut oka faktycznie wygląda jak Clark Y.
Według tego co znalazłem na stronie producenta zestawu to:
* Selig 3010 - wg: http://www.greatplanes.com/discontinued/gpma1045.html (jako ARF) lub http://www.greatplanes.com/airplanes/gpma0530.html (jako KIT);
* SA7035 przechodzący w SA7036 - wg: http://www.greatplanes.com/airplanes/gpma0535.html.
I się zastanawiam - który wybrać...

Male wyjasnienie.
Selig 3010 jest w szybowcu Spirit 2m ktory pokazales powyzej (2 kanaly)
SA7035 przechodzący w SA7036 jest w szybowcu Spirit Elite (4-6 kanaly) i ostatnio z kadlubem laminatowym.
Zeby sprawe wyboru bardziej skomplikowac pragne polecic SD7037, sa one bardzo podobne do siebie, ale na SD7037 latam obecnie na zawodach w klasie 2m (Millenium Cup) i pierwsze 5 miejsc to
szybowce z SD7037. Profil na kazda pogode.

_________________
Pozdrawiam Stan

'Szybowiec ciezki na nos sam “zwali” sie na skrzydlo, a moze i w korkociag -- a prawidlowo wywazony szybowiec tez sie “wali” poniewaz PILOT chce go zwalic'.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 24 wrz 2011, o 11:05 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 sie 2011, o 23:32
Posty: 40
Lokalizacja: Warszawa/Bieliny
Dzięki Stan! ;)
Ja zdecydowałem się jakiś czas temu na S3010.
Po prostu - po wygenerowaniu w Profili, małemu przeskalowaniu (dla każdej długości cięciwy o 5% -po to by nie mieć krawędzi spływu jak żyletki) profil wpasował mi się idealnie w podkład planu.
SA7035 przechodzący w SA7036 - znalazłem w internecie w postaci plików *.dat, ale jakoś nie mogło mi ich przełknąć Profili (nie wiem za pomocą jakiego programu mam to zrobić).
Twoja propozycja - SD7037 - jak najbardziej kusząca - zwłaszcza, że jest on w bazie Profili i właśnie zacząłem generować profile dla poszczególnych długości cięciw.
Ale to dla drugiego skrzydła :D.

_________________
Szczepan


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 24 wrz 2011, o 17:53 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 sie 2011, o 20:51
Posty: 559
Lokalizacja: Elbląg
Plan Spirita był drukowany w modelarzu 5/98.
Milo nie wykazywałeś zainteresowania tym modelem, a tyle razy Ci o nim wspominałem.
A o tym filmiku Ci wspominałem przy ostatnich lotach:


_________________
Fw190 NPN, PZL Dromader NPN, SuperSportster, Dart XL fpv, copterx 450 black angel
Radiomaster tx12multi


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 17 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group