Postaram się przedstawić projekt szybowca "Spirit 2M". Jego plany były publikowane na łamach "Modelarza" nr 5/1998, a opracował je Jerzy Gieruszczak na podstawie planów z zestawu amerykańskiej firmy Great Planes Model Manufacturing.
Podstawowe dane pierwotnej wersji modelu:
Rozpiętość: 1990 mm
Długość: 1034 mm
Masa: 1020 g
Konstrukcja:
- kadłub balsowy-skorupowy (balsa 2,5-3 mm) z 6-cioma wręgami sklejkowymi (3 mm),
- skrzydła balsowe (żebra 2 mm) z kesonem (1,5-2 mm) i sosnowymi dźwigarami, dzielone w połowie, łączone za pomocą bagnetu, mające podwójny wznios,
- ustrzeżenie: klasyczne, rozpórkowe, balsowe (listwy 5x10 mm),
Sterowanie: ster kierunku, ster wysokości i ew. hamulec aerodynamiczny (pomysł producenta).
Wyposażenie: w latach 90-tych XX w. przewidziano możliwość zastosowania standardowych serwomechanizmów, standardowej wielkości odbiornika i pakietu zasilającego (akumulatory ni-cd lub ni-mh AA).
Cel projektu:
* Stworzyć zestaw - tzw. puzle do uproszczonego montażu - formatki *.dxf.
* Zlikwidować podwójny wznios - pozostawić pojedynczy (nieznaczne zwiększenie rozpiętości > 2 m).
* Jako sterowanie zastosować: ster kierunku, ster wysokości, lotki (z możliwością pracy jako klapo-lotki).
* Zmniejszenie masy szybowca gotowego do lotu do 850-900 gramów poprzez:
- zastosowanie serwomechanizmów mini i mikro, mini-odbiornika, zmniejszenie pakietu zasilającego (akumulatory ni-mh AAA lub li-pole),
- pocienienie ścianek kadłuba (2-2,5 mm), zastosowanie wręg ze sklejki lipowo-balsowej zamiast brzozowej (czy nie będą za słabe?), zastosowanie cieńszej balsy na keson (1-1,5 mm), może rowingu ew. płaskownika węglowego i mniejszego przekroju dźwigarów sosnowych, ustrzeżenie z balsy mniejszego przekroju (4x10 mm lub płaska płytka 3 mm).
Oczywiście - stworzenie jakiejś miłej dla oka wizualizacji.
Mile widziane uwagi, sugestie, konstruktywne propozycje
.