Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 28 kwie 2024, o 07:12

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 104 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Następna
Autor Wiadomość
Post: 31 maja 2023, o 16:45 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 kwie 2012, o 08:35
Posty: 61
Lokalizacja: Gersfeld/Rhön - Niemcy
Zauważyłem, że istnieją różnice w skali między modelem a oryginałem.
Czy jest tego jakiś powód?
Długość kadłuba na modelu 1,35m - na oryginale 8,00m czyli w przybliżeniu skala 1:6.
Rozpiętość skrzydeł na modelu 2,39m - na oryginale 19,00m czyli w przybliżeniu skala 1:8.
Problem rozwiązałem sam - zwiększając rozpiętość modelu o 80cm do 3,20m.

Ponieważ większość czasu latam na zboczu Wasserkuppe, instalacja hamulców jest konieczna. Powodem jest ograniczenie wysokości lotu do max. 100m/50m oraz łatwiejsze lądowanie.

Oto zdjęcia pierwszego skrzydła.

Załącznik:
70.jpg
70.jpg [ 205.15 KiB | Przeglądany 4345 razy ]

Załącznik:
71.jpg
71.jpg [ 206.82 KiB | Przeglądany 4345 razy ]

Załącznik:
72.jpg
72.jpg [ 429.06 KiB | Przeglądany 4345 razy ]

Załącznik:
73.jpg
73.jpg [ 573.93 KiB | Przeglądany 4345 razy ]


Lotka musi jeszcze zostać zamocowana, a krawędź natarcia skrzydła musi zostać przeszlifowana.

Gruß
Thomas


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 1 cze 2023, o 10:39 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
Cześć,
Wydłużenie kadłuba miało na celu oddalenie usterzenia poziomego a co za tym idzie - zwiększenia stateczności podłużnej.
W modelach o mniejszej skali jest to powszechny problem - dlatego usterzenie poziome często jest powiększane lub/i oddalane od skrzydła.

Pozdrawiam
Maciek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2 cze 2023, o 00:45 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 lip 2015, o 00:13
Posty: 126
Lokalizacja: Brisbane, Australia
ThomasF pisze:
Zauważyłem, że istnieją różnice w skali między modelem a oryginałem.
Czy jest tego jakiś powód?
Długość kadłuba na modelu 1,35m - na oryginale 8,00m czyli w przybliżeniu skala 1:6.
Rozpiętość skrzydeł na modelu 2,39m - na oryginale 19,00m czyli w przybliżeniu skala 1:8.

Problem rozwiązałem sam - zwiększając rozpiętość modelu o 80cm do 3,20m.

Ponieważ większość czasu latam na zboczu Wasserkuppe, instalacja hamulców jest konieczna. Powodem jest ograniczenie wysokości lotu do max. 100m/50m oraz łatwiejsze lądowanie.

Oto zdjęcia pierwszego skrzydła.



Lotka musi jeszcze zostać zamocowana, a krawędź natarcia skrzydła musi zostać przeszlifowana.

Gruß
Thomas



To moze byc niezbyt dobre rozwiazanie. Jak pisal kolega molej powyzej, odleglosc statecznika poziomego od SA skrzydla jest bardzo wazna dla statecznosci podluznej a pionowego dla statecznosci poprzecznej. W wiekszosci wypadkow lepiej jest powiekszyc odleglosc usterzenie od skrzydla niz powiekszac powierzchnie usterzenia. Wynika to z dosyc skomplikowanych rownan rozniczkowych, ktorych nie ma co tutaj przedstawiac.

Problemy w tej dziedzinie mial kolega milo z szybowcem Mucha, J1 Przasniczka a takze Me210/410 i inni.

Zalaczylem artykuly i proste wzory do analizy. Wzory dzialaja dla odleglosci skrzydla od ogona ~3x SCA


Załączniki:
QFI-VT.jpg
QFI-VT.jpg [ 1.26 MiB | Przeglądany 4291 razy ]
QFI-HT.jpg
QFI-HT.jpg [ 1.33 MiB | Przeglądany 4291 razy ]


Ostatnio zmieniony 2 cze 2023, o 14:05 przez Andrzej Klos, łącznie zmieniany 1 raz
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2 cze 2023, o 10:04 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3709
Lokalizacja: Elbląg
Spróbuję się odnieść do spostrzeżeń Thomasa. Otóż, jeżeli dobrze pamiętam, to kadłub jest w skali. Nie było nic zmieniane co do oryginału. Rysowany był tak, aby cięciwa kadłubowa wynosiła 200 mm. Płaty odpowiednio zmniejszone, rozpiętość, tak aby jakoś zachować proporcję i współczynniki stateczności podłużnej. Istotnym warunkiem była też w miarę dobra eksploatacja i wymiary do transportu. Jeżeli zwiększyłeś rozpiętość, to raczej musisz teraz sprawdzić czy nie za mały jest statecznik poziomy.
W swoim Zefirze zastosowałem inne płaty, o trochę większej rozpiętości, większej zbieżności /od Foki4 easy/. Też przeliczałem model na nowo, ale wszystko mieściło się w zakresie.
viewtopic.php?f=20&t=1902
Zefir był projektowany troszeczkę w "ideologii" easy, dlatego takie rozbieżności.
Zgadzam się się z Andrzejem, że wydłużenie tyłu kadłuba to nie jest dobre rozwiązanie /Mucha ter easy ver2/, psuje sylwetkę, aczkolwiek lata bardzo dobrze. Teraz powiększyłbym statecznik poziomy.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2 cze 2023, o 10:47 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 kwie 2012, o 08:35
Posty: 61
Lokalizacja: Gersfeld/Rhön - Niemcy
Witaj Andrzej, Witaj Milo,

Bardzo dziękuję za miłą radę.
Doskonale zdaję sobie sprawę, że taką zmianą ingeruję w mechanikę lotu modelu. Zdaję sobie również sprawę, że nie jest możliwe odwzorowanie oryginalnych wymiarów w skali modelu. Nie chcę jednak skrzydeł o 35% za małych w stosunku do kadłuba. Zawsze chcę mieć w modelach wrażenie oryginału. Rozumiem, dlaczego model otrzymał takie wymiary, ale to nie jest moja droga. Jeśli skutkuje to gorszą charakterystyką lotu, to żyję z tym i nie narzekam.

Jeśli budujesz modele lotnicze na podstawie oryginału, zawsze napotkasz ograniczenia aerodynamiki w budowie modeli. Oto moje największe problemy z proporcjami rozpiętość - długość kadłuba - plan skrzydła - wielkość steru wysokości.

Darmstadt D 30

Załącznik:
D30.jpg
D30.jpg [ 183.77 KiB | Przeglądany 4268 razy ]

Załącznik:
D301.JPG
D301.JPG [ 569.07 KiB | Przeglądany 4268 razy ]

Załącznik:
D302.jpg
D302.jpg [ 231.12 KiB | Przeglądany 4268 razy ]

Załącznik:
D303.JPG
D303.JPG [ 473.33 KiB | Przeglądany 4268 razy ]


Kupper Ku 7

Załącznik:
Ku7.jpg
Ku7.jpg [ 178.31 KiB | Przeglądany 4268 razy ]

Załącznik:
Ku71.jpg
Ku71.jpg [ 225.06 KiB | Przeglądany 4268 razy ]

Załącznik:
Ku72.JPG
Ku72.JPG [ 890.33 KiB | Przeglądany 4268 razy ]


D-OBS

Załącznik:
OBS.jpg
OBS.jpg [ 191.56 KiB | Przeglądany 4268 razy ]

Załącznik:
OBS1.JPG
OBS1.JPG [ 247.61 KiB | Przeglądany 4268 razy ]

Załącznik:
OBS2.JPG
OBS2.JPG [ 629.54 KiB | Przeglądany 4268 razy ]


Mam nadzieję, że zrozumiecie moje motywy i wspólnie będziemy oczekiwać na wynik.
Proszę o dalsze krytyczne spostrzeżenia.

Pozdrawiam
Thomas


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2 cze 2023, o 11:39 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 lip 2015, o 00:13
Posty: 126
Lokalizacja: Brisbane, Australia
milo pisze:
...

Zgadzam się się z Andrzejem, że wydłużenie tyłu kadłuba to nie jest dobre rozwiązanie /Mucha ter easy ver2/, psuje sylwetkę, aczkolwiek lata bardzo dobrze. Teraz powiększyłbym statecznik poziomy.

Sorry milo ale napisalem odwrotnie; wydluzanie kadluba jest lepsze od powiekszenia powierzchni statecznika.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2 cze 2023, o 11:43 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 lip 2015, o 00:13
Posty: 126
Lokalizacja: Brisbane, Australia
ThomasF pisze:
Witaj Andrzej, Witaj Milo,

Bardzo dziękuję za miłą radę.
Doskonale zdaję sobie sprawę, że taką zmianą ingeruję w mechanikę lotu modelu. Zdaję sobie również sprawę, że nie jest możliwe odwzorowanie oryginalnych wymiarów w skali modelu. Nie chcę jednak skrzydeł o 35% za małych w stosunku do kadłuba. Zawsze chcę mieć w modelach wrażenie oryginału. Rozumiem, dlaczego model otrzymał takie wymiary, ale to nie jest moja droga. Jeśli skutkuje to gorszą charakterystyką lotu, to żyję z tym i nie narzekam.

Jeśli budujesz modele lotnicze na podstawie oryginału, zawsze napotkasz ograniczenia aerodynamiki w budowie modeli. Oto moje największe problemy z proporcjami rozpiętość - długość kadłuba - plan skrzydła - wielkość steru wysokości.


Mam nadzieję, że zrozumiecie moje motywy i wspólnie będziemy oczekiwać na wynik.
Proszę o dalsze krytyczne spostrzeżenia.

Pozdrawiam
Thomas



Ciesze sie, ze zrozumiales idee mojego postu i np nie obraziles sie etc. Co by mnie oczywiscie malo interesowalo :D .
Rob jak uwazasz i opisz swoje wrazenia z lotow.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2 cze 2023, o 12:51 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 kwie 2012, o 08:35
Posty: 61
Lokalizacja: Gersfeld/Rhön - Niemcy
No Andrzej w tym sensie będę dalej budował i raportował. Jak nie poleci to muszę posprzątać wióry, a jak poleci to dostanę pochwałę. Żadnej z tych rzeczy nie przekażę innym! To jest nagroda dla modelarzy, którzy sami coś budują.

Czyż nie wygląda elegancko!

Załącznik:
80.JPG
80.JPG [ 592.19 KiB | Przeglądany 4255 razy ]


Pozdrawiam
Thomas


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2 cze 2023, o 14:07 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 lip 2015, o 00:13
Posty: 126
Lokalizacja: Brisbane, Australia
Bardzo ladny; wiadomo, Polska konstrukcja!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 3 cze 2023, o 12:39 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 kwie 2012, o 08:35
Posty: 61
Lokalizacja: Gersfeld/Rhön - Niemcy
pierwszy krok w dostosowaniu oszklenia kokpitu.

Załącznik:
90.jpg
90.jpg [ 432.06 KiB | Przeglądany 4187 razy ]


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 104 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group