Cześć Maciek, mam nadzieję, że dobrze zrozumiałem Twoje pytanie!
Czy wytrzymałość jest nadal wystarczająca przy "większych" skrzydłach?
Teraz moje pierwsze wrażenie optyczne: myślę, że skrzydło porusza się bardzo ładnie podczas lotu, mam nadzieję, że tak jak oryginał. Z własnego doświadczenia wiem, że tylko Foka - skrzydło jest bardzo sztywne, ale ma tylko 15m rozpiętości, a Bocian z rozpiętością 18,10m skrzydło porusza się znacznie bardziej i myślę, że tak samo będzie z Zefirem 4.
Lata temu, z ciekawości, obliczyłem, jak taki dźwigar główny powinien być zaprojektowany w modelu samolotu, mam nadzieję, że nadal uda mi się to zebrać.
Najpierw obciążenie skrzydła, wszystkie wartości trochę zaokrąglone w górę i bez uwzględnienia funkcji nośnej poszycia i usztywnienia dźwigara:
Masa kadłuba: 2kg
Połowa rozpiętości: 1,54 m
Maksymalny moment w środku skrzydła: 2kg X 1,54m/4= 0,77kpm
Moment oporu dźwigara głównego
Załącznik:
Holm.jpg [ 116.47 KiB | Przeglądany 5028 razy ]
W= 0,8x(2³-1,4³) / 6x2 = 0,35cm³
Obciążenie niszczące (dopuszczalne naprężenie zginające 950kp/cm²)
P= 950x4x0,35(moment oporu) / 154(połowa rozpiętości) = 8,64 kp
Masa kadłuba: 2,0 kg
Wielokrotność obciążenia niszczącego 8,64 / 2,0 = 4,32 razy
Myślę, że jest to wystarczające dla szybowców przenoszących ludzi 5.3 jest zaktualizowany.
Teraz przejdźmy do stali skrzydła:
Okrągła stal d=5mm, przy obciążeniu ok. 1,0 mKp ugięcie 0,2mm na 10cm odpowiada naprężeniu zginającemu ok. 8600kp/cm².
Przepraszam za stare jednostki miary, jeśli chcesz, możesz również przekonwertować wynik pozostaje ten sam: przy postawie lotu modelu, tak jak pilot siedzący w samolocie latałby nim, mamy 4,3-krotne bezpieczeństwo.
Dla mnie zawsze najważniejsze jest lądowanie, nigdy nie poradzę sobie z tym tak jak pilot siedzący w samolocie! Ale Maciek, masz rację, powinienem był wbudować większą stal, wtedy skrzydła nie zwisałyby tak bardzo podczas startu! Ale jak powiedziałem, w locie wygląda dobrze. Mam nadzieję, że wkrótce będę mógł pokazać więcej zdjęć, ale w tej chwili pogoda nie sprzyja lotom.
Mam nadzieję, że wszystko jest zrozumiałe dzięki tłumaczeniu, w przeciwnym razie proszę pytać.
Pozdrawiam
Thomas