Forum modelarskie RC , projektowanie CAD http://forum.aerodesignworks.eu/ |
|
THE BUG http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=20&t=1666 |
Strona 1 z 2 |
Autor: | Paweł [ 2 lut 2018, o 12:36 ] |
Tytuł: | THE BUG |
Co można napisać o tym "modeliku"... Jakieś piętnaście lat temu wpadł mi w ręce egzemplarz magazynu RCM z czerwca 2001 roku, w którym został zamieszczony plan w mizernym rozmiarze ![]() Załącznik: Plan rozrysowałem i powstał model. Latało to naprawdę fajnie ![]() rozpiętość - 750 mm długość - 630 mm profil - S3014 wyposażenie: servo - 2xHS50 pakiet - 1/3 AA 4x170 mAh NiMh odbiornik - w moim przypadku Futaba R6106HF przewidywana masa wraz z wyposażeniem - ok. 100g. Generalnie model bardzo prosty w budowie. Fajny jako przerywnik czy też odpoczynek od bardziej skomplikowanych konstrukcji. Budowa: Kadłub wykonany z balsy 1,5 mm, wręgi ze sklejki balsowej 3 mm, belka kadłuba - rurka węglowa 5/4 mm. Najpierw wycięta formatka spodu kadłuba, zaznaczenie położenia wręg, przypięcie do planu i przyklejenie wręg. Klej - rzadki CA: Załącznik: Załącznik: Następnie przyklejenie, na planie, belki kadłuba. Klej - średni CA: Załącznik: Dalej przyklejenie "burt" kadłuba - balsa 1,5 mm. Dodatkowo zrobiłem prosty szablon, żeby boki kadłuba przykleić z odpowiednim wygieciem. Klej - średni CA: Załącznik: Załącznik: Teraz przymiarka wstępna do rozmieszczenia wyposażenia, a w zasadzie wstępnej orientacji co do "konstrukcji" pakietu: Załącznik: Załącznik: Załącznik: Wydaje mi się, że najkorzystniejszy będzie wariant trzeci - ale zobaczymy jeszcze ![]() Kolejny etap to przyklejenie przednich, górnych pokryw kadłuba (balsa 1,5 mm), zachowując odpowiedni odstęp na pokrywę dla zamontowania wyposarzenia. Klej - rzadki CA: Załącznik: Przód kadłuba - wykonany z kawałków balsy 8 mm i 3 mm: Załącznik: Załącznik: Załącznik: Pokrywa umożliwiająca dostęp do wyposażenia wraz z zamkiem (balsa 1,5 mm + drut 0,8 mm): Załącznik: Załącznik: Jeszcze tylko wklejenie kołka startowego (rurka węglowa 3/2 mm - średni CA). Waga kadłuba na tym etapie - 13,63 g.: Załącznik: Tak wykonany kadłub idzie "na bok". Dalsze nad nim prace po wykonaniu skrzydła. |
Autor: | Paweł [ 20 lut 2018, o 19:28 ] |
Tytuł: | Re: THE BUG |
Czas na skrzydła. Troszkę to trwało (miało być szybko, a wyszło... normalnie ![]() 1. Najpierw przypięcie do planu krawędzi spływu, potem doklejenie poszycia centropłata (dolnego - balsa 0,8mm), następnie doklejenie końcówek płata i skrajnych żeberek (zdjęcia w kolejności opisu): Załącznik: Załącznik: Przy doklejaniu skrajnych żeberek podłożone kawałki balsy 0,8 mm pod zakończenia skrzydła po to, aby umiejscowić końcówkę zgodnie z krawędzią natarcia: Załącznik: Dalej przyklejenie żeberek 1 i 2. Żeberka 1 lekko zeszlifowane tak, aby przylegały większą powierzchnią do poszycia centropłata. Żeberka klejone na 2/3 od krawędzi natarcia pod względem ich długości: Załącznik: Teraz nałożenie pozostałych żeberek (3 do 6) na dźwigar (rurka węglowa 3/2 mm - śr. zewn./wewn.) i wklejenie dźwigara w żeberka 1,2 i 7: Załącznik: Dopiero teraz przyklejenie żeberek 3-6 do krawędzi spływu, a następnie do dźwigara: Załącznik: Opis dlatego dość szczegółowy, bo kolejność klejenia żeberek w taki sposób bardzo ułatwia budowę. Całość klejona rzadkim CA. |
Autor: | Paweł [ 21 lut 2018, o 21:30 ] |
Tytuł: | Re: THE BUG |
Dalsza część budowy skrzydeł: 1. Przyklejenie do pierwszych dwóch żeber krawędzi natarcia - listwa balsowa okrągła 3mm, klej średni CA. Listwa zwilżana wodą (przednia krawędź). Troszkę w to nie wierzyłem (w to moczenie), ale działa ![]() Załącznik: 2. W dalszej kolejności przyklejenie listwy do żeberek 3 do 6: Załącznik: 3. Doklejenie listwy do końcówek płata. Do żeberka klejone średnim CA, do balsowego zakończenia - żywica epoxy 5 min. : Załącznik: 4. Na koniec przyklejenie górnego pokrycia centropłata - balsa 0.8mm. Klej średni CA: Załącznik: Jutro odpięcie od deski i prace wykończeniowe. |
Autor: | utopia [ 21 lut 2018, o 21:57 ] |
Tytuł: | Re: THE BUG |
U mnie w natarciu siedzi wałek z bambusa. O wiele wytrzymalszy. |
Autor: | Dawid Leśniewski [ 27 lut 2018, o 10:01 ] |
Tytuł: | Re: THE BUG |
Jeżeli można się podpytać - czym wycinasz większe otwory w balsie (zakończenie skrzydła). |
Autor: | Paweł [ 28 lut 2018, o 08:49 ] |
Tytuł: | Re: THE BUG |
Otwory wyciąłem na tyle, na ile dałem radę dokładnie najpierw nożykiem. Później zwinąłem w rulonik papier ścierny - średnica taka, żeby z oporem (ale bez przesady) wszedł w otwór. Kilkanaście obrotów końcówką na takim ruloniku i gotowe ![]() |
Autor: | Paweł [ 17 maja 2018, o 16:37 ] |
Tytuł: | Re: THE BUG |
"Troszkę" czasu minęło ![]() Załącznik: Załącznik: Wzmocnienie klejenia części skrzydła - pasek tkaniny szklanej 25g/m o szerokości ok. 20 mm, wywinięty "na górę" przy spływie i przy natarciu o ok 25 mm. Klejone rzadkim CA, kropelka po kropelce: Załącznik: Dalej - zrobienie klocka z balsy do wkręcania śruby mocującej płat "na spływie". Później przyklejenie na spływie wzmocnienia ze sklejki 0,6 mm i całość, po wstępnym złożeniu z kadłubem, przewiercona wiertełkiem 1 mm. Klocek tutaj jeszcze nie jest wklejony - to później: Załącznik: Załącznik: Teraz klocek rozwierciłem do 2,5mm i nagwintowałem do M3. Lepiej byłoby to zrobić (przewiercić) wiertłem 2mm - tak teraz mi się wydaje. Gwintowanie powtarzałem w sumie 4 razy (za każdym razem zalewając zrobiony gwint rzadkim CA i, po wyschnięciu kleju, gwintowanie). Dopiero teraz klocek wkleiłem na stałe. W sumie wyszło bardzo dobrze: Załącznik: Jeszcze wzmocnienie tkaniną szklaną (tak jak przy skrzydle) końcowej części kadłuba: Załącznik: Po przykręceniu skrzydła do kadłuba, wywierciłem wiertłem 3mm otwór do wklejenia kołka mocującego skrzydło do wręgi kadłuba. Na zdjęciu kadłub został już trzykrotnie pocellonowany: Załącznik: Załącznik: Wklejony kołek (balsa 3mm, taki sam jak krawędź natarcia skrzydła). Cały centropłat razem z kołkiem pocellonowany. "Utrwardzi" to sam kołeczek i .... troszkę "zamaskuje" plamy po kleju na centropłacie... ![]() ![]() ![]() Załącznik: Skrzydło w tym stanie waży 24 gramy. Jest prawie gotowe do pokrycia folią. Trzeba jeszcze kilka razy zerknąć na nie krytycznym okiem i podszlifować "zadziorki" i niedokładności tak, aby ładnie wyszło ![]() |
Autor: | Paweł [ 22 maja 2018, o 15:32 ] |
Tytuł: | Re: THE BUG |
Teraz czas na "motylka" ![]() Załącznik: Załącznik: Po "napuszczeniu" kleju szablonik w ruch i... Klejone rzadkim CA: Załącznik: Następnie stery - zeszlifowanie na odpowiedni kąt krawędzi, do których przykleiłem rzadkim CA (z użyciem szablonu) dźwigienki sterów wykonane ze sklejki 0.8 mm. Po wyschnięciu również cellonowanie obydwu 3x: Załącznik: Załącznik: Dalej - przyklejenie do belki sklejonego wcześniej statecznika (średni CA): Załącznik: Próbne złożenie całości - stery doklejone prowizorycznie kawałeczkami taśmy klejącej. To, co na zdjęciu, waży 43 gramy: Załącznik:
|
Autor: | Paweł [ 23 maja 2018, o 15:52 ] |
Tytuł: | Re: THE BUG |
Dzisiaj okleiłem skrzydło. Folia ULTRACOTE, 27g. Skrzydełko "przytyło" o 7 gramów. Całość wazy teraz 50 gramów. Czas na "graty" wyposażenia ![]() Załącznik:
|
Autor: | Paweł [ 13 cze 2018, o 13:18 ] |
Tytuł: | Re: THE BUG |
No to te graty teraz...: dwa pakiety 4x170 mAh GP. Najpierw ich klejenie w prostym korytku -klej CA, tak, żeby tylko złapał: Załącznik: Załącznik: 2.JPG [ 58.52 KiB | Przeglądany 15918 razy ] Zlutowanie całości i w koszulki termokurczliwe: Załącznik: Trzeba było je uformować. Na początku troszkę się załamałem, bo "wchodziło" tylko 25-45 mAh (co przy obciążeniu 200 mA na ładowarce dawało jakieś 5-7 minut...) Ale będąc cierpliwym (ładowanie/rozładowanie) pozwoliło osiągnąć nawet 200 mAh pojemności, co, na "sucho", bez prób w powietrzu, dało optymistyczny wynik ok. 40 -45 min. pracy na jednym pakieciku ![]() ![]() ![]() Serwa: HS-50. Mocowane dwustronną taśmą klejącą, taką z "gąbką": Załącznik: Popychacze-bowdeny: z drutu 0,5 mm, wygięte w "zetki" przy serwach i przy sterach: Załącznik: Załącznik: No i w końcu złożenie całości w "kupę": Załącznik: I tu się okazało, że trzeba poprawiać. Popychacze starałem się zrobić (powyginać) jak najdokładniej mogłem, ale i tak przy skrajnych położeniach sterów wyginały się. Więc trzeba było mozolnie i wytrwale "podszlifowywać krawędzie sterów i statecznika tak, żeby było lepiej. No i trzeba było odkleić serwa i przykleić je dopiero po tym szlifowaniu . Dało to znakomity efekt. Nierównomierne wychylenia i kąty wychyleń dało się teraz "załatwić" niewielkim trymowaniem w radiu. Teraz jeszcze pozostało doprowadzenie do porządku długości kabli serw i pakietów. I tu jedna uwaga: jeśli wydaje się nam, że przymierzona długość kabelków jest odpowiednia, to.... zwiększmy ją o jakiś centymetr lub dwa.... ![]() ![]() Załącznik: Wszystko dało się zmieścić ![]() Załącznik: Cały modelik po złożeniu wygląda tak: Załącznik: W takim wykonaniu waży Załącznik: 11.JPG [ 57.13 KiB | Przeglądany 15916 razy ] ale jeszcze kilka gram (ok. 5-8) dojdzie... Nie daje się wyważyć samym pakietem. Trzeba będzie "coś ładnego" wymyślić, żeby dołożyć do ogonka ![]() |
Strona 1 z 2 | Strefa czasowa UTC+2godz. |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |