Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 29 mar 2024, o 01:03

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 22 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna
Autor Wiadomość
Post: 16 mar 2016, o 23:59 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3695
Lokalizacja: Elbląg
Od dawna marzyłem, żeby zbudować ten szybowiec. Układ dość kontrowersyjny /wydłużenie 5,5/, ale o swoistej urodzie. Jest kilku chętnych, żeby zbudować ten model. Jestem w trakcie rysowania go w cadzie. Może ktoś się dołączy do wspólnego rysowania, co dało by w efekcie zestawik. Temat pod dyskusję. Plany były zamieszczone w "Modelarzu" nr 1/1985. Poniżej to co już mam.
Model prosty i mam nadzieję, że będzie fajowym przerywnikiem w realizacjach bardziej zaawansowanych i odwdzięczy to wspaniałymi lotami :) .


Załączniki:
L 1.jpg
L 1.jpg [ 39.94 KiB | Przeglądany 13535 razy ]
L 2.jpg
L 2.jpg [ 249.52 KiB | Przeglądany 13535 razy ]

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 17 mar 2016, o 08:47 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1703
Lokalizacja: Gdańsk
Fajnie, że temat ruszył, model bardzo mi się podoba i także mnie intryguje to wydłużenie.
Jestem chętny do budowy i rysowania.

Czy będziemy wprowadzać jakieś zmiany?
Osobiście zastanawiam się nad bagnetem. Czy nie lepiej zrobić standardowo, pręt stalowy sprężysty 5mm w rurkach mosiężnych?

Zastanawia mnie także obszar poziomy / pionowy.
Poziomy leży na kadłubie - nie ma problemu, pionowy na nim, ale na rysunku jest coś jeszcze... to jakaś blacha z dwóch stron, czy trzpień na który pionowy jest nasadzony?

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
____________SAM 18-025_____________
https://gliders.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 17 mar 2016, o 10:51 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 lip 2015, o 00:13
Posty: 126
Lokalizacja: Brisbane, Australia
milo pisze:
Model prosty i mam nadzieję, że będzie fajowym przerywnikiem w realizacjach bardziej zaawansowanych i odwdzięczy to wspaniałymi lotami :) .

milo,
Dlaczego sądzisz, że model odwdzięczy Ci się wspaniałymi lotami?
Profili jest... no cóż, to nie jest żaden profil, podobnie jak w Wicherku (albo i gorzej).
Myślę, że będzie latał coś jak plastikowa torba z Supersamu na wietrze :lol:

Kiedyś, zdaje się, że było to latach 80-tych, zastanawiano się na wpływem liczby Re na opory, bąble laminarne etc. Miedzy innymi Martin Simons (ha, ha mój kolega!), zaproponował aby użyć małego wydłużenia aby uniknąć powyższych problemów. Te problemy, głownie w starych profilach Epplera zostały w miarę opanowane i.e. mamy lepsze profile.

No ale to są tylko moje uwagi, model Twój.

Czołem
Andrzej


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 17 mar 2016, o 14:30 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3695
Lokalizacja: Elbląg
Andrzej Klos pisze:
milo,
Dlaczego sadzisz, ze model odwdzieczy Ci sie wspanialymi lotami?


Właściwie to nie wiem, dlaczego tak sądzę ;) .... na jedynym dostępnym /znalezionym/ filmiku w internecie, lata bardzo.....gazetowo i powoli :) . Napisałem, że model jest swoistej urody i bardzo charakterystyczny. Korci mnie i jak widać innych też, zbudowanie takiego bohomaza :lol: . Zobaczymy, może się uda zrealizować ten pomysł i radochy/śmiechu podczas lotów będzie co niemiara :D .

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 17 mar 2016, o 14:46 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25 lut 2013, o 13:09
Posty: 16
Lokalizacja: Skalbmierz
Oryginał, ten imperialistyczny był na stalowych bagnetach. Wersja socjalistyczna była zmodyfikowana. Jak 30 lat temu zobaczyłem go w Modelarzu chciałem go zbudować. Skończyło się na przeniesieniu planu za pomocą ręcznego plotera ołówkowego :D na papier. Może do niego powrócić dla eksperymentu.
Załącznik:
LARS_Glider.pdf [615.71 KiB]
Pobrany 586 razy


Edit:
Jeszcze dorzucam plany Sarcher 2M. Podobny do LARS-a.
Załącznik:
Searcher 2 m.pdf [1009.63 KiB]
Pobrany 590 razy

Także artykuł inż. Janusza Wojciechowskiego z Modelarza z lat osiemdziesiątych na temat wydłużeń płata i nie tylko.
Załącznik:
Nowości małego szybownictwa 1 - Kopia.jpg
Nowości małego szybownictwa 1 - Kopia.jpg [ 219.2 KiB | Przeglądany 13409 razy ]
Załącznik:
Nowości małego szybownictwa 2 - Kopia.jpg
Nowości małego szybownictwa 2 - Kopia.jpg [ 100.82 KiB | Przeglądany 13409 razy ]


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 17 mar 2016, o 22:47 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 lip 2015, o 00:13
Posty: 126
Lokalizacja: Brisbane, Australia
Janusz pisze:
Jeszcze dorzucam plany Sarcher 2M. Podobny do LARS-a. Także artykuł inż. Janusza Wojciechowskiego z Modelarza z lat osiemdziesiątych na temat wydłużeń płata i nie tylko.

Janusz,
Czy można prosić o lepsze scan'y? Te trudno odczytać.

milo pisze:
Andrzej Klos pisze:
milo,
Dlaczego sadzisz, ze model odwdzieczy Ci sie wspanialymi lotami?

Właściwie to nie wiem, dlaczego tak sądzę ;) .... na jedynym dostępnym /znalezionym/ filmiku w internecie, lata bardzo.....gazetowo i powoli :) . Napisałem, że model jest swoistej urody i bardzo charakterystyczny. Korci mnie i jak widać innych też, zbudowanie takiego bohomaza :lol: . Zobaczymy, może się uda zrealizować ten pomysł i radochy/śmiechu podczas lotów będzie co niemiara :D .

milo,
Rozumie o co Ci chodzi ale może chociaż zmień profil, będzie dużo lepiej latał. Z lotkami pewnie jeszcze lepiej. Proponuję też zmniejszyć statecznik poziomy; ma powierzchnię prawie polowy skrzydła :D !

Możesz np. zachować położenie krawędzi spływu statecznika poziomego ale go pomniejszyć; da to większa odległość od skrzydła (lepsze dla stateczności).

Większa powierzchnia statecznika poziomego wcale nie daje lepszej stateczności (w pewnych granicach) a tylko lepsza reakcje na stery. Stateczność jest związana z katami zaklinowania statecznika i skrzydła.

A


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 17 mar 2016, o 23:24 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3695
Lokalizacja: Elbląg
Andrzej Klos pisze:
Rozumie o co Ci chodzi ale moze chociaz zmien profil, bedzie duzo lepiej latal.


Z całym szacunkiem, ale jednak chyba nie do końca ;) .... Hmmm, jak to napisać..... Jeżeli ktoś kupi stary samochód, np poczciwą "Syrenkę", dlaczego odbudowując ją, przywracając do "życia" nie wstawi pod maskę silnika od nowszego samochodu, nie zastosuje nowszych amortyzatorów i innych detali w zawieszeniu, klimatyzacji, ABs-u itd. Dlaczego? Bo chce poczuć tamtą atmosferę, klimat dwusuwa, rozdygotanej, strasznie smrodzącej "Syrenki" itd, itp :lol: . Jasne, masz rację, można zbudować kolejny model na jakimś Seligu, HQ itd, można dać lotki, i można zmienić wiele, wiele innych rzeczy. Wtedy jedyną różnicą będzie te skromniutkie wydłużenie i nie "powąchamy" klimatu, jak to faktycznie latało :lol:.
To moje bardzo osobiste zdanie i tak na marginesie to pow poziomego to ok 20 % pow płata.....cytując "damy radę" i zobaczymy jak to lata :)

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 18 mar 2016, o 00:19 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 lip 2015, o 00:13
Posty: 126
Lokalizacja: Brisbane, Australia
milo,
Ależ na pewno nie chcę Cię przekonywać do robienia wielkich zmian, chciałem tylko zaznaczyć, że można wprowadzić małe zmiany, które w dużym stopniu poprawia własności lotne modelu.
Dzięki komputerom, ostatnie 30 lat to ogromny postęp i można uniknąć wielu błędów np. nośne stateczniki poziome, profile Aquila etc. No ale jak ktoś chce to jego sprawa.

Ale tak jak pisałem, to tylko moje uwagi, Twój model i "de gustibus non est disputandum".

Czołem
A


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 18 mar 2016, o 10:14 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25 lut 2013, o 13:09
Posty: 16
Lokalizacja: Skalbmierz
Andrzej mówisz - masz. :D


Załączniki:
Nowości małego szybownictwa 2 - Kopia.jpg
Nowości małego szybownictwa 2 - Kopia.jpg [ 923.75 KiB | Przeglądany 13403 razy ]
Nowości małego szybownictwa 1 - Kopia.jpg
Nowości małego szybownictwa 1 - Kopia.jpg [ 906.78 KiB | Przeglądany 13403 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 19 mar 2016, o 22:22 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 lip 2015, o 00:13
Posty: 126
Lokalizacja: Brisbane, Australia
Janusz,
Dziękuję, przeczytałem.
No cóż, artykuł sprzed 30 lat, oparty na starych profilach Eppler'a.
Nostalgia.
Wspominają też o nowszych badaniach tunelowych, które pokazują zupełnie inne wyniki od starszych.

Tak jak pisałem, wg mnie, jeśli już naprawdę mamy ochotę na Lars'a, to watro by pomyśleć o zmianie profilu skrzydła.

Bo, tak a propos Syrenki (rodzinny samochód przez chyba 12 lat, 2 modele!) to ze względu na bezpieczeństwo zrobiłbym zmiany:
- nowe amortyzatory
- system ABS
- nowe pasy bezpieczeństwa
- klimatyzacja
;)

Czołem
Andrzej


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 22 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 3 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group