Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 29 mar 2024, o 00:33

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 51 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Gruz
Post: 3 sie 2015, o 11:59 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 wrz 2014, o 21:34
Posty: 181
Lokalizacja: Kielce
Powróciłem po wakacjach nad morzem tak samo blady jak na nie pojechałem, więc na pociesznie po kolejnych modyfikacjach gruz poszedł w górę.
Śmigło na prop saverze 8x4, mocowanie na gumy (solidniejsze niż na zdjęciu), coś w rodzaju balsowego elementu ustalającego skrzydła (2x6mm, wklejone na CA oraz posmarowane CA w celu wzmocnienia). Wyciąłem też w pokrywce otwór na kable od silnika.

Model w locie jest na prawdę spokojny i powolny, lata teraz bardzo przewidywalnie i chyba każdy z jego pilotażem powinien sobie poradzić (osiągami niewiele odbiega od np. fabrycznego Pioneera 1400). Mocowanie skrzydeł na gumy sprawia, że gdy przyhaczymy skrzydłami, one po prostu wystrzeliwują i cała kraksa kończy się bez szkód, czyli tak jak planowałem ;)
Najbliższe plany co do tego modelu to:
-owiewka silnika
-składane łopaty
-drugie skrzydła z lotkami ( tym razem coś z depronu ;) )


Załączniki:
20150721_222218.jpg
20150721_222218.jpg [ 269.83 KiB | Przeglądany 8506 razy ]
20150721_210243.jpg
20150721_210243.jpg [ 356.03 KiB | Przeglądany 8506 razy ]
20150721_205035.jpg
20150721_205035.jpg [ 350.53 KiB | Przeglądany 8506 razy ]
20150721_201542.jpg
20150721_201542.jpg [ 336.44 KiB | Przeglądany 8506 razy ]

_________________
Zapraszam na instagram!
@aero_works
#aerodesignworks
#adw
Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Gruz
Post: 4 wrz 2015, o 12:00 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 kwie 2012, o 19:55
Posty: 489
Lokalizacja: Warszawa
Nowe skrzydła już zaprojektowane?

_________________
Pozdrawiam.
Stefan.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Gruz
Post: 5 wrz 2015, o 10:58 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 wrz 2014, o 21:34
Posty: 181
Lokalizacja: Kielce
Zaprojektowane, zbudowane i wczoraj oblatane.
Kiedyś wspomniałem na ShoutBox'ie, że szykuje się na B i na gwałt potrzebuje nowych skrzydeł i zrobię je na kolanie.
W sumie dużo się nie myliłem. Budowanie skrzydeł z depronu nie jest dla mnie, osobiście uznaję to za największą stratą czasu i siły do budowania czegokolwiek. Z tej perspektywy wolałbym jechać z jednym modelem niż dwoma ale jednym zbudowanym jakkolwiek.

Profil który chciałem uzyskać to SD7037, i słowo chciałem jest słowem klucz. Bo jestem pewny że to nijak jest SD7037.
Żeberka ( depron 6mm ) wycinałem z szablonu SD7037 ( tutaj wszystko jeszcze szło cacy ). Za dźwigar posłużyła jakaś listewka sosnowa ok 5x5mm ( tylko takie miałem ). Problemy zaczęły się w momencie zamykania płata, czyli gięcie depronu, centropłat chciałem pokryć jednym kawałkiem depronu 3mm, w miejscu gięcia chciałem ułatwić sobie robotę i wykonałem coś w rodzaju nacięcia/karbu wzdłuż linii natarcia, i to był błąd, przy naginaniu ( mimo podgrzewania suszarką ) depron zaczął pękać :evil: .

To nie jest koniec problemów, liczyłem że jeżeli z każdej strony nadłożę 3mm poszycia to profil będzie zachowany ( grubszy, ale zachowany ). W życiu się bardziej nie myliłem, depron układał się jak chciał tworząc niemożliwy kąt natarcia... Tutaj był pierwszy wnerw, chwila pomyślenia na spokojnie i doszedłem do wniosku że 3mm materiału można ściągnąć szlifując, papierek w rękę i ogień, natarcie schudło, kąty się trochę unormowały, teraz natarcie jest miękkie i jak wata i podatne na uszkodzenia... Chwila pomyślunku i jest, natarcie się wylaminuje tkaniną 160g ( epidian ).

Lotki wycięte, zostało nadłożyć balsy 1mm i składać, no ale oczywiście wszystko krzywe, a przy próbie szlifowania najpierw szlifuje się oczywiście depron, a soudal już nie bardzo, no i fale Dunaju gotowe ;) Okazjonalnie powiem, że skrzydła podczas przenoszenia z kąta w kąt się wyszczerbiły, jeden element znalazłem i wkleiłem, drugiego znalazłem i chyba nie mam ochoty go szukać. W tym momencie doszedłem do wniosku że jak spadnie przy oblocie to będzie to najlepszy oblot ever.

Uszy, zostało parę żeberek, z każdego stopniowo ściągałem po ok 1mm, zrobiły się lekko zbieżne. Tutaj już osobno zamykałem dół i górę, poszło znacznie lepiej, ale i tak efekt taki sam jak przy centropłacie czyli kąty wołające o pomstę do nieba. Zeszlifowałem natarcie, spływ i wkleiłem na oko już cały nabuzowany do reszty skrzydła. Wszystkie łączenia i tak zostaną zalaminowane.

Dzień wczorajszy, prognoza wydaje się sprzyjająca, na szybko wrzucone serwa, kabel Y, popychacze i cała reszta badziewia. Laminowanie woła o pomstę do nieba, spierdzieliło się na amen, już nie mam ochoty nawet na to patrzeć, zobaczę czy lata i mam w nosie.
Przykładam do kadłuba, wszystkie gumy strzeliły... to nic, mam jakieś recepturki, przypinam recepturkami a tutaj zonk, geometria w cały świat, trudno, choćbym miał się no, to dzisiaj to oblatam.

Szybka konfiguracja Taranisa, pełny gaz i lot...

Chryste, fruwa, odpycha się, lata trochę szybciej od Pionieera, trochę mniejszą ma zdolność do penetracji terenu ale po wytrymowaniu lata niczego sobie :shock: :shock: :shock:
Kąt na silniku też oczywiście w cały świat, więc model rwie pionowo w góre, ale to mniejsza.
Z każdym wyrzutem geometria modelu się zmienia, więc trzeba go od nowa trymować. Lotki stabilizują trochę leniwie, ale jak sie uprze człowiek to ciasny zakręt zrobi ;) Generalnie udało się zrobić nawet bezwładny przewrót przez plecy, rozpoczynający się od świecy 8-)

No i na razie tyle z moich żali do życia. Pozostaje skonfigurować model pod podstawowy nadajnik 4 kanałowy i rozwiązać problem zmiennej geometrii oraz może wrzucić kołpak z składanymi łopatami ;) Całą resztę gruzowania i robienia na sztukę może znajdziecie na zdjęciach. W każdym razie, nie bierzcie ze mnie przykładu, mimo że model jako tako lata, to warto było to zrobić lepiej!
Załącznik:
20150828_113047.jpg
20150828_113047.jpg [ 212.13 KiB | Przeglądany 8374 razy ]
Załącznik:
20150828_143125.jpg
20150828_143125.jpg [ 182.01 KiB | Przeglądany 8374 razy ]
Załącznik:
20150828_151238.jpg
20150828_151238.jpg [ 232.08 KiB | Przeglądany 8374 razy ]
Załącznik:
20150828_202134.jpg
20150828_202134.jpg [ 229.47 KiB | Przeglądany 8374 razy ]
Załącznik:
20150828_222423.jpg
20150828_222423.jpg [ 234.56 KiB | Przeglądany 8374 razy ]
Załącznik:
20150829_141943.jpg
20150829_141943.jpg [ 199.72 KiB | Przeglądany 8374 razy ]
Załącznik:
20150829_142010.jpg
20150829_142010.jpg [ 153.61 KiB | Przeglądany 8374 razy ]
Załącznik:
20150831_121512.jpg
20150831_121512.jpg [ 191.14 KiB | Przeglądany 8374 razy ]
Załącznik:
20150831_131313.jpg
20150831_131313.jpg [ 246.54 KiB | Przeglądany 8374 razy ]
Załącznik:
20150901_093156.jpg
20150901_093156.jpg [ 190.77 KiB | Przeglądany 8374 razy ]
Załącznik:
20150902_002522.jpg
20150902_002522.jpg [ 225.51 KiB | Przeglądany 8374 razy ]
Załącznik:
20150902_085546.jpg
20150902_085546.jpg [ 208.07 KiB | Przeglądany 8374 razy ]
Załącznik:
20150903_140759.jpg
20150903_140759.jpg [ 276.67 KiB | Przeglądany 8374 razy ]
Załącznik:
20150904_150404.jpg
20150904_150404.jpg [ 211.7 KiB | Przeglądany 8374 razy ]
Załącznik:
20150904_182841.jpg
20150904_182841.jpg [ 420.6 KiB | Przeglądany 8374 razy ]

_________________
Zapraszam na instagram!
@aero_works
#aerodesignworks
#adw


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Gruz
Post: 28 mar 2017, o 16:21 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 wrz 2014, o 21:34
Posty: 181
Lokalizacja: Kielce
Powrót na stare śmieci 8-)
Rzucanie 2,5 kilogramowym klockiem i ponad godzinę lotu dla samego lotu jest nudne. Patyki zawsze na propsie więc co następuje.

Gruz dostaje jakiś silnik z latającego skrzydełka + kołpak i łopaty Usunięte zostaje to żałosne usterzenie.
Istota samego modelu zostaje taka sama. Po doposażeniu warsztatu w sprzęt pierwotnie powstały dwie negatywowe formy (wydrukowane w 3D) jednak przy tych wymiarach statecznika nie spełniły one swojego zadania.
Załącznik:
IMG_20170316_224658.jpg
IMG_20170316_224658.jpg [ 997.3 KiB | Przeglądany 7473 razy ]

Powrót do balsy 5mm, jednak została uzbrojona dodatkowo w aeroglass 110g/m^2 (wszystko pod kątem 45*) i przesączona wałeczkiem welurowym, dociśnięta dobrze dociętym mylarem 0,2mm (z wcześniej nałożonym woskiem rozdzielczym W90 i dokładnie wypolerowanym) w worku próżniowym przy maksymalnym podciśnieniu 0,8 bar.
Usterzenie T, ponieważ nigdy takiego jeszcze nie wykonywałem. Pierwotnie miał być ster pływający niestety niewielkie gabaryty zweryfikowały plany.
Po wyjęciu z worka okazało się coś dla mnie wspaniałego :shock:
Załącznik:
IMG_20170328_081539.jpg
IMG_20170328_081539.jpg [ 327.32 KiB | Przeglądany 7473 razy ]
Załącznik:
IMG_20170328_080713.jpg
IMG_20170328_080713.jpg [ 316.02 KiB | Przeglądany 7473 razy ]

Takich efektów się nie spodziewałem 8-)

Cały proces wyglądał mniej więcej tak.
Załącznik:
IMG_20170327_124726.jpg
IMG_20170327_124726.jpg [ 308.39 KiB | Przeglądany 7473 razy ]

Pompa próżniowa, mimo wywalenia nieszczelnych zaworków dalej gdzieś gubi w niewielkim stopniu próżnię. W tej chwili powstaje sterownik który będzie ją włączał co jakiś czas na... jakiś czas :) Tak aby nie latać co pół godziny i ciągle ją włączać.
Załącznik:
IMG_20170316_151846.jpg
IMG_20170316_151846.jpg [ 219.39 KiB | Przeglądany 7473 razy ]


Docięcie, oszlifowanie i wstawienie bowdenu w statecznik (potem został odpowiednio wyszpachlowany)
Załącznik:
IMG_20170322_103935.jpg
IMG_20170322_103935.jpg [ 292.35 KiB | Przeglądany 7473 razy ]
Załącznik:
IMG_20170323_095503.jpg
IMG_20170323_095503.jpg [ 355.17 KiB | Przeglądany 7473 razy ]


Po odcięciu naddatków.
Załącznik:
IMG_20170328_103140.jpg
IMG_20170328_103140.jpg [ 358.14 KiB | Przeglądany 7473 razy ]


Bezszczelinowy zawias! Wykonany z paska delaminażu (peel ply) zalaminowany pod tkaniną szklaną, po podcięciu zeskrobałem ostrą krawędzią pilnika trochę żywicy od góry, wyciąłem kawałek statecznika u dołu i "złamałem" statecznik.
Załącznik:
IMG_20170328_133721.jpg
IMG_20170328_133721.jpg [ 292.3 KiB | Przeglądany 7473 razy ]
Załącznik:
IMG_20170328_130706.jpg
IMG_20170328_130706.jpg [ 373.07 KiB | Przeglądany 7473 razy ]
Załącznik:
IMG_20170328_130714.jpg
IMG_20170328_130714.jpg [ 414.58 KiB | Przeglądany 7473 razy ]


Delikatnie zmatowiłem stateczniki w miejscu klejenia, wstawiłem także 5 sztuk mini pręcików w celu wzmocnienia połączenia SK i SW a następnie wkleiłem na L285 + mikrobalon ustalając dokładnie kąt 90*. Po stwardnieniu zostaną doklejone jeszcze zestrzały w róg między SK a SW prawdopodobnie z balsy.
Załącznik:
IMG_20170328_152421.jpg
IMG_20170328_152421.jpg [ 1.01 MiB | Przeglądany 7473 razy ]
Załącznik:
IMG_20170328_145019.jpg
IMG_20170328_145019.jpg [ 850.36 KiB | Przeglądany 7473 razy ]


Cały model został przeliczony wg. mądrych książek Pana Niestoja. Planowana rozpiętość skrzydeł 1,6m + końcówki w technologii styro+balsa a teraz dodatkowo będzie jeszcze tkanina szklana.
Chociaż to się może jeszcze zmienić ze względu na planowany sprzęt FPV w końcówkach skrzydeł (potrzebuje jakoś przepuścić przez środek skrzydeł dużą wiązkę kabli nie powodując znacznego pogorszenia właściwości wytrzymałościowych).

Generalnie metoda bardzo fajna i efektywna, nie testowałem jej jeszcze z lakierem ale dobrym zaleceniem jest mocne przesączenie tkaniny oraz nałożenie żywicy także na element laminowany. Niestety miejscami tego warunku nie spełniłem i wyszła faktura tkaniny.

_________________
Zapraszam na instagram!
@aero_works
#aerodesignworks
#adw


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Gruz
Post: 3 kwie 2017, o 15:41 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
Nie ma co - ogromny krok technologiczny :D Bardzo fajnie Ci to wyszło.

Mam takie pytanie - dlaczego ster kierunku kończy się w dużej odległości od statecznika poziomego?
Jeśli chciałeś zostawić miejsce na ster wysokości, zawsze lepiej zrobić coś na kształt jak na zdjęciu poniżej:
Załącznik:
IMG_20170328_152421.jpg
IMG_20170328_152421.jpg [ 191.97 KiB | Przeglądany 7413 razy ]
Zredukujesz opory oraz optycznie będzie lepiej.

dexter_ck pisze:
Pompa próżniowa, mimo wywalenia nieszczelnych zaworków dalej gdzieś gubi w niewielkim stopniu próżnię.

Swoją pompę zbudowałem w oparciu o takie same złączki jak Ty. Na niektórych połączeniach, mimo iż posiadały o-ringi, miałem nieszczelności. Eliminowałem je za pomocą taśmy teflonowej. Dobrze jest do tego naciąć gwint aby taśma wkręcała się razem z gwintem. Często nieczelne okazywały się połączenia na samych rurkach (tam gdzie chodzą w środek złączki). Niekiedy pomagało inne ułożenie przewodu lub obcięcie 1 cm końcówki.
Najlepiej sprawdzić szczelność takiej instalacji napełniając ją do np. 5 bar (wystarczy zamienić przewody na sprężarce). Wtedy albo na słuch albo na wodę z mydłem/płynem sprawdzać połączenia. Jeśli nie da się w inny sposób uszczelnić połączenia a nie planujesz rozbierać złącza - można na podciśnieniu zalać złącze CA. Trzeba dobrać wartość podciśnienia do wielkości dziury aby nie wessało całego kleju ;)
Proponuję Ci najpierw napompować układ i zanotować spadek ciśnienia po np. 15 min. Po poprawieniu kilku połączeń, sprawdzasz jaki masz spadek i wiesz czy poprawiło się i jak bardzo. Mi udało się tak uszczelnić połączenia, że po nocy notowałem spadek podciśnienia rzędu ≈0,05 bar.
Inna sprawa że regulator bardzo się przyda, ponieważ często nie da się idealnie uszczelnić worka próżniowego.

I jeszcze pytanie dotyczące wylotu powietrza ze sprężarki - czy wylatuje z niego mgiełka olejowa? Poza zapachem jest bardzo szkodliwa...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Gruz
Post: 6 kwie 2017, o 21:10 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 wrz 2014, o 21:34
Posty: 181
Lokalizacja: Kielce
molej pisze:
Mam takie pytanie - dlaczego ster kierunku kończy się w dużej odległości od statecznika poziomego?
Jeśli chciałeś zostawić miejsce na ster wysokości, zawsze lepiej zrobić coś na kształt jak na zdjęciu poniżej:
Załącznik:
Załącznik IMG_20170328_152421.jpg nie jest już dostępny



Ze względu na rozwiązanie napędu SW :) Można to było jakoś solidniej obudować jednak obstawiam że prędziej czy później by się to wszystko wyłamało.
Załącznik:
IMG_20170406_203731.jpg
IMG_20170406_203731.jpg [ 1.07 MiB | Przeglądany 7367 razy ]


molej pisze:
I jeszcze pytanie dotyczące wylotu powietrza ze sprężarki - czy wylatuje z niego mgiełka olejowa? Poza zapachem jest bardzo szkodliwa...


Nic z tych rzeczy, przed agregatem jest filtr paliwa z poczciwego maluszka tak aby czasem nie zassać jakiegoś syfu z worka, a także na wylocie jest taki sam filterek. Mgiełki nie ma w żadnym wypadku chociaż oleju zapach delikatnie się unosi :)

Aktualnie czasu coraz mniej, nie mniej jednak prace idą powoli do przodu.
Rdzenie ze styroduru, łączna rozpiętość 1,7m, już bez końcówek ;) Generalnie model był liczony pod 1,7m i wszystkie parametry wyszły na dolnych granicach tolerancji, jednak jestem dobrej myśli :)

Załącznik:
IMG_20170406_165243.jpg
IMG_20170406_165243.jpg [ 900.12 KiB | Przeglądany 7367 razy ]

Załącznik:
IMG_20170406_165254.jpg
IMG_20170406_165254.jpg [ 1.05 MiB | Przeglądany 7367 razy ]


Wklejenie usterzenia. Początkowo na samą żywicę z Aerosilem, jednak potem doszła tkanina szklana 160g również przesączona L285+ trochę aerosilu. Generalnie im grubsza tkanina tym posiada większa tendencję do sprężynowania, dlatego konieczne jest dociśnięcie jej na czas klejenia. W moim przypadku zastosowałem ściski oraz dwa kawałki folii ( taka twardsza z koszulek na dokumenty ). Po wszystkim pozostało oderwać folię i dalej mieć gładką powierzchnię i idealnie dociśniętą tkaninę.
Załącznik:
IMG_20170331_130614.jpg
IMG_20170331_130614.jpg [ 271.71 KiB | Przeglądany 7367 razy ]


Czasu na szczegółowe uszczelnianie specjalnie nie miałem, zresztą do końca nie wiadomo jaki byłby tego efekt.
Jednak z 3 diod LED, dwóch przekaźników, Arduino, starą ładowarkę do telefonu, dwóch przycisków i dwóch potencjometrów powstał sterownik do sprężarki z dwoma trybami pracy. Ciągłym i automatycznym. Mój agregat nie ma termiku więc zwyczajnie na jedno uzwojenie przekaźnik przekazuje prąd przez sekundę ( dioda czerwona - rozruch ) a na drugie uzwojenie ( dioda żółta - praca ) podaje prąd stale, czyli wtedy kiedy agregat ma pracować. Dioda niebieska informuje o trybie automatycznym. Jeden potencjometr służy do ustaleniu czasu pracy w trybie automatycznym ( od 10s od 10minut ) a drugi do ustaleniu czasu przerwy ( od 1 minuty do 30 minut ). Wszystko w drukowanej obudowie i z możliwością wciśnięcia przycisku Reset :)

Za jakiś czas na warsztat pójdą skrzydła więc będzie szansa na praktyczny test :)

Załącznik:
IMG_20170330_145737.jpg
IMG_20170330_145737.jpg [ 319.03 KiB | Przeglądany 7367 razy ]

Załącznik:
IMG_20170402_175451.jpg
IMG_20170402_175451.jpg [ 333.08 KiB | Przeglądany 7367 razy ]

_________________
Zapraszam na instagram!
@aero_works
#aerodesignworks
#adw


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Gruz
Post: 17 kwie 2017, o 18:29 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 wrz 2014, o 21:34
Posty: 181
Lokalizacja: Kielce
Kolejne eksperymenty.
Rdzenie kryte tkaniną szklana warstwami (najbliżej rdzenia), 24,5g, potem 80g i na wierzch 110g. Pod tym wszystkim rowing węglowy 5 odcinków na dźwigar.
Generalnie wszystko dosyć mocno przesadzone ale zabójczo mocne :D
Załącznik:
IMG_20170409_143442.jpg
IMG_20170409_143442.jpg [ 372.51 KiB | Przeglądany 7288 razy ]
Załącznik:
IMG_20170409_125147.jpg
IMG_20170409_125147.jpg [ 395.41 KiB | Przeglądany 7288 razy ]
Załącznik:
IMG_20170409_214925.jpg
IMG_20170409_214925.jpg [ 272.75 KiB | Przeglądany 7288 razy ]

Pierwszy płat wpadł do worka z mylarem i wyszedł... średnio. Wszędzie kratery bo powychodziło powietrze, niestety worek próżniowy i mylar nie dał rady wszystkiego wycisnąć. Generalnie ten efekt też spotęgowało wykonywanie rowka pod dźwigar na ostatnią chwilę i jednocześnie zrobienie go za płytko...
Załącznik:
IMG_20170415_094355.jpg
IMG_20170415_094355.jpg [ 272.76 KiB | Przeglądany 7288 razy ]
Załącznik:
IMG_20170415_095507.jpg
IMG_20170415_095507.jpg [ 287.42 KiB | Przeglądany 7288 razy ]

Przy drugim płacie zrobiłem już głębszy rowek, ale po wszystkim i tak dolna część płata wyszła niewiele lepiej.
Jednak dla próby postanowiłem przy górnej części płata ręcznie powyciskać powietrze spod mylaru a potem dopiero zamknąć worek i odessać powietrze na 12 godzin. Efekt już zdecydowanie lepszy :) Przy kolejnej takiej operacji zamiast wyciskać powietrze ręcznie postaram się do tego użyć dodatkowego wałeczka, liczę że pójdzie to szybciej i sprawniej.
Załącznik:
IMG_20170415_183903.jpg
IMG_20170415_183903.jpg [ 313.45 KiB | Przeglądany 7288 razy ]
Załącznik:
IMG_20170416_113121.jpg
IMG_20170416_113121.jpg [ 324.23 KiB | Przeglądany 7288 razy ]

Oczywiście należy pamiętać że w worku ląduje sam rdzeń, a negatywy idą na wierzch a potem muszą zostać odpowiednio dociśnięte :)
Załącznik:
IMG_20170415_190224.jpg
IMG_20170415_190224.jpg [ 285.73 KiB | Przeglądany 7288 razy ]

Masa pojedynczego płata (850mm rozpiętości, 6 warstw tkaniny + 10 odcinków rowingu) po odcięciu z grubsza naddatków, wychodzi ok. 200g. Sporo, jednak ograniczały mnie ilości posiadanej tkaniny oraz jej ilość.

_________________
Zapraszam na instagram!
@aero_works
#aerodesignworks
#adw


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Gruz
Post: 19 kwie 2017, o 11:01 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
Proponowałbym odwrotne ułożenie tkanin, tak aby na wierzchu była ta o najniższej gramaturze.

Nie wiem jak układałeś tkaniny z żywicą ale dobrze jest najpierw posmarować mylar żywicą, położyć i przesączyć tkaninę o najmniejszej gramaturze tak aby całkowicie pozbyć się powietrza. Później dopiero kolejna warstwa i znowu przesączanie/pozbywanie się powietrza. I tak zrobić ze wszystkimi warstwami. Następnie nałożyć to na rdzeń i do worka. Oczywiście w worku na mylar trzeba położyć np. ręczniki papierowe aby zapewnić odessanie powietrza i odpowiedni docisk. Bo umieszczenie rdzeni w negatywach ma głownie zapewnić skrzydłu geometrię.

Tak jak zauważyłeś, trzeba robić podcięcia pod dźwigary i inne elementy, tak aby nie wystawały poza obrys profilu. Przy dobieraniu wartości podciśnienia (np. przy rdzeniu styropianowym) nie można też przesadzić bo może się odcisnąć np. dźwigar sosnowy.
Jeśli planujesz malować skrzydło, można najpierw pomalować mylar przed położeniem żywicy/tkanin. Tylko nie można też czekać, aż farba całkowicie wyschnie bo lakier będzie odchodził płatami :shock:


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Gruz
Post: 23 kwie 2017, o 01:17 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 wrz 2014, o 21:34
Posty: 181
Lokalizacja: Kielce
Znaczy tak, zdecydowałem się na wierzchnią warstwę 110g ponieważ widziałem jak wyszła na statecznikach i spodziewałem się podobnych efektów tutaj. Przy 80 czy 24,5g nie wiedziałem czego się spodziewać.

Sprawa druga - sposób przesączania tkanin.
Ja dociętą tkaninę kładłem na kawałku starego plakatu, przesączałem wałeczkiem i dopiero przenosiłem na rdzeń z dźwigarem (który wcześniej był również przesmarowany żywicą). Ponad to po nałożeniu tkaniny na rdzeń również wszystko było wałeczkowane aby usunąć powietrze itp.
Pomysł na nakładanie tkanin na mylar i dopiero przenoszenie tego wszystkiego na rdzeń jest dobry i myślę warty przetestowania.

Sprawa trzecia - rozciąganie się tkanin.
Przy metodzie osobnego przesączania i przekładania tkaniny na rdzeń istnieje problem rozciągania się tkaniny, szczególnie mniej więcej jej środkowych partii. Im mniejsza gramatura tym efekt ten się potęguje, przy nakładaniu na rdzeń robią się fałdy i zawalcowania (u mnie ostatecznie zniwelowały ten problem kolejne grubsze warstwy, które nie były tak podatne na ten efekt).
Rozwiązania tego problemu mogą być dwa:
1. Przesączać od razu na mylarze albo rdzeniu.
2. Odpuścić oklejanie krawędzi tkaniny taśmą, wtedy tkanina rozciągnie się równomiernie na swojej szerokości. Jednak przy próbie przenoszenia mogą występować problemy z "pruciem się" tkaniny i finalnie różnym efektem.

Podciśnienie u mnie dochodziło do -0,9 bar. Sporo, przy rdzeniu styropianowym bym tego nie zrobił, ale styrodur jest całe szczęście twardszy :) Rdzenie oczywiście calutkie siedziały w ręcznikach papierowych. Co do malowania, czytałem akurat o tym w temacie Canguro :P
Jednak pierwszy raz laminuje w worku z użyciem mylaru, z góry założyłem że coś pójdzie nie tak i szkoda pracy oraz pieniędzy na lakier. Ponad to żywica jest bez barwna i widać przez nią wszystkie niemal wszystkie wady i niedoskonałości powstałe w wyniku procesu laminowania. Jak przy laminowaniu balsowych elementów jeszcze to wszystko jakoś wygląda estetycznie ze względu na fakturę drewna, tak przy styrodurze i z szpachlowanymi łatami będzie wyglądać... niecodziennie :D Ale w końcu to gruz, jednak może chociaż skrzydła doczekają się białego lakieru, czas pokaże ;)

_________________
Zapraszam na instagram!
@aero_works
#aerodesignworks
#adw


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Gruz
Post: 28 kwie 2017, o 11:50 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
Przy mniejszej gramaturze, masz mniejsze "oczka" więc będzie tylko lepiej.
Jeśli nakładasz tkaniny na mylar - masz od razu kontrolę nad pęcherzami. Jeśli przesączysz tkaniny bez wad - to jak masz dobry rdzeń, tak samo wyjdzie skrzydlo. Przy użyciu mylaru nie da się niestety zrobić w jednym procesie dobrej krawędzi natarcia. Jeśli wysuniemy tkaninę z mylarem przed krawędź natarcia - na nosku zrobi się warga.
Osobiście krawędź natarcia zrobiłbym w pierwszym procesie - na kawałku grubszej folii przesączył tkaniny i naciągnął na rdzeń. Całość odpowiednio i równomiernie docisnąć i unieruchomić (co nie jest aż takie proste). W następnym etapie użyć mylaru i tak ułożyć całość na rdzeniu, aby tkanina "zaczynała" się np. 5 mm od noska profilu.

Nie wiem na jakim plakacie robisz (papier kredowy?), ale jeśli żywica zacznie go rozpuszczać to nie do końca dobrze. Ja przesączam tkaniny na folii przyklejonej taśmą do stołu roboczego i nawet jak przesączam w tym samym miejscu dziesiątą formatkę tkaniny - nie mam problemów.

I jeszcze temat z kierunkiem włókien. Aby l zwiększyć sztywność, tkaninę należy ułożyć pod kątem 45°. Jest więcej cięcia i odpadów z rolki ale sztywność jest dużo większa. Zrobiłem kiedyś dwie próbki i efekt był diametralny.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 51 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group