Forum modelarskie RC , projektowanie CAD
http://forum.aerodesignworks.eu/

PaF 1 - prosty szybowiec
http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=20&t=1142
Strona 4 z 4

Autor:  milo [ 17 maja 2016, o 20:18 ]
Tytuł:  Re: PaF 1 - prosty szybowiec

Wtrącę się jeszcze troszeczkę ;) .....czarna gruba kreska to moja propozycja, tak około. Ugrałem jeszcze parę cm^2 :lol: .

Załączniki:
podział nowy.jpg
podział nowy.jpg [ 54.5 KiB | Przeglądany 11581 razy ]

Autor:  molej [ 18 maja 2016, o 09:28 ]
Tytuł:  Re: PaF 1 - prosty szybowiec

Jakby brakowało powierzchni, można jeszcze zastosować takie rozwiązanie (prostopadle do linii podziału):
Załącznik:
000.png
000.png [ 6.32 KiB | Przeglądany 11568 razy ]

Dzięki powierzchni steru przed osią obrotu (wyważenie aerodynamiczne) mamy mniejsze siły na sterach, choć w przypadku małych i wolnych modeli to raczej tylko sama świadomość :lol:

Edit:
Po przespaniu się z tematem, lepsze jak dla mnie wrażenie optyczne daje takie rozwiązanie:
Załącznik:
99.png
99.png [ 7.66 KiB | Przeglądany 11525 razy ]

Autor:  slawekmod [ 18 maja 2016, o 09:33 ]
Tytuł:  Re: PaF 1 - prosty szybowiec

Nie koniecznie musi być do linii podziału. W swoim T-Dancerze miałem równolegle do cięciwy usterzenia i nic nie zawadzało.

Autor:  molej [ 18 maja 2016, o 11:10 ]
Tytuł:  Re: PaF 1 - prosty szybowiec

Nie musi. Wszystko zależy od szczeliny oraz grubości steru no i oczywiście kąta. Prostopadle do linii podziału będzie "poprawnie kinematycznie".

Biorąc pod uwagę ster z płaskiej płytki, np. taki:
Załącznik:
01.png
01.png [ 18.9 KiB | Przeglądany 11563 razy ]

to po obróceniu steru nastąpi kolizja steru ze statecznikiem ze względu nie prostopadłą linię podziału (czerwona objętość)
Załącznik:
02.png
02.png [ 27.95 KiB | Przeglądany 11563 razy ]

Można oczywiście delikatnie zaokrąglić te obszary lub zwiększyć grubość szczeliny o 0,5 [mm] (dla "naszej" wielkości modeli) i wszystko działa.
Jednakże jeśli weźmiemy pod uwagę usterzenie profilowane, oparte np. o niezbyt gruby NACA 0008 (jak na statecznik pionowy) wtedy objętość kolizji wzrasta znacząco i lepiej brać ten aspekt pod uwagę
Załącznik:
03.png
03.png [ 28.24 KiB | Przeglądany 11563 razy ]

(na powyższym załączniku płytę dla uproszczenia tylko pogrubiłem)

Autor:  slawekmod [ 18 maja 2016, o 11:16 ]
Tytuł:  Re: PaF 1 - prosty szybowiec

Wiem doskonale o co chodzi. Z tym że jaką ustaliłeś szczelinę? Ja przy grubości statecznika rzędu 6-7mm stosowałem szczelinę około 3mm ( taka jak szczelina zawiasów) i nie miałem żadnych problemów. W tym konkretnym przypadku usterzenie jest płaską płytką. Dodatkowo w swojej symulacji zastosowałeś jeszcze większy kąt niż u kolegi co zwielokrotniło efekt.

Autor:  molej [ 18 maja 2016, o 11:43 ]
Tytuł:  Re: PaF 1 - prosty szybowiec

No to wszystko jasne :D Przy szczelinie tej wielkości to nawet z profilowanym nie będzie problemu ;) Ja staram się robić jak najmniejsze szczeliny. O ile przy zawiasach jest to ≈1 [mm] albo mniej, tak przy podziale statecznika jest prawie "na zero". W symulacji zastosowałem szczelinę 0,5 [mm].
Przy modelach akrobacyjnych, wielkość szczeliny nie ma praktycznie znaczenia ale już przy szybowcach możemy liczyć na bardzo niewielki spadek oporu :D Możliwe, że przy lataniu tego nie zauważymy ale sumując wszystkie takie niuanse i uwzględniając naszą świadomość - no po prostu model lata lepiej 8-) :lol:

Autor:  Paweł [ 18 maja 2016, o 14:44 ]
Tytuł:  Re: PaF 1 - prosty szybowiec

I tak zrobiłem "po swojemu" :P :lol: Uwzględniając oczywiście porady i sugestie ;) :lol:

Autor:  slawekmod [ 18 maja 2016, o 16:33 ]
Tytuł:  Re: PaF 1 - prosty szybowiec

Szczelina 0.5mm to trochę zbyt mało. Tym bardziej że po pokryciu folią zmniejszy się ona do praktycznie zera. Chyba że damy szczelinę konstrukcyjnie 1mm a po ofoliowaniu się zmniejszy. Osobiście nie robię tak małych szczelin bo w mojej ocenie nie mają one sensu. 1,5-3mm a to w zależności od rodzajów zawiasów. Przyjmuję zasadę że jak mam szczelinę zawiasów 2mm to wszystkie inne też mają 2mm. Ma wyglądać to mniej więcej jak fugi w glazurze czyli wszystkie równe.

Autor:  dexter_ck [ 15 cze 2016, o 18:30 ]
Tytuł:  Re: PaF 1 - prosty szybowiec

Odgrzeję kotleta i skłaniam się do pomysłu molej'a
Taki sposób ma też drugą zaletę, mianowicie wyważenie czy też kompensację aerodynamiczną.
Czyli serwo nie będzie potrzebowało takiego prądu i siły, aby wychylić ster o dany kąt :)

Strona 4 z 4 Strefa czasowa UTC+2godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/