Forum modelarskie RC , projektowanie CAD http://forum.aerodesignworks.eu/ |
|
PaF 1 - prosty szybowiec http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=20&t=1142 |
Strona 4 z 4 |
Autor: | milo [ 17 maja 2016, o 20:18 ] | ||
Tytuł: | Re: PaF 1 - prosty szybowiec | ||
Wtrącę się jeszcze troszeczkę .....czarna gruba kreska to moja propozycja, tak około. Ugrałem jeszcze parę cm^2 .
|
Autor: | molej [ 18 maja 2016, o 09:28 ] |
Tytuł: | Re: PaF 1 - prosty szybowiec |
Jakby brakowało powierzchni, można jeszcze zastosować takie rozwiązanie (prostopadle do linii podziału): Załącznik: 000.png [ 6.32 KiB | Przeglądany 11565 razy ] Dzięki powierzchni steru przed osią obrotu (wyważenie aerodynamiczne) mamy mniejsze siły na sterach, choć w przypadku małych i wolnych modeli to raczej tylko sama świadomość Edit: Po przespaniu się z tematem, lepsze jak dla mnie wrażenie optyczne daje takie rozwiązanie: Załącznik: 99.png [ 7.66 KiB | Przeglądany 11522 razy ] |
Autor: | slawekmod [ 18 maja 2016, o 09:33 ] |
Tytuł: | Re: PaF 1 - prosty szybowiec |
Nie koniecznie musi być do linii podziału. W swoim T-Dancerze miałem równolegle do cięciwy usterzenia i nic nie zawadzało. |
Autor: | molej [ 18 maja 2016, o 11:10 ] |
Tytuł: | Re: PaF 1 - prosty szybowiec |
Nie musi. Wszystko zależy od szczeliny oraz grubości steru no i oczywiście kąta. Prostopadle do linii podziału będzie "poprawnie kinematycznie". Biorąc pod uwagę ster z płaskiej płytki, np. taki: Załącznik: to po obróceniu steru nastąpi kolizja steru ze statecznikiem ze względu nie prostopadłą linię podziału (czerwona objętość) Załącznik: Można oczywiście delikatnie zaokrąglić te obszary lub zwiększyć grubość szczeliny o 0,5 [mm] (dla "naszej" wielkości modeli) i wszystko działa. Jednakże jeśli weźmiemy pod uwagę usterzenie profilowane, oparte np. o niezbyt gruby NACA 0008 (jak na statecznik pionowy) wtedy objętość kolizji wzrasta znacząco i lepiej brać ten aspekt pod uwagę Załącznik: (na powyższym załączniku płytę dla uproszczenia tylko pogrubiłem) |
Autor: | slawekmod [ 18 maja 2016, o 11:16 ] |
Tytuł: | Re: PaF 1 - prosty szybowiec |
Wiem doskonale o co chodzi. Z tym że jaką ustaliłeś szczelinę? Ja przy grubości statecznika rzędu 6-7mm stosowałem szczelinę około 3mm ( taka jak szczelina zawiasów) i nie miałem żadnych problemów. W tym konkretnym przypadku usterzenie jest płaską płytką. Dodatkowo w swojej symulacji zastosowałeś jeszcze większy kąt niż u kolegi co zwielokrotniło efekt. |
Autor: | molej [ 18 maja 2016, o 11:43 ] |
Tytuł: | Re: PaF 1 - prosty szybowiec |
No to wszystko jasne Przy szczelinie tej wielkości to nawet z profilowanym nie będzie problemu Ja staram się robić jak najmniejsze szczeliny. O ile przy zawiasach jest to ≈1 [mm] albo mniej, tak przy podziale statecznika jest prawie "na zero". W symulacji zastosowałem szczelinę 0,5 [mm]. Przy modelach akrobacyjnych, wielkość szczeliny nie ma praktycznie znaczenia ale już przy szybowcach możemy liczyć na bardzo niewielki spadek oporu Możliwe, że przy lataniu tego nie zauważymy ale sumując wszystkie takie niuanse i uwzględniając naszą świadomość - no po prostu model lata lepiej |
Autor: | Paweł [ 18 maja 2016, o 14:44 ] |
Tytuł: | Re: PaF 1 - prosty szybowiec |
I tak zrobiłem "po swojemu" Uwzględniając oczywiście porady i sugestie |
Autor: | slawekmod [ 18 maja 2016, o 16:33 ] |
Tytuł: | Re: PaF 1 - prosty szybowiec |
Szczelina 0.5mm to trochę zbyt mało. Tym bardziej że po pokryciu folią zmniejszy się ona do praktycznie zera. Chyba że damy szczelinę konstrukcyjnie 1mm a po ofoliowaniu się zmniejszy. Osobiście nie robię tak małych szczelin bo w mojej ocenie nie mają one sensu. 1,5-3mm a to w zależności od rodzajów zawiasów. Przyjmuję zasadę że jak mam szczelinę zawiasów 2mm to wszystkie inne też mają 2mm. Ma wyglądać to mniej więcej jak fugi w glazurze czyli wszystkie równe. |
Autor: | dexter_ck [ 15 cze 2016, o 18:30 ] |
Tytuł: | Re: PaF 1 - prosty szybowiec |
Odgrzeję kotleta i skłaniam się do pomysłu molej'a Taki sposób ma też drugą zaletę, mianowicie wyważenie czy też kompensację aerodynamiczną. Czyli serwo nie będzie potrzebowało takiego prądu i siły, aby wychylić ster o dany kąt |
Strona 4 z 4 | Strefa czasowa UTC+2godz. |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |