Forum modelarskie RC , projektowanie CAD
http://forum.aerodesignworks.eu/

MGR-01 - spotkanie z projektowaniem
http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=20&t=1103
Strona 1 z 8

Autor:  mgr [ 10 wrz 2014, o 20:52 ]
Tytuł:  MGR-01 - spotkanie z projektowaniem

Witajcie,

od dłuższego czasu czytam forum i jestem pełen podziwu dla doświadczenia i umiejętności tutejszych użytkowników.
Zainspirowany wieloma waszymi projektami postanowiłem samemu coś zaprojektować w całości i wykonać.
Do tej pory budowałem modele od podstaw korzystając jedynie z planów.
Kupiłem kilka programów między innymi TC 15 Deluxe, trzeba więc z nich zrobić pożytek.

Postanowiłem zaprojektować motoszybowiec treningowy - a tak naprawdę coś co mam nadzieję szybowiec
przypominać będzie, będzie dało zbudować się w mieszkaniu i przewozić autem :).

Projekt dostał nazwę MGR-01 "Virgin"

Dane modelu:
  • Rozpiętość: 1600
  • Cięciwa: 145
  • Wydłużenie: 11
  • Długość kadłuba: 824mm (+ kołpak śmigła)
  • Powierzchnia płata: 23,12dm2
  • Powierzchnia usterzenia poziomego: 4dm2
  • Powierzchnia usterzenia pionowego: 1,2dm2 (z obliczeń: 0,75dm2)
  • Współczynnik stateczności podłużnej: A = 0,6

Parametry modelu:
  • Kąt zaklinowania statecznika poziomego: 0st.
  • Kąt zaklinowania płata: 2st.
  • Profil płata: S3021
  • Wznios: pojedynczy 2st.
  • Usterzenie: typu T

Nie wiem czy realnie ale chciał bym się zmieścić z wagą RTF w maksymalnie 900 gramach.

--
Gdy uporałem się z obowiązkami i przyszedł czas na przyjemności, nie rozstawiając się z forum i książką p. Niestoja,
wyliczyłem podstawowe parametry dla projektowanego modelu. Wyliczenia przelewałem od razu do TurboCad-a.
Powstało coś takiego:
Załącznik:
Komentarz: Wstępny szkic kadłuba. TC15Deluxe
wstepny_szkic.jpg
wstepny_szkic.jpg [ 118.14 KiB | Przeglądany 14565 razy ]


Najwięcej czasu spędziłem nad usterzeniem pionowym, ciężko było mi spełnić warunek położenia statecznika i jego powierzchni.

Następnie przerzuciłem rzut do DevFus. Pozwoliło to na większe zobrazowanie czego tak naprawdę oczekuje.
Załącznik:
Komentarz: Wstępne rzuty. DevFuse 2.02
wstepne_rzuty.jpg
wstepne_rzuty.jpg [ 31.64 KiB | Przeglądany 14565 razy ]


Jest to pierwszy rzut tego modelu, jeszcze będę nad nim pracował. Kadłub chcę zaprojektować w DevFus, następnie przerzucić do TurboCada, dodać stateczniki.
Płat będę projektował w DevWing, i też przerzucał do TC.
Niestety na projektowanie tylko w TC jestem jeszcze za cienki.

Autor:  milo [ 10 wrz 2014, o 23:10 ]
Tytuł:  Re: MGR-01 - spotkanie z projektowaniem

Gratuluję decyzji samodzielnego zaprojektowania modelu :)
Nie wiem czy Twoje założenia są, powiedzmy, "sztywne", ale zmienił bym wymiary płata......masz cięciwę 145 mm, i rozpiętość 1600 mm, trochę mała cięciwa może pogorszyć aerodynamikę skrzydła. Zwiększenie do 180 mm i rozpiętości do 1800 mm nie wiele pogorszy logistykę a wydatnie poprawi aerodynamikę, oczywiście to moją subiektywna rada. Popracował bym jeszcze nad obrysem kadłuba, dysponując takimi narzędziami - programami - na pewno dasz radę :) .
Zasiadam do oglądania relacji z projektowania i budowy :D.

Autor:  tom_apis [ 11 wrz 2014, o 08:35 ]
Tytuł:  Re: MGR-01 - spotkanie z projektowaniem

Jeśli mogę wtrącę swoje 2 grosze. Cięciwa faktycznie mała, poza tym co pisze milo będzie problem z upakowaniem serw lotek - nie wejdą na grubość. Dla trenerków lepsza jest duża cięciwa - mniejsze prędkości, łatwiej się lata. Kiedyś miałem motoszybowca styropianowca - 2m rozpiętości i cięciwa 22cm, całkiem przyzwoicie to latało.
Z wagą nie powinieneś mieć problemów.

pozdrowienia!

Autor:  mgr [ 11 wrz 2014, o 09:34 ]
Tytuł:  Re: MGR-01 - spotkanie z projektowaniem

Dziękuję za uwagi. Miałem takie wrażenie iż te 145 mm to mało.
Szczególnie, że chciałem płat o obrysie trapezowym, więc końcówka była by jeszcze mniejsza.
Przy dzielonych płatach faktycznie te 10 cm z każdej strony nie zrobi różnicy.

Zatem model troszkę urośnie. 1800 mm rozpiętości, przy cięciwie 180 mm u nasady i 160 mm na końcówce płata.
Średnia cięciwa wychodzi: 175,2 mm. Czas przeliczyć pozostałe parametry modelu.

Autor:  mgr [ 11 wrz 2014, o 15:38 ]
Tytuł:  Re: MGR-01 - spotkanie z projektowaniem

Przeliczyłem i przeprojektowałem model do rozpiętości 1800.

Dane modelu:
  • Rozpiętość: 1800 mm
  • Cięciwa: 180 mm u nasady, 160 mm końcówka płata
  • Wydłużenie: 10,3
  • Długość kadłuba: 956 mm (+ kołpak śmigła)
  • Powierzchnia płata: 31,5 dm2
  • Powierzchnia usterzenia poziomego: 5 dm2
  • Powierzchnia usterzenia pionowego: 1,4 dm2 (z obliczeń: 0,97 dm2)
  • Współczynnik stateczności podłużnej: A = 0,55

Tak jak poprzednio obliczenia od razu przelewałem na TurboCad-a poszło sprawniej niż poprzednio ;)
Załącznik:
Komentarz: Projekt w TC
wstepne_szkic_1800.jpg
wstepne_szkic_1800.jpg [ 114.03 KiB | Przeglądany 14512 razy ]


Kadłub starałem się zrobić bardziej smuklejszy od poprzednika. Po za modelowaniu w DevFuse wygląda tak.
Załącznik:
Komentarz: Projekt w DevFuse
wstepne_rzuty_1800.jpg
wstepne_rzuty_1800.jpg [ 29.01 KiB | Przeglądany 14512 razy ]


Wręgi są jeszcze orientacyjne. Muszę jeszcze popracować nad owiewką, im dłużej na nią patrzę tym bardziej mi nie pasuje do całości. :)

Autor:  PiotrKostek [ 11 wrz 2014, o 16:13 ]
Tytuł:  Re: MGR-01 - spotkanie z projektowaniem

Owiewkę klasycznie wpasuj w linię kadłuba wpuść ją głębiej. A indywidualności swojego modelu poszukaj gdzie indziej :) . Bo tak to wygląda hm... jak w szybowcu obserwacyjnym lub myśliwskim :) nieciekawie jednym słowem - pomijam tu sprawę pewnej komplikacji mechanicznej takiego rozwiązania.

Autor:  mgr [ 11 wrz 2014, o 18:18 ]
Tytuł:  Re: MGR-01 - spotkanie z projektowaniem

PiotrKostek pisze:
pomijam tu sprawę pewnej komplikacji mechanicznej takiego rozwiązania

Masz na myśli usterzenie T i kwestię sterowania SK?

--
Podniosłem trochę mocowanie płata w kadłubie i zaokrągliłem grzbiet. Obecnie wygląda tak:
Załącznik:
podniesiony_plat_1800.jpg
podniesiony_plat_1800.jpg [ 118.41 KiB | Przeglądany 14498 razy ]

Autor:  milo [ 11 wrz 2014, o 18:46 ]
Tytuł:  Re: MGR-01 - spotkanie z projektowaniem

O i już jest inaczej :) Jeszcze jak byś bardziej "wydrapieżnikował" pionowy , no to miodzio by było :)

Autor:  PiotrKostek [ 11 wrz 2014, o 20:55 ]
Tytuł:  Re: MGR-01 - spotkanie z projektowaniem

mgr pisze:
Masz na myśli usterzenie T i kwestię sterowania SK?

Nie - po moich eksperymentach wiem że to najprzyjemniejsza część kombinowania. Miałem na myśli mocowanie tej skomplikowanej owiewki.
Teraz jest lepiej, choć trochę dla mnie za bardzo samolotowa. Myślę też, że będziesz miał brzydkie i trudne do opanowania przejście kadłub front owiewki - będzie schodek. Zobacz sobie na projekt Guppy - on ma ładnie poprowadzoną kabinkę zachodzącą na płat...

Autor:  Yszek [ 11 wrz 2014, o 22:00 ]
Tytuł:  Re: MGR-01 - spotkanie z projektowaniem

Witam... też coś wtrącę.
Jak dla mnie coś za grubaśny ten kadłub, szczególnie od krawędzi spływu ku statecznikom, no chyba że tak coś pod retro ?!
Wydłużenie postawił bym między 12 a 14.
pozdrawiam i czekam na c.d.

Yszek

Strona 1 z 8 Strefa czasowa UTC+2godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/