Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 27 kwie 2024, o 18:15

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 107 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 11  Następna
Autor Wiadomość
Post: 3 lut 2015, o 21:22 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
Wkleiłem obsady zawiasów steru wysokości (2 górne). W górnej części widać obsadę "sanek" i wzmocnienia wewnątrz statecznika dla nich
Załącznik:
166.JPG
166.JPG [ 101.58 KiB | Przeglądany 7398 razy ]

Serwo "wysokości" miało być w ogonie a kierunku w kadłubie. Jednakże po wstępnym wyważeniu okazało się że oba serwa będą w ogonie. Co ciekawe, środek ciężkości wypada prawie 105 (!) [mm] od krawędzi natarcia (przy cięciwie 220 [mm]!). Sprawdzałem dwoma "programami" (Spreadsheet by Curtis Suter oraz Win_Schwer) i wychodzi to samo. Jeśli ktoś ma jakiś inny - chętnie sprawdzę jeszcze na trzecim bo to prawie połowa skrzydła :shock:

Łoże serwa steru kierunku będzie składało się z 2 części - jedna wklejona w kadłub a do drugiej przykręcone jest serwo. Stabilne położenie wewnątrz będzie zapewniać połączenie kształtowe oraz dodatkowy wkręt. Jest tam bardzo ciasno, nie łatwo będzie wkładać serwa ale nie mam w planie ich często wyciągać. Tak wygląda
Załącznik:
167.JPG
167.JPG [ 35.67 KiB | Przeglądany 7398 razy ]

Serwo steru kierunku będzie dało się łatwiej zamocować
Załącznik:
168.JPG
168.JPG [ 38.47 KiB | Przeglądany 7398 razy ]

Wkleiłem też dolne zamknięcie statecznika. W nim będzie obsada dolnego zawiasu. W głębi widać wklejoną część łoża serwa SW
Załącznik:
169.JPG
169.JPG [ 31.75 KiB | Przeglądany 7398 razy ]

Zdecydowałem się na wkładane serwa od tyłu zamiast robienia klapek w bocznej części statecznika. Wg mnie, zbytnio osłabiło by to konstrukcję (zwłaszcza dwa serwa) a przy usterzeniu typu T musi być ona szczególnie wytrzymała.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 9 lut 2015, o 22:18 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
Zrobiłem wstępną obsadę dolnego zawiasu która na końcu będzie wzmocniona tkaniną. Wpasowałem też serwa do statecznika
Załącznik:
170.JPG
170.JPG [ 34.72 KiB | Przeglądany 7345 razy ]

Przymiarka podwozia dla upewnienia się że wszystko się zmieści
Załącznik:
171.JPG
171.JPG [ 106.45 KiB | Przeglądany 7345 razy ]

Zawiasy w formie osiek - z drutu aluminiowego. Wstępnie przyłapane CA - przy zmianach nie będzie problemu.
Załącznik:
172.JPG
172.JPG [ 49.01 KiB | Przeglądany 7345 razy ]

Na początku obsady osi obrotu miały być ze sklejki (jak na powyższym zdjęciu) ale jest zbyt mała powierzchnia klejenia i CA sklejał również ośki. Odsady wykonałem więc "po partyzancku" ;)
Załącznik:
173.JPG
173.JPG [ 101.98 KiB | Przeglądany 7345 razy ]

Te umieszczone głębiej w kadłubie wymagały małej gimnastyki. Po dopasowaniu, na górę drutów nakleję paski sklejki - będą kompletne obsady.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 12 lut 2015, o 18:23 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
Skończyłem obsady zawiasów i wykonałem punkty zaczepienia dla sprężynek zamykających klapki (drut ze spinacza). Podpiłowałem też "na ostro" wewnętrzne krawędzie kadłuba przy klapkach. Zamykają i otwierają się bez zacięć
Załącznik:
174.JPG
174.JPG [ 88.96 KiB | Przeglądany 7311 razy ]

Klapka zamykająca statecznik będzie przykręcana (góra + dół). Wykonałem ją ze sklejki + balsa 3[mm]. Dodatkowo przykręcana będzie po bokach do laminatu (dla wzmocnienia). Punkty zaczepienia ustaliłem jak poniżej - skręcam statecznik i patrzę gdzie najlepiej je umieścić (jeśli nie koliduje to z serwem/popychaczem)
Załącznik:
175.JPG
175.JPG [ 43.54 KiB | Przeglądany 7311 razy ]

Przednia część kadłuba wzmocniona będzie balsą formowaną na mokro. Po przyklejeniu, zeszlifuję jak wcześniej - przy pomocy kołpaka
Załącznik:
176.JPG
176.JPG [ 30.46 KiB | Przeglądany 7311 razy ]

Wzmocniłem kadłub przy nosku profilu wklejając rurkę kwadratową. Zapobiegnie to ściskaniu/łamaniu kadłuba przez bezwładność skrzydła np. przy uderzeniach (oby ich nie było ;) )
Załącznik:
177.JPG
177.JPG [ 38.19 KiB | Przeglądany 7311 razy ]


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 14 lut 2015, o 11:53 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
Zmieniłem w projekcie końcówki skrzydeł. Tamte nie do końca podobały mi się. Taki kształt będą miały nowe:
Załącznik:
178.JPG
178.JPG [ 29.41 KiB | Przeglądany 7275 razy ]

Wstępna koncepcja kolorystyczna. Dzięki pasom na dolnej powierzchni możliwe będzie lepsza orientacja położenia modelu w większym dystansie (piszę że w większym dystansie bo bardzo daleko model i tak będzie praktycznie szary/czarny). Na razie wszystko w teorii. Dopiero loty pokażą czy rozwiązanie jest skuteczne
Załącznik:
179.JPG
179.JPG [ 34.8 KiB | Przeglądany 7275 razy ]


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 14 lut 2015, o 19:53 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3709
Lokalizacja: Elbląg
Świetna robota :)
Co do kolorystyki, to temat obszerny, ale mam kilka swoich doświadczeń.
Większość swoich modeli wykonałem w kolorach biały/czerwony. Wydawało się ok, ale po pierwszych lotach w górach i na większych wysokościach okazało się nie do końca dobre. Model ginął na tle nieba, zlewał się z np ptakami latającymi w kominie. W Bieszczadach, na tle górek i nieba podobna obserwacja /model "39" i ADW-1m/. Ostatnie modele oklejam żółtą folią, mAkro i Amok......wrażenia są zupełnie inne. Sam żółty kolor jest bardzo dobrze widoczny na tle nieba, a czy są jakieś ciemniejsze paski od spodu, czy nie, to zupełnie mało istotne. Moim zdaniem wielkim błędem jest dawanie cienkich, 3-5 cm pasków od spodu, tylko takie ok 10 cm są w miarę dobrze widoczne w locie, a najlepiej płaty od spodu całkowicie pokryć jednym kolorem, ciemniejszym.
Wiem, że opinii jest mnóstwo i mnóstwo doświadczeń, pewnie do powiedzenia by miał coś tutaj spec od kolorów, ale to są moje obserwacje i doświadczenia. Jeszcze jedna sprawa. Jakoś wszyscy zapominamy o kolorze pomarańczowym.....mam model pokryty w kilku miejscach folią w takim kolorze.....jest super widoczny i łatwy do zpozycjonowania :) . W ostatnim zamówieniu w hk zakupiłem właśnie roleczkę takiej folii :) .

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 17 lut 2015, o 23:20 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
Natknąłem się na tabelę kontrastów kolorystycznych modeli (na blogu Pierre Rondel-a) opartą na jego 10-letnim doświadczeniu "z kolorystyką". Zamieszczam ją poniżej:
Załącznik:
ColorContrast.jpg
ColorContrast.jpg [ 136.84 KiB | Przeglądany 7221 razy ]
Potwierdza ona Twoje spostrzeżenie, że kolor pomarańczowy jest najlepiej widoczny na różnych tłach.

Wracając do końcówek skrzydeł - będą zalaminowane. Chcę je wykonać podgięte na końcach ale aby nie trudzić się z wykonaniem wygiętego styroduru, wygnę je podczas laminowania. Posłużę się przyrządem wykonanym ze styroduru który użyję na obie końcówki (będzie symetrycznie). Przyrząd to po prostu wycięty kawałek styroduru wg sklejkowych prowadnic
Załącznik:
180.JPG
180.JPG [ 52.95 KiB | Przeglądany 7221 razy ]

Element ten mocuję do spodniego negatywu końcówki a od góry przyciskam laminowany element górą negatywu (dociętą) i górną częścią wyciętą z wcześniejszego przyrządu. Laminowanie w worku próżniowym z worka na śmieci. Za matę odsączającą robią ręczniki papierowe
Załącznik:
181.JPG
181.JPG [ 53.39 KiB | Przeglądany 7221 razy ]
Tkanina to 2x48[g/m²], położona "na płasko" i po wstępnym odessaniu powietrza wygięta i dociśnięta "w przyrządzie". Po utwardzeniu żywicy wyjąłem element. Tak wygląda spodnia część:
Załącznik:
182.JPG
182.JPG [ 38.27 KiB | Przeglądany 7221 razy ]

I górna:
Załącznik:
183.JPG
183.JPG [ 39.61 KiB | Przeglądany 7221 razy ]

W jednym miejscu na górnej części tkanina się podwinęła oraz element wymaga poprawek na krawędzi natarcia. Ale ogólnie jestem zadowolony z efektu. Masa elementu - 7,5 [g].
Aby uniknąć podwijania tkaniny, najpierw trzeba by zaminować dół (tkanina rozciągnie się - nie podwinie) i po utwardzeniu, na górną część, która będzie już zakrzywiona nałożyć równo tkaninę. Unikniemy wtedy podwijania się tkaniny i poprawek ale kosztem 2x większej pracochłonności - jak kto woli.

Doszlifowałem balsę i kadłub do zarysu kołpaka
Załącznik:
184.JPG
184.JPG [ 38.63 KiB | Przeglądany 7221 razy ]


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 18 lut 2015, o 07:48 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 lut 2013, o 21:44
Posty: 740
Lokalizacja: Elbląg
Bardzo fajnie wychodzi z tymi wingletami. Podejrzewam, że w powietrzu będzie to "przecinak". Taki typ latania akurat mnie nie rajcuje. Wolę jak szybowiec porusza się majestatycznie. Co do koloru, to pomarańczowy kiedyś był bardzo popularny (lata pięćdziesiąte i sześćdziesiąte) i przede wszystkim bezpieczny na ziemi i w powietrzu. Na niebie to "żarówka". Nawet patrząc na mojego ABC-aka. Później gdy malowano większość szybowców na biało, szybko wprowadzono obowiązek malowania końcówek skrzydeł, nosa i ogona na czerwono. Szybowce bowiem na niebie stawały się niewidoczne.
Załącznik:
PA091021.JPG
PA091021.JPG [ 54.48 KiB | Przeglądany 7207 razy ]
Załącznik:
LAC_0379.JPG
LAC_0379.JPG [ 183.79 KiB | Przeglądany 7204 razy ]

_________________
Cudowne widoki
...piękna kobieta w tańcu, koń pełnej krwi w galopie , fregata pod pełnymi żaglami i... szybowiec na niebie pod cumulusami.

Pozdrawiam Mirek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 22 lut 2015, o 22:25 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
Może nie "przecinak" ale w założeniu ma mieć dużą doskonałość. Jak wyjdzie - zobaczymy ;)

Wzmocniłem tkaniną tylną część statecznika pionowego wraz z klapką. Wcześniej wkleiłem od wewnątrz kawałki sklejki na bokach - do nich przykręcam też klapkę
Załącznik:
185.JPG
185.JPG [ 25.82 KiB | Przeglądany 7144 razy ]

Wkleiłem ślizgacze na klapki podwozia - teraz otwierają się płynnie i bez zacięć. Poniżej widok od czoła wysuniętego podwozia - drucik po lewej muszę jeszcze podgiąć aby sprężyna "nie uciekała" ale w takiej pozycji klapki zamykają się. Specjalnie wykonałem druty o takim kształcie aby jak najmniej wystawały poza obrys kadłuba. Dzięki temu nie będą narażone na uszkodzenia podczas lądowania
Załącznik:
186.JPG
186.JPG [ 57.88 KiB | Przeglądany 7144 razy ]

Przystosowałem w taki sposób podwozie do "amortyzatora" i zrobiłem przymiarkę w kadłubie. Na zdjęciu, po prawej - max. wychylenie podwozia
Załącznik:
187.JPG
187.JPG [ 123.02 KiB | Przeglądany 7144 razy ]

Aby mieć dostęp do serw, ster kierunku będzie demontowany. Zabezpieczenie za pomocą 2 plastikowych śrub M3. Najpierw wywierciłem mniejszą średnicą otwory i następnie nagwintowałem je śrubą
Załącznik:
188.JPG
188.JPG [ 61.49 KiB | Przeglądany 7144 razy ]

Następnie po ustaleniu odpowiedniej długości, obcinam śrubę a jej koniec nacinam pod śrubokręt
Załącznik:
189.JPG
189.JPG [ 48.46 KiB | Przeglądany 7144 razy ]

"Piny" są na tyle ciasne że niemożliwy jest ich samoczynne wykręcanie a po odpowiednim wkręceniu - są praktycznie na płasko ze statecznikiem.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 25 lut 2015, o 23:29 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
Wykreśliłem ręcznie i wykonałem półki pod regulator (może też odbiornik) i wkleiłem w kadłub. Elementy te wykonane z twardej balsy służą również jako wzmocnienie przedniej części gdzie znajduje się tylko pół wręga
Załącznik:
190.JPG
190.JPG [ 97.79 KiB | Przeglądany 7107 razy ]

W kolejnym etapie zabrałem się za wykonanie ramy owiewki. Zaczynam od wygięcia balsy na mokro
Załącznik:
191.JPG
191.JPG [ 59.24 KiB | Przeglądany 7107 razy ]


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2 mar 2015, o 23:20 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
Rama owiewki ciąg dalszy:


Załączniki:
192.JPG
192.JPG [ 65.19 KiB | Przeglądany 7070 razy ]
193.JPG
193.JPG [ 64.2 KiB | Przeglądany 7070 razy ]
194.JPG
194.JPG [ 53.87 KiB | Przeglądany 7070 razy ]
195.JPG
195.JPG [ 69.02 KiB | Przeglądany 7070 razy ]
196.JPG
196.JPG [ 64.18 KiB | Przeglądany 7070 razy ]
197.JPG
197.JPG [ 47.11 KiB | Przeglądany 7070 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 107 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 11  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group