Nie musi. Wszystko zależy od szczeliny oraz grubości steru no i oczywiście kąta. Prostopadle do linii podziału będzie "poprawnie kinematycznie".
Biorąc pod uwagę ster z płaskiej płytki, np. taki:
Załącznik:
01.png [ 18.9 KiB | Przeglądany 12726 razy ]
to po obróceniu steru nastąpi kolizja steru ze statecznikiem ze względu nie prostopadłą linię podziału (czerwona objętość)
Załącznik:
02.png [ 27.95 KiB | Przeglądany 12726 razy ]
Można oczywiście delikatnie zaokrąglić te obszary lub zwiększyć grubość szczeliny o 0,5 [mm] (dla "naszej" wielkości modeli) i wszystko działa.
Jednakże jeśli weźmiemy pod uwagę usterzenie profilowane, oparte np. o niezbyt gruby NACA 0008 (jak na statecznik pionowy) wtedy objętość kolizji wzrasta znacząco i lepiej brać ten aspekt pod uwagę
Załącznik:
03.png [ 28.24 KiB | Przeglądany 12726 razy ]
(na powyższym załączniku płytę dla uproszczenia tylko pogrubiłem)