Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 19 kwie 2024, o 20:51

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 11 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
Post: 26 sty 2014, o 13:42 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
Potrzebuję podwozie do szybowca o masie do 2 [kg]. Projekt wzorowany na planach znalezionych w sieci. W założeniach ma być wytrzymałe i lekkie oraz wykonane z tego co "pod ręką" i przy wykorzystaniu podstawowych narzędzi (najbardziej zaawansowane to wiertarka kolumnowa). Planowo serwo mini a masa całości < 100 [g]. Cena w sklepie to 300-400 PLN (bez serwa) co wdaje się być grubo przesadzoną wartością a po modelarsku poza satysfakcją mam dokładnie takie jakie potrzebuję :]

Najpierw wykreślenie elementów podwozia.
Załącznik:
Wysunięte.JPG
Wysunięte.JPG [ 53.04 KiB | Przeglądany 16345 razy ]

Załącznik:
Wsunięte.JPG
Wsunięte.JPG [ 34.28 KiB | Przeglądany 16345 razy ]

Te 2,5 mm wystającego koła dla owalnego kadłuba nie stanowi problemu. Jest to cena za zwiększenie średnicy koła przy wysokości ramy =30 [mm] (akurat taki mam płaskownik aluminiowy).

No to zaczynamy od "wahacza". Wydruk 1:1 wraz z blaszkami 2 [mm] (zwykłe aluminium choć PA6 byłoby lepsze ale tak jak mówiłem - z tego co pod ręką ;) )
Załącznik:
01.JPG
01.JPG [ 122.75 KiB | Przeglądany 16345 razy ]

Sklejenie wszystkiego taśma dwustronną i wypunktowanie pod wiertło (wkrętem do drewna)
Załącznik:
02.JPG
02.JPG [ 119.06 KiB | Przeglądany 16345 razy ]

Wykonanie otworów przed piłowaniem
Załącznik:
03.JPG
03.JPG [ 85.88 KiB | Przeglądany 16345 razy ]

I wypiłowanie oraz wywiercenie pozostałych otworów. Należy wykonać lekkie wgłębienie w podłużnym otworze (na końcu) aby podwozie blokowało się pod ciężarem modelu - wtedy nie przenosimy żadnych sił na serwo przy lądowaniu
Załącznik:
04.JPG
04.JPG [ 68.97 KiB | Przeglądany 16345 razy ]

Przycięte tulejki dystansowe - rurka alu Ø5x1 [mm]. Początkowo zakładałem łączenie 2 wkrętami do drewna Ø3,3x10 [mm] ale nagwintowanie jednej strony było zbyt pracochłonne więc zmniejszyłem szerokość "wahacza" i wyszło na styk na śruby M3 które akurat miałem :D
Załącznik:
05.JPG
05.JPG [ 44.39 KiB | Przeglądany 16345 razy ]

Sklejone rurki taśmą przed cięciem
Załącznik:
06.JPG
06.JPG [ 54.79 KiB | Przeglądany 16345 razy ]

Najlepiej zostawić sobie z 1,5 mm i dopiłować - łatwiej uzyskać prostopadłość. Dodatkowo cały czas kontrolować wymiar suwmiarką. Mi udało się uzyskać dokładność rzędu 0,2 [mm] bez specjalnego wysiłku
Załącznik:
07.JPG
07.JPG [ 134.14 KiB | Przeglądany 16345 razy ]

Poniżej składowe elementy. Poszerzenie otworów na łby śrub stożkowych było w miarę proste. Gorzej z wybraniem pod nakrętki. Posiadając frez o odpowiedniej średnicy byłoby to łatwe ale i bez tego się udało. Choć jeszcze do poprawy miejsce przy osi koła - tak aby nakrętka schowała się ≈0,7 [mm]. Im mniejsza szerokość tym mniejsze wycięcie w kadłubie
Załącznik:
08.JPG
08.JPG [ 56.38 KiB | Przeglądany 16345 razy ]

Całość po wstępnym montażu. Po przeanalizowaniu tematu okazało się że jednej tulejki (w miejscu osi obrotu) nie potrzeba. Nie ma sensu zwiększać masy
Załącznik:
09.JPG
09.JPG [ 66.82 KiB | Przeglądany 16345 razy ]

Oś koła z śruby M3x30 [mm]. Ma ona stępiony dosyć znacznie gwint w środkowej części aby nie cięło plastikowej felgi koła. Oś posiada dodatkowo 2 nakrętki od wewnątrz aby cały wahacz był stabilny. Zmniejszyłem szerokość felgi o 2 mm aby wszystko zmieścić
Załącznik:
10.JPG
10.JPG [ 97.64 KiB | Przeglądany 16345 razy ]

Docelowo śruby będą zabezpieczone przed odkręceniem (ale to po szlifowaniu i przetestowaniu całości).
Wykonanie na spokojnie z imadłem "na taborecie" zabrało jakieś 2h. Ja wiem że można laserowo ale akurat laser pożyczyłem ;)
Dalsza część niebawem.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 26 sty 2014, o 14:18 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3702
Lokalizacja: Elbląg
Świetny pomysł :) Z niecierpliwością czekam na próby poprawności działania :)

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 31 sty 2014, o 12:21 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
Mam nadzieję że będzie działać :)

Kolejnym krokiem jest wykonanie ramy podwozia (2 szt.). Płaskownik aluminiowy 2 [mm]
Załącznik:
11.JPG
11.JPG [ 91.87 KiB | Przeglądany 16290 razy ]

I po wierceniu. Sklejone jak poprzednio na taśmę dwustronną
Załącznik:
12.JPG
12.JPG [ 94.08 KiB | Przeglądany 16290 razy ]

I tutaj uwaga - jeśli używamy taśmy to w pierwszej kolejności wiercimy 4 środkowe otwory służące zmniejszeniu masy. Najpierw małym wiertłem np. Ø3 [mm]. Później docelowym ale 2-sronnie. Po wszystkim rozklejamy blaszki, usuwamy zadziory na krawędziach które porozsuwały nam blaszki i na nowo sklejamy. Dopiero później wtedy wykonujemy otwory na osie obrotu i tulejki dystansowe. Innym sposobem jest złapanie blaszek mocnymi ściskami w sposób umożliwiający dojście wiertarką.

Wycięta rama
Załącznik:
13.JPG
13.JPG [ 72.36 KiB | Przeglądany 16290 razy ]

Rama plus tulejki (wykonane jak wcześniej)
Załącznik:
14.JPG
14.JPG [ 90.47 KiB | Przeglądany 16290 razy ]

I kolejny element - ramię wykonane z rurki kwadratowej 15x15x1 [mm]
Załącznik:
15.JPG
15.JPG [ 62.32 KiB | Przeglądany 16290 razy ]

Naklejone i wypunktowane
Załącznik:
16.JPG
16.JPG [ 69.26 KiB | Przeglądany 16290 razy ]

I po obróbce
Załącznik:
17.JPG
17.JPG [ 53.57 KiB | Przeglądany 16290 razy ]

Oś łącząca ramię wraz z wahaczem wykonana z gwoździa Ø2 [mm] (na środku spłaszczone ale o tym później)
Załącznik:
18.JPG
18.JPG [ 48.71 KiB | Przeglądany 16290 razy ]

I zmontowane ramię. Druga ośka miała być z gwoździa Ø3 [mm] ale znalazłem wałek ze starego CD-ROMu (mniejszy o 0,2 [mm]) który pasował idealnie
Załącznik:
19.JPG
19.JPG [ 56.52 KiB | Przeglądany 16290 razy ]

I pojawił się problem - nie sprawdziłem dokładnie w projekcie i okazało się że tulejka wahacza koliduje z ramieniem i koło nie wsuwa się do końca :/ Otwór winien być przesunięty jakieś 2÷3 [mm]. Aby nie robić nowego - tulejkę wahacza zastąpiłem dwoma nakrętkami (tak jak oś koła) i zrobiłem wybranie w ramieniu
Załącznik:
20.JPG
20.JPG [ 72.27 KiB | Przeglądany 16290 razy ]

I udało się :) Wstępny montaż
Załącznik:
21.JPG
21.JPG [ 119.7 KiB | Przeglądany 16290 razy ]

Załącznik:
22.JPG
22.JPG [ 85.59 KiB | Przeglądany 16290 razy ]

Podwozie na chwilę obecną waży ≈66 [g]. Założenie masowe możliwe :)
Załącznik:
23.JPG
23.JPG [ 89.51 KiB | Przeglądany 16290 razy ]

Całość porusza się bez większych oporów. Pozostało uniemożliwić obrót 2 osi na ramieniu, wykonać orczyk, wyszlifować całość i zabezpieczyć śruby przed przypadkowym odkręceniem. No i oczywiście zamontować serwo które celowo będzie na sztywno z ramą gdyż cały zestaw planowo ma posiadać amortyzację.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 6 lut 2014, o 21:04 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
W następnej kolejności wykonałem kliny aby zablokować możliwość obrotu dwóch osi ramienia. Właśnie w tym celu wcześniej wykonałem spłaszczenie ośki (gwoździa). Dopasowany element
Załącznik:
24.JPG
24.JPG [ 57.32 KiB | Przeglądany 16245 razy ]

Wciśnięty klina + CA (czarny)
Załącznik:
25.JPG
25.JPG [ 83.8 KiB | Przeglądany 16245 razy ]

I po obcięciu
Załącznik:
26.JPG
26.JPG [ 67.75 KiB | Przeglądany 16245 razy ]

Tak samo wykonałem spłaszczenie na drugiej ośce
Załącznik:
27.JPG
27.JPG [ 62.9 KiB | Przeglądany 16245 razy ]

I wciśnięty klin + CA
Załącznik:
28.JPG
28.JPG [ 98.03 KiB | Przeglądany 16245 razy ]

Oraz po obcięciu
Załącznik:
29.JPG
29.JPG [ 74.76 KiB | Przeglądany 16245 razy ]

A tak prezentuje się podwozie w trakcie składania
Załącznik:
30.JPG
30.JPG [ 97.79 KiB | Przeglądany 16245 razy ]

Na osi obrotu wahacza podkładki, w celu pozycjonowania go między ramą
Załącznik:
31.JPG
31.JPG [ 84.12 KiB | Przeglądany 16245 razy ]

Zabieram się za wykonanie orczyka (z tej samej rury co wykonałem ramię).
Załącznik:
32.JPG
32.JPG [ 116.24 KiB | Przeglądany 16245 razy ]

Przecięcie narożnika rury
Załącznik:
33.JPG
33.JPG [ 65.52 KiB | Przeglądany 16245 razy ]

I odpowiednie wygięcie
Załącznik:
34.JPG
34.JPG [ 46.04 KiB | Przeglądany 16245 razy ]

Docięcie do kształtu i zalane żywicą. Pozostało wykonać otwór (ale to jak będę miał odpowiednie serwo)
Załącznik:
35.JPG
35.JPG [ 76.95 KiB | Przeglądany 16245 razy ]

Jestem bardzo zadowolony z obecnego efektu. Koło wsuwa się i wysuwa bez oporów :] Przy skrajnych położeniach, bez dotykania orczyka, można naciskać z dużą siłą na koło - nic się nie dzieje. Zrobiłem na szybko próbę z zastosowaniem serwa dysponującego momentem 1,1 [kg*cm]. Działa bez problemów :) Pozostało dociąć śruby oraz oś, wykonać łoże serwa i zmontować wszystko o czym niezwłocznie Was poinformuję :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 25 lut 2014, o 10:50 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
Na oś obrotu wahacza zamontowałem nakrętkę z wkładką polamidową aby zapobiec odkręcaniu się jej (oś nie jest skręcona na siłę). Pod orczyk spłaszczyłem górną ośkę w miejscu przykręcenia śruby. Łoże serwa - sklejka +balsa. Serwo - o momencie 2,0 [kg*cm] radzi sobie bez problemu (ważne ustalenie końcowych położeń). Podwozie testowałem statycznie pod obciążeniem ≈9 [kg] - wszystko w porządku. Masa całości - 84 [g]
Załącznik:
36.JPG
36.JPG [ 63.9 KiB | Przeglądany 16200 razy ]

Załącznik:
37.JPG
37.JPG [ 76.74 KiB | Przeglądany 16200 razy ]

Załącznik:
38.JPG
38.JPG [ 67.96 KiB | Przeglądany 16200 razy ]

Pierwotnie miało być gumowo-aluminiowe koło ale plastikowo-poliuretanowe wygrało o jakieś ≈15 [g]. Jeśli zajdzie taka potrzeba to mogę wymienić/zamienić koło odkręcając tylko samą jego oś
Załącznik:
39.JPG
39.JPG [ 79.26 KiB | Przeglądany 16200 razy ]

Jak znajdę czas to nakręcę filmik jak działa.
Jeśli ktoś potrzebuje podwozie tego typu - polecam wykonać samemu. Można dostosować całość do posiadanych materiałów, wymagań wymiarowych a także do koła o odpowiadającej nam średnicy. Dużo $ do tego nie trzeba a satysfakcja gwarantowana :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 25 lut 2014, o 13:36 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 3 kwie 2013, o 13:14
Posty: 572
Lokalizacja: Warszawa
Nic tylko przyklasnąć i podziwiać taką pracę. Świetna robota! :)

_________________
Pozdrawiam :)
Paweł
SAM 18-016


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 11 lip 2014, o 09:33 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
Dzięki Paweł :) To na prawdę nie jest trudne do wykonania i polecam każdemu kto takiego czegoś potrzebuje. Aby ułatwić zadanie załączam wzorniki do wykonania. Poprawiłem je tak aby podwozie zamykało się bez problemu. Reszta informacji - we wcześniejszych postach. Jak coś - śmiało pytać.
Jeśli ktoś będzie chciał wykonać i pokazać podobny model ale np. dla koła o większej średnicy - chętnie pomogę w przerobieniu wzorników :D


Załączniki:
Podwozie chowane.pdf [21.12 KiB]
Pobrany 913 razy
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 22 lut 2015, o 13:19 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
Wyszlifowałem wybrania w przedniej części na drut sprężysty, który posłuży za amortyzator podwozia. Dodatkowo wklejony kawałek listewki aby zablokować podwozie w kierunku wzdłużnym. Listewka opiera się o tulejkę łączącą zewnętrzne blachy.
Załącznik:
40.JPG
40.JPG [ 41.83 KiB | Przeglądany 15750 razy ]

Dodatkowo nakleiłem kawałki dętki rowerowej dla wytłumiania drgań. W tylnej części, od góry, naklejone zostały 3 warstwy. Tak wygląda podwozie wraz z wręgami kadłuba
Załącznik:
41.JPG
41.JPG [ 59.65 KiB | Przeglądany 15750 razy ]

Skok podwozia ~5 [mm]. Siłę amortyzacji możemy również regulować odpowiednim wygięciem drutu (długością ramienia). Od przody zostanie założona nakładka sklejkowa i zabezpieczona nakrętką. Tak wygląda podwozie w kadłubie
Załącznik:
42.JPG
42.JPG [ 123.02 KiB | Przeglądany 15750 razy ]

W moim przypadku dla max. ugięcia potrzeba około 4-5 [kg] statycznej siły.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 10 mar 2015, o 21:24 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
Zaszła potrzeba wykonania błotnika. Nie był on przewidziany, jest mało miejsca więc trochę gimnastyki będzie.
Teoretycznie cały brud może lecieć najdalej po stycznej do koła więc trzeba błotnik zrobić tak aby nie sięgał za daleko ale żeby wyłapał cały brud. Poniżej rysunek wyjaśniający:
Załącznik:
43a.jpg
43a.jpg [ 52.08 KiB | Przeglądany 15688 razy ]
Zielona półprosta jest styczna do koła i rozpoczyna się w miejscu końca wnęki podwozia w kadłubie. Jeśli zrobię błotnik aby przecinał tą linię, teoretycznie spod koła brud nie będzie dostawał się do wnętrza kadłuba. Na tej podstawie wiem jakiej "wielkości" zrobić błotnik.

Narysowałem przekrój błotnika i na wzorniku sprawdzam czy będzie pasował. Widać że krawędzie można zaokrąglić większym promieniem
Załącznik:
43.JPG
43.JPG [ 26.03 KiB | Przeglądany 15688 razy ]

Następnie po określeniu średnicy mocuję szablon do styroduru
Załącznik:
44.JPG
44.JPG [ 49.55 KiB | Przeglądany 15688 razy ]

Mocuję w środku śrubę i na wiertarce, na lewych obrotach (aby nie odkręcało się) toczę do zadanego obrysu
Załącznik:
45.JPG
45.JPG [ 37.03 KiB | Przeglądany 15688 razy ]

Później zaokrąglam krawędzie
Załącznik:
46.JPG
46.JPG [ 42.68 KiB | Przeglądany 15688 razy ]

Wyciągam śrubę i oklejam taśmą sturodur w miejscu gdzie będę nakładał tkaninę. Pomagam sobie żelazkiem aby wyrównać i smaruję taśmę rozdzielaczem (mleczko do mebli z woskiem)
Załącznik:
47.JPG
47.JPG [ 21.26 KiB | Przeglądany 15688 razy ]
Załącznik:
48.JPG
48.JPG [ 43.28 KiB | Przeglądany 15688 razy ]

Całość wchodzi do woreczka śniadaniowego (dziuro-folia + ręczniki papierowe) i odsysam powietrze (-0,9 [bar])
Załącznik:
49.JPG
49.JPG [ 45.13 KiB | Przeglądany 15688 razy ]

Wydłubuję styrodur i wyciągam taśmę. Wychodzi bez problemu. Można ewentualnie użyć nitro
Załącznik:
50.JPG
50.JPG [ 15.22 KiB | Przeglądany 15688 razy ]

Docinam laminat do zadanego kształtu wraz z wycięciami na wahacz podwozia. Normalnie nie robiłbym wycięć ale jak pisałem, nie było w planie błotnika, stąd mało miejsca
Załącznik:
50a.JPG
50a.JPG [ 48.53 KiB | Przeglądany 15688 razy ]

Po dopasowaniu, bardzo lekkim szlifowaniu nakleiłem kawałki balsy na błotnik w miejscu styku z wahaczem. Całość pomalowana farbą i przyklejona najpierw CA a potem jeszcze poprawiłem żywicą. Tak wygląda finalnie
Załącznik:
51.JPG
51.JPG [ 23.66 KiB | Przeglądany 15688 razy ]
Załącznik:
52.JPG
52.JPG [ 30.35 KiB | Przeglądany 15688 razy ]

Nie uzyskałem lustrzanej powierzchni - nie o to chodziło. Uzyskałem za to błotnik o masie nieco ponad 1 [g]. Z rzeczy niewłaściwych to zrobiłem trochę za mało luzu (po 1,5 [mm] na stronę) i zbytnio zaokrągliłem naroża - tu dał bym więcej luzu. Chciałem aby było jak najciaśniej a zapomniałem że koło ma delikatny luz na boki na osi. Wymagało to precyzyjnego wklejenia ale w końcu, przy użyciu podkładek udało się przykleić błotnik tak aby koło obracało się bez ocierania. Tylna część błotnika schowana jest za wahaczem aby przy lądowaniu w ternie przygodnym zminimalizować ryzyko uszkodzenia. Czy zda to egzamin - opiszę w trakcie eksploatacji.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 10 sie 2015, o 21:28 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
Podczas eksploatacji podwozia, przy twardszym lądowaniu wygięła się ośka Ø2 [mm] wykonana z... gwoździa :oops: Myślałem że ciężko będzie wygiąć ją pomimo iż jest dosyć "miękka" ale ponad dwu kilogramowy szybowiec dał sobie z tym rady :lol:
Załącznik:
53.JPG
53.JPG [ 112.51 KiB | Przeglądany 15355 razy ]

Powiększyłem co trzeba i założyłem oś Ø3 [mm]. Górną oś można zrobić śmiało Ø4 [mm]. Dodatkowo poszerzyłem punkty podparcia aby zmniejszyć moment gnący - dodałem dwa aluminiowe płaskowniki po bokach. Na przyszłość - ramię najlepiej wykonać możliwe szerokie
Załącznik:
54.JPG
54.JPG [ 56.2 KiB | Przeglądany 15355 razy ]

Po przeanalizowaniu tematu stwierdzam że trochę poszedłem na łatwiznę z przednim amortyzatorem. Wiem że lepsza jakakolwiek amortyzacja niż żadna, ale jeszcze lepiej gdyby amortyzować tylną część. Przy pionowym nacisku nie ma dużej różnicy ale przy lądowaniu, jakakolwiek składowa pozioma (od nierówności, przeszkód) dużo lepiej będzie "działać" na tylny amortyzator. Myślę że poniższy szkic pokaże to dokładniej niż moja próba wyjaśnienia ;)
Załącznik:
55.JPG
55.JPG [ 68.97 KiB | Przeglądany 15355 razy ]

Średnica koła podwozia jest wystarczająca do lądowania przy niewysokiej trawie - bardzo ładne dobiegi. W przypadku lądowania w wysokiej trawie - po prostu nie wypuszczam podwozia.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 11 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group