Forum modelarskie RC , projektowanie CAD http://forum.aerodesignworks.eu/ |
|
Spreadsheet by Curtis Suter czyli arkusz obliczeń szybowców http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=18&t=876 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | molej [ 6 paź 2013, o 21:29 ] |
Tytuł: | Spreadsheet by Curtis Suter czyli arkusz obliczeń szybowców |
Arkusz ten daje nam w prosty sposób możliwość obliczenia położenia środka ciężkości naszego modelu przed pierwszym oblotem. Dodatkowo istnieje możliwość obliczenia i dobrania wielkości stateczników, długości ich ramienia, wzniosu skrzydeł dla nowo projektowanego modelu latającego. Proporcje stateczników czy skrzydła są zobrazowane graficznie aby nie popełnić błędu lub pokazać nam jak nowo budowane elementy będą wyglądały. Arkusz dodatkowo wypluwa "wskaźniki" dotyczące np. stateczności naszego modelu i zakresy referencyjne. W arkuszu przykładowo został policzony Bubble Dancer Marka Dreli a jego wskaźniki mieszczą się perfekcyjnie w zakresach referencyjnych... Tyle teorii. W praktyce gdy wklepałem do programu własny motoszybowiec to tylko wskaźniki stabilności tyczące się stateczników były w normie - reszta daleko poza skalą. Wklepałem również model szybowca z Art Hobby (Ibis) i o dziwo wyniki wyszły podobnie. Po analizie arkusza okazuje się że bardzo duży wpływ ma wznios skrzydeł (Wing Dihedral). Przy małym pojedynczym wzniosie nie mamy szans uzyskać poprawnych wartości 3 wskaźników (Dihedral Sizing Criteria - Spiral Stability; Dihedral Sizing - Roll Control ; Equivalent Dihedral Angle). Buble Dancer ma podwójny wznios - stąd jego "perfekcyjne" własności. Poniżej przedstawiam wyniki dla mojego modelu (2,2m rozpiętości, cięciwa 220 mm, pojedynczy wznios ≈2,9°) oraz Ibis-a z Art Hobby (oba z lotkami). Na zielono wskaźniki mieszczące się w podanych zakresach. Za to np. wskaźnik stabilności spiralnej jest dużo poniżej zalecanych wartości, jednakże nie zauważyłem tego w sposób negatywny w swoim modelu. Ibisem nie latałem więc ciężko mi powiedzieć jak większy o ponad 0,2 wskaźnik stateczności podłużnej wpływa na własności lotne. Załącznik: Czy ktoś obliczał w tym programie własny (moto)szybowiec? Czy może podzielić się wynikami? Może ma policzone 2 różne modele i może coś więcej na ten temat powiedzieć? Arkusz jest do pobrania tutaj: http://www.tailwindgliders.com/Files.html |
Autor: | Maciek82 [ 8 paź 2013, o 00:40 ] |
Tytuł: | Re: Spreadsheet by Curtis Suter czyli arkusz obliczeń szybow |
Korzystałem kilkukrotnie z powyższego kalkulatora i wyniki dla Twojego modelu wydają się być ok. Nie wiem dlaczego twórca kalkulatora założył taki zakres wartości jako optymalne. Zastanawiałem się nawet czy po prostu nie ma tam błędu we wzorach , trzeba by ją "rozbić" i posprawdzać. Wartości tutaj zalecane są trudne do osiągnięcia. Kiedyś z ciekawości spróbowałem na modelu dość łatwym do przeróbek pozmieniać kąty a nawet powierzchnie sterowe by osiągnąć proponowane wartości. Był to model tzw"poczciwy uszatek " Po osiągnięciu parametrów w locie okazało się że model jest po prostu nadsterowny i pływa z jednej końcówki skrzydła na drugą. Pomierzyłem i podstawiłem także wartości dla modelu Andromeda którym latało się dość dobrze ale w wolniejszych zakrętach miał tendencje do sporej utraty wysokości co rzeczywiście miało to odzwierciedlenie w obliczeniach. Nie pamiętam jednak dokładnie jakie to były wartości - dobre 10 lat temu, teraz już zostało tylko z niej zdjęcie w awatarze ![]() Poniżej wyliczenia dla modelu autorskiego "Folding 110" Załącznik: Ciekawym bardzo programem do analizy modelu czy chociażby samego profilu płata jest xflr5 |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa UTC+2godz. |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |