Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 28 mar 2024, o 14:34

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 36 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4  Następna
Autor Wiadomość
Post: 27 wrz 2012, o 21:18 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 26 paź 2011, o 11:07
Posty: 316
Lokalizacja: Radawiec Mały
Mam niewielkie doświadczenie, ale :
- stosując metodę tradycyjną ( obciążanie ) znacznie lepiej wychodziło mi oklejanie balsą - fornir jest wrażliwy na wilgoć i wypacza się.
- używałem żywicy Epidian 53 , pozwala na wklejenie wzmocnień z tkaniny szklanej czy rowingu węglowego , nie wiem jak to zrobić klejąc Soudalem
- przyklejając pokrycie zawsze rozcieńczałem przygotowaną żywicę spirytusem ( profanacja, wiem , wiem ). Pozwala to na użycie minimalnej ilości żywicy , łatwiej ją rozprowadzić po balsie , ważne , poczekać aż alkohol odparuje i dopiero wtedy kleić.
- kleiłem na " dwa razy ", najpierw pokrycie dolne, następnie szlifowanie balsy na spływie do obrysu rdzenia , na to taśma szklana i górne pokrycie balsowe.
- po sklejeniu szlif górnego pokrycia do obrysu profilu , uzyskujemy mocną i " ostrą " krawędź spływu .
-krawędź natarcia doklejałem.

Dawno tego nie robiłem, więc wszystkiego pewno nie pamiętam.

_________________
Nie ma takiego modelu który wyszedł by cało z każdej kraksy , ale są takie kraksy z których cało nie wyjdzie żaden model ....

Pozdrawiam Tomek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 28 wrz 2012, o 01:17 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 wrz 2011, o 22:29
Posty: 191
Lokalizacja: Australia-Canberra
Panowie, ja tez mysle ze uzycie zywicy epxydowej ma wiecej zalet jak wad, znalazlem w polsce dystrybutora West System
http://www.farbyjachtowe.pl/west-system-m-7.html?filter_id=76. Zywica ta jest bardzo zadka i nie wymaga rozcieczania zadnym alkoholem. Cena 239zl, tak wiem-drogo, ale moze w dwie, trzy osoby na kilka modeli inwestycja byla by dobra, moze rowniez wspolny system prozniowy i robienie uslug innym. Czy fornir jest lepszy od balsy- rzecz gustu, napewno jest sztywniejszy, mocniejszy, nie wymaga poteznych dzwigarow, wzmocnien-poza krawedzia splywu, wagowo wychodzi podobnie jak balsa.
wymogi uzycia zywicy epoxydowej: min temperatura 18stopni, czas utrzymania wlasciwego podcisnienia 15-20 godz.
celowo nie napisalem czas pracy pompy, poniewaz stosujac zbiornik wyrownawczy (kompensujacy podcisnienie) i specjalny wlacznik czas pracy pompy mozna ograniczyc do minimum.
Zalety nastepne- majac opanowana technike prozniowa laminowanie w formach kadlubow, statecznikow z depronu itd.

_________________
Pozdrawiam Stan

'Szybowiec ciezki na nos sam “zwali” sie na skrzydlo, a moze i w korkociag -- a prawidlowo wywazony szybowiec tez sie “wali” poniewaz PILOT chce go zwalic'.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 wrz 2012, o 16:14 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 29 maja 2012, o 07:48
Posty: 31
Lokalizacja: Warszawa/Grójec
Skoro dysponuje się pompą próżniową i całym osprzętem, to nie lepiej zrobić skrzydeł w technologii sturodur - laminat? To kwestia gustu, przyzwyczajeń, czy skrzydła fornir - styropian mają jakąś przewagę nad wyżej wymienioną technologią?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 wrz 2012, o 21:18 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 26 paź 2011, o 11:07
Posty: 316
Lokalizacja: Radawiec Mały
Technologia styrodur - laminat jest o wiele trudniejsza do opanowania niż styro - fornir ( balsa ) . W tej drugiej stosunkowo łatwo uzyskać gładką powierzchnię poprzez szlifowanie, lakierowanie, malowanie czy po prostu pokrycie folią , krawędź natarcia można dokleić i oszlifować . W pierwszej gładka powierzchnia musi niejako " wyjść od razu z pod maszyny " , ilość żywicy precyzyjnie dobrana wagowo do tkaniny szklanej, natarcie wykonane jednocześnie .
Dysponujemy pompą próżniową , obserwowałem poczynania syna w tym temacie, wierz mi potrzeba dużo samozaparcia dla osiągnięcia jako takiego wyniku.

_________________
Nie ma takiego modelu który wyszedł by cało z każdej kraksy , ale są takie kraksy z których cało nie wyjdzie żaden model ....

Pozdrawiam Tomek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2 paź 2012, o 16:30 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 29 maja 2012, o 07:48
Posty: 31
Lokalizacja: Warszawa/Grójec
Wadą skrzydeł wykonanych w technologii styropian - balsa jest duży ciężar. Te wykonane ze styroduru i laminatu chyba są lżejsze, ale jak pisze TomekW trudniejsze do wykonania. A jakby tak zrobić skrzydło z rdzeniem styropianowym, nie niego cienki laminat i na wierzch balsę, a potem wypłukać styropian? Pytanie tylko ile waży rdzeń styropianowy w stosunku do gotowego skrzydła, bo od tego zależy czy warto takie kombinacje robić. Ktoś wykonywał takie pomiary? A może ktoś już próbował przedstawionego przeze mnie pomysłu?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2 paź 2012, o 22:28 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 paź 2011, o 23:03
Posty: 455
Lokalizacja: Świnoujście
Jarek trochę podobny pomysł jaki proponujesz jest opisywany tu http://rc-cam.pl/viewtopic.php?t=4420 tylko już nie dają balsy .

_________________
pozdrawiam Piotr

http://www.amc-jantar.pl
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 11 lip 2017, o 14:00 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
Raz tylko wykonałem skrzydła w technologii styropian - fornir i nie do końca byłem zadowolony. Duża masa, nierówność powierzchni, kilka innych błędów...

Teraz wynikła :lol: potrzeba zrobienia nowych płatów więc mam nadzieję że nie popełnię tych samych błędów ;). Dodatkowo zrobię centropłat, który będzie mocowany do istniejącego kadłuba śrubami nylonowymi.
Profil SD7037 u nasady i SD7032 na końcówce. Cięciwy 210/160 mm. Zarys skrzydła:
Załącznik:
01.png
01.png [ 7.94 KiB | Przeglądany 12634 razy ]

Aby nie bawić się w cięcie styro i zrobić to szybciej, postanowiłem zlecić wycięcie rdzeni. Znalazłem osobę która robi to na ploterze CNC. Skontaktowałem się gdyż miałem wiele pytań dot. technologii. Zleceniobiorca powiedział że robi to od lat i że zrobi to właściwie. Dodatkowo dla pewności opisałem co potrzebuję, wysłałem jak chcę aby to wyglądało:
Załącznik:
02.png
02.png [ 20.58 KiB | Przeglądany 12634 razy ]

Oraz jak chcę aby odciąć nosek
Załącznik:
03.png
03.png [ 23.41 KiB | Przeglądany 12634 razy ]

Docisk przy klejeniu uzyskam za pomocą podciśnienia więc zwróciłem jeszcze uwagę na jego odcięcie. Ponieważ przez tel. nie dowiedziałem się jak to robi, to dodałem rysunek jak może to ewentualnie zrobić aby drutem gorącym dwa razy nie "iść" po tej samej ścieżce:
Załącznik:
04.png
04.png [ 17.06 KiB | Przeglądany 12634 razy ]

Dostałem info że "Będziesz pan zadowolony" i zrobiłem przelew.

Po otrzymaniu paczki nie do końca byłem zadowolony, więc wysłałem swoje uwagi i zaznaczyłem że to konstruktywna krytyka którą może uwzględnić przy kolejnych zamówieniach. Oto one:
1. Zatrzymanie drutu – wypalenie rowka:
Załącznik:
05.jpg
05.jpg [ 150.83 KiB | Przeglądany 12634 razy ]

2. Jakość styropianu – jest bardzo dużo miejsc tak jakby ktoś ponaciskał palcami styropian (zaznaczono tylko
kilka):
Załącznik:
06.jpg
06.jpg [ 195.3 KiB | Przeglądany 12634 razy ]
Odciśnięcia pokrywają się na rdzeniach i negatywach, więc obstawiam że jest to wada materiałowa. Ale wycinanie nie było z mojego materiału…

3. Końcówki rdzeni są rozbieżne (szersze profile końcówek):
Załącznik:
07.jpg
07.jpg [ 38.43 KiB | Przeglądany 12634 razy ]
Nie wiem czy cięte było z dociskiem na końcówkach czy zrobiło się tak od naprężeń wewnętrznych na końcach – ja metrowych elementów nigdy ciąłem. Jeśli powstało to od naprężeń – to wg mnie powinieneś powiedzieć o takim zjawisku przed cięciem.

4. Odcięty nosek profilu – jest dużo mniejszy niż rdzeń przy krawędzi natarcia:
Załącznik:
08.jpg
08.jpg [ 80.43 KiB | Przeglądany 12634 razy ]
Oklejanie miało być w worku próżniowym. A z takim uskokiem to nie ma już opcji….
Z plusów cięcia trzeba nadmienić idealnie prostą krawędź spływu.

Na punkt pierwszy dostałem odpowiedź że "rowek, jeśli się przyjzysz również jest spowodowany przez twarda grudkę w materiale." W innych miejscach też są grudki, nawet większe a drut szedł normalnie. Poza tym grudka jest 15 mm od nadpalenia. Na drugą uwagę - "Niestety styropian kupuje nie produkuje" :shock:To chyba bez komentarza. A na czwarty punkt: "A nosek.. hmm.. dolicz 2 mm na szerokość cięcia między noskiem a natarciem." - a rozmowa była że dwa razy nie po jednej linii...
Zleceniobiorca zaproponował "Odeslij - oddam pieniążki".

Sam nie wiem czy ja mam za wysokie wymagania czy coraz częściej wszechobecna amatorka wychodzi. Po modelarzu spodziewałem się większej precyzji niż np. od mechanika samochodowego. A propos, ostatnio widziałem jak mechanik - amator, kasował luzy na przepustnicy w komorze silnika za pomocą.... ręcznika papierowego :shock: :shock: :shock: :lol:
Kolejny raz potwierdza się maksyma że jak chcsz aby coś było dobrze zrobione...

Wracając do tematu, skrzydła oklejone będą fornirem topolowym 0,6 mm. Do tego dojdą dźwigary sosnowe 6x2 (do gniazd serw lotek). Wiem że pokrycie skorupowe przenosi duże obciążenia oraz że niektórzy nie stosują w ogóle dźwigarów w takich konstrukcjach. Sam naocznie nie macałem takich skrzydeł i powiem szczerze że się nieco obawiam dać sam fornir. Zastosuję klej poliuretanowy.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 12 lip 2017, o 01:14 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 kwie 2012, o 19:55
Posty: 489
Lokalizacja: Warszawa
Zamieszczam Ci przekroje jakie umieszcza ArtHobby na swojej stronie, a Oni takie skrzydła znakomicie potrafią robić:
Załącznik:
Centropłat.JPG
Centropłat.JPG [ 95.42 KiB | Przeglądany 12607 razy ]

_________________
Pozdrawiam.
Stefan.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 12 lip 2017, o 11:32 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 lut 2013, o 11:19
Posty: 12
Lokalizacja: Augustów
Co do rowka to niestety jest to racja i nie wynika to z błędu operatora a właśnie z nierównomierności materiału, można wyciąć pięć kompletów takich skrzydeł i tylko jedne wyjdą dobre bo materiał będzie niejednorodny. Taka prawda o styropianie, nie dasz rady sprawdzić czy akurat na nic nie trafisz w środku. To tak jak z płyta MDF, niby drewniana a można trafić nawet na metalowe fragmenty w środku.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 12 lip 2017, o 12:18 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 lip 2015, o 00:13
Posty: 126
Lokalizacja: Brisbane, Australia
Cześć molej,
Zrobiłem tą metodą >6 skrzydeł i jestem bardzo zadowolony. Wprawdzie moje wykonanie nie jest na poziomie Blejzyk'a ale wygląda dobrze a lata jeszcze lepiej. Nie sądzę abym kiedykolwiek wrócił do metody żeberek, dźwigarów etc
Ja to robię w sposób podobny do Stan z Australii:

- przycinam fornir na kształt skrzydła +max 2mm na krawędzi spływu. Jest bardzo ważne aby fornir nie wystawał poza krawędź natarcia rdzenia bo ciśnienie go zmiażdży.
- sklejam razem wszystkie rdzenie styropianowe.
- dzień przed, maluję stronę wewnętrzna forniru nitrocelonem. Zabezpiecza to przed wsiąkaniem żywicy. Bez nitocelonu skrzydło nie tylko robi się ciężkie ale także żywica przesącza się na drugą stronę przez fornir i nie da się potem wyszlifować powierzchni. I wygląda do kitu. Zapewniam. Maluję nitocelonem dzień przed bo inaczej, świeży nitrocelon zżera styropian i trzeba robić nowe rdzenie, zapewniam. :oops:
- krawędzie spływu górnego i dolnego forniru sklejam kilkoma (2-3) paskami klejącej taśmy papierowej ~25mm szeroka. Robi się wtedy z krawędzi spływu zawias.
- przygotowuję pasek tkaniny węglowej 25mm szerokiej (pewnie szklana wystarczy) na całej rozpiętości krawędzi spływu skrzydła; może być z kilku kawałków, nawet lepiej. Zamiast tkaniny można użyć żywicy z microbalonami, która aplikujemy za pomocą strzykawki bez igły.
- rozkładam tak połączone oba forniry i smaruje delikatnie żywicą (45-60min); ja używam starej karty kredytowej (albo nowej karty zony :D ). Przesączam pasek tkaniny i kładę na krawędzi spływu. Sprawdzam patrząc pod rożnymi katami czy fornir jest dokładnie posmarowany żywica. Żywicy potrzeba bardzo niewiele, praktycznie zgarniam ja cały czas karta kredytową.
- nakładam rdzeń na dolny fornir i używając "zawiasu" zakładam górny fornir. Ponownie używam taśmy papierowej, tym razem na krawędzi natarcia aby przykleić oba forniry do rdzenia; 3-4 paski starcza.
- zakładam na całej górnej i dolnej powierzchni ręcznik papierowy aby ciśnienie doszło do całego skrzydła; daje też cienki sznurek od wylotu powietrza do początku skrzydła w tym samym celu.
- wkładam do worka i daje podciśnienie ~40kPa (chyba, muszę sprawdzić). Wygładzam wszystkie faldy na worku.
- układam worek na dolnym rdzeniu -DOKŁADNIE- i górny na górę. Przykładam ciężary; kilka książek wystarczy.

Uwagi:
- nie wiem po co wyciąłeś te "cycuszki" na krawędzi natarcia, styropian wystarczy od krawędzi spływu do listwy natarcia.
- do ~1.5m rozpiętości nie potrzeba dźwigaru. W Twoim modelu dałbym tylko 1/3 rozpiętości, porównaj plany Foka 4, to jest to samo; moment gnący szybko spada od 1/3 rozpiętości.
- nie rozumiem dlaczego chcesz dawać cześć centralną.
- rdzeń, który zrobił Ci ten człowiek raczej nie nadaje się do użytku. Wygląda na to, ze był kiepski styropian i drut za ciepły; powinny pozostać lekkie "włosy" po cieciu, które należy lekko przeszlifować. Ten rowek to jakiś bubel, dziwie się, ze wysłał Ci taki "produkt".
- można tez kleić na Wikol ale wtedy nie da się zrobić sztywnej krawędzi spływu. Jest to metoda bez worka bo woda z Wikolu musi wyparować. Pomiędzy skrzydło i rdzenie dajesz papier np. od drukarki aby woda w niego mogla wsiąknąć, jest to długa robota, skrzydło schnie chyba tydzień i papier trzeba zmieniać 2 razy dziennie.

Czołem
A


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 36 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group