Forum modelarskie RC , projektowanie CAD http://forum.aerodesignworks.eu/ |
|
Skrzynia transportowa modelu http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=18&t=1228 |
Strona 2 z 4 |
Autor: | molej [ 25 maja 2015, o 09:23 ] |
Tytuł: | Re: Skrzynia transportowa modelu |
Zwróć uwagę, że to zdjęcie zrobione zostało podczas ustalania pozycji zawiasów. Zobacz dwa zdjęcia niżej - tam skrzynia już jest po wzmocnieniach Załącznik:
|
Autor: | mikrus193 [ 25 maja 2015, o 10:33 ] |
Tytuł: | Re: Skrzynia transportowa modelu |
Pełny trójkąt bardziej wzmacnia niż połączenie punktowe co daje listewka. |
Autor: | molej [ 28 maja 2015, o 19:40 ] |
Tytuł: | Re: Skrzynia transportowa modelu |
To tak naprawdę nie jest połączenie punktowe. Klejona długość to "przekątna" (a pierwiastek z 2) ≈8,5 [mm]. W moim układzie punkty podparcia są dalej rozstawione w stosunku do tego co narysowałeś - będą mniejsze naprężenia. A żeby nie być gołosłownym, i z racji takiej, iż w pracy mam dostęp do odpowiedniego oprogramowania, przedstawię obliczenia. Najpierw założenia co do modeli: Obliczam zamykanie (wieko) które wykonane jest zgodnie z proporcjami, posiada 3 zawiasy, i nie ma żadnych wzmocnień w narożnikach. Przyjmuję że pod zawiasami nie ma nacięć Załącznik: Warunki brzegowe: Materiał izotropowy. Utwierdzenie w miejscach 3 zawiasów (żadnych stopni swobody). Siła przyłożona w lewym dolnym punkcie konstrukcji, działająca wzdłuż wieka. Połączenia elementów - wytrzymałość przynajmniej taka jak materiału rodzimego Załącznik: Następnie powstają dwie wersję - pierwsza (obecna) i druga z wzmocnieniami które naszkicowałeś (proporcje wzięte z rysunku). Nie mogą one być całkiem pełne, ponieważ w narożnikach znajduje się klej łączący "główne elementy". Ale to bez znaczenia z punktu wytrzymałościowego. Przyjmuję grubość pełnego wzmocnienia taką samą jak grubość listewki pierwszej wersji Załącznik: Obliczenia: Obliczenia wykonano metodą elementów skończonych. Na poniższych screen-ach wyniki Załącznik: Załącznik: Kolorami przedstawiono naprężenia zredukowane. Po prawej stronie jest legenda. Na pierwszym screenie widać że największe naprężenia wynoszą 100. Celowo pomijam jednostki - nie jest to ważne. Wartość siły dobrana tak aby wyszło równo 100 (%). Na kolejnym screen-ie naprężenia zredukowane wynoszą o 13 więcej. Widać również, że naprężenia we wzmacniającym elemencie w 1szym przypadku są wyższe niż w drugim ale to bez znaczenia, bo i tak w tym miejscu nie są najwyższe. Maksymalne wartości występują tuż za wzmocnieniem (co jest normalne). Dodatkowo, wklejając rozpórkę szeroko, robiłem to celowo aby ominąć listewkę ustalającą zawias przed przykręceniem. Wklejając tam pełny element, byłoby nieco problemu ze zmieszczeniem się poniżej górnego obrysu Załącznik: Wnioski: Biorąc pod uwagę powyższe zależności, zasoby materiałowe i narzędziowe, zdolności manualne oraz końcową wizję, uważam iż dokonałem najlepszego wyboru dla rozwiązania danego zagadnienia Oczywiście, przy mojej posiadanej obecnie wiedzy gdyż wiem, że wszystkiego nie wiem i zawsze zakładam możliwość pomyłki Edit: Po przeanalizowaniu tematu doszedłem do wniosku że bardzo istotna jest sprawa wytrzymałości spoiny. Najlepiej pracuje na ścinanie, gorzej na zginanie, odrywanie. Stąd zachodzi potrzeba zwiększenia powierzchni klejenia. |
Autor: | mikrus193 [ 28 maja 2015, o 21:32 ] |
Tytuł: | Re: Skrzynia transportowa modelu |
Dlatego z miłą chęcią podyskutuje, aczkolwiek poradzę 21lat doświadczenia jako stolarz. |
Autor: | molej [ 13 lip 2015, o 18:40 ] |
Tytuł: | Re: Skrzynia transportowa modelu |
Dokleiłem co tam trzeba było i skrzynia w dużej części gotowa. W przedniej części (po lewej) zrobiłem "pudełko" na akcesoria do modelu (łączniki, taśma, śruby do mocowania kierunku itp.) Załącznik: Na "pudełko" przychodzi pokrywa i można wkładać skrzydła które blokują wieko Załącznik: Wkładam kadłub, statecznik i końcówki skrzydeł (w dowolnej kolejności) Załącznik: I od góry kolejne pudełko na pakiety. Położenie ich dobrane tak, aby środek ciężkości całości był w środku skrzyni Załącznik: Zamykam skrzynkę i jednocześnie od góry przychodzą elementy blokujące położenie wszystkich elementów Załącznik: Blokada położenia elementów jest po to aby można było postawić skrzynię pionowo Załącznik: 36.JPG [ 64.21 KiB | Przeglądany 14708 razy ] Na chwilę obecną sama skrzynia waży poniżej 1,4 [kg] Załącznik:
|
Autor: | noker [ 19 lip 2015, o 16:50 ] |
Tytuł: | Re: Skrzynia transportowa modelu |
Dajesz na to teraz jakieś pokrycie? Czy zostaje szkielecior? |
Autor: | molej [ 21 lip 2015, o 22:28 ] |
Tytuł: | Re: Skrzynia transportowa modelu |
Nie no, oczywiście że nie szkielecior Planowo całość ma być obciągnięta materiałem (klejone). Robiłem już próby kleju ale nie wyrobiłem się przed wyjazdem w Bieszczady. I nawet dobrze, ponieważ wyszło kilka zmian. Pudło, przy podnoszeniu za środek dobrze "pracuje" ale jak podeprę je tylko na końcach (np. postawię w aucie) to wybaczają się rozpórki z listewek - chyba wykrzyżuję je i może wzmocnię gdzie tam będzie trzeba. Możliwe, że do transportu pionowego zrobię jakąś wnękę (chwyt) - to jeszcze pomyślę w trakcie eksploatacji - stąd oklejenie będzie nieco później. Zastanawiałem się również czy nie napiąć materiału cellonem (dodatkowe zabezpieczenie) ale nie jestem pewien. Mam też sklejkę przemysłową 3 [mm] i przeszła mi myśl aby z niej wykonać ściany - ale to chyba przy następnym pudle zastanowię się (masa) jeśli materiał będzie bardzo nietrwały. |
Autor: | dragon_x [ 16 sie 2015, o 19:59 ] |
Tytuł: | Re: Skrzynia transportowa modelu |
Witam, czy jest jakiś postęp prac? Sam myślę nad skrzynkami do modeli. Co do poszycia to oglądałem dzisiaj w castoramie płyty HDF 3mm. Kolorek można wybrać przy okazji, tania i estetyczna. Co myślicie o takim pokryciu zamiast np sklejki? Co do zamknięcia myślę użyć magnesów neodymowych... Tak jeszcze dopytam, jakie są wymiary skrzyni i modelu? |
Autor: | molej [ 17 sie 2015, o 22:53 ] |
Tytuł: | Re: Skrzynia transportowa modelu |
Jest postęp ale z braku czasu nie wrzucałem zdjęć i opisu. Skrzynia jeszcze nie skończona i na dniach postaram się dopisać kilka słów... Jeśli chodzi o to czy ma to być płyta HDF czy sklejka - to nie widzę znaczącej różnicy. Oczywiście sklejka jest sztywniejsza, ma większą wytrzymałość i wydaje mi się że płyta bardziej "ciągnie" wodę. Ale przecież skrzynia nie ma stać na dworze. Magnesy też się sprawdzą. Ja wybrałem zasuwy ponieważ w zamyśle to za wieko miałem podnosić skrzynię. Jednak uchwyty ze sznurka przymocowałem niżej, do głównej części. Wszystko zależy od Twoich wymagań, założeń, warsztatu, chęci i potrzeby którą ten produkt ma spełnić Model ma rozpiętość 3,1 [m] przy długości ≈1,4 [m] (tutaj wymiary) Wymiary skrzyni to 1470x275x175 [mm]. |
Strona 2 z 4 | Strefa czasowa UTC+2godz. |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |